Hárommillió autósnak kellene otthon maradnia

Minden év szeptember 22-e az európai autómentes nap. Magyarországon – a 2014-es adatok alapján - 3 millió 107 ezer autó tulajdonosa lehetne környezettudatos, ha nem ülne kocsiba ezen a napon.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az európai nagyvárosok egyre növekvő autóforgalma, zsúfoltsága, romló levegője már a XX. század második felében ráébresztette a vezetőket, hogy tenni kell valamit ezzel a problémával. Számtalan megoldást vezetettek be annak érdekében, hogy élhetőbb környezetet teremtsenek a városlakók számára: csillapított forgalmú övezetek jöttek létre, kerékpárutak épültek ki, javultak a tömegközlekedési kapcsolatok. A városzöldítő ötleteknek köszönhetően az élet is elviselhetőbb!

A 90-es évekre világossá vált, hogy a fejlesztéseket, a környezetbarát közlekedést és a környezettudatos városi létet igenis népszerűsíteni kell ahhoz, hogy sikereket érjenek el ezeken a területeken. Ennek jegyében rendezték meg Franciaországban 1997-ben az első Autómentes Napot. A kezdeményezés lényege, hogy az egyébként gépkocsit használó városlakók egy napra tegyék le autóikat, és próbálják ki az alternatív közlekedési módokat. Ez az alkalom a közlekedési újításokkal, illetve a korábban még ismeretlen lehetőségek – szerencsés esetben – megkedvelésével, kedvező tapasztalatok összegyűjtésével megváltoztathatja a közlekedők szokásait, és átszoktathatjuk a környezetbarát közlekedési módokra.

Forrás: KSH

A francia elképzelés olyan sikeresnek bizonyult, hogy az ezredfordulóra számos más városban is megrendezték az Autómentes Napot. Az Európai Bizottság a rendezvényt – amelyet hagyományosan szeptember 22-én tartanak – 2000-ben Európai Kezdeményezéssé nyilvánította. Az Autómentes Nap központi eseményéhez egyre több kísérőprogram is csatlakozott, így jött létre az Európai Mobilitási Hét.

A robogó durvább, mint egy teherautó
A robogók erősebben szennyezik a levegőt, mint a teherautók – állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport. A járó motorral várakozó robogó sok ezerszer több, szmogot keltő aeroszolt, vagyis az áramló levegőben lévő egyszerű részecskét vagy folyadékcseppet bocsát ki, mint a nagyobb járművek.
Célja, hogy az Autómentes Nap célkitűzéseit kibővítve és felerősítve egy héten keresztül valósíthassa meg az egész koncepciót egy átfogó, szemléletformáló eseménysorozat keretében.

Ahhoz, hogy Magyarországon igazán autómentes legyen a mai nap, több mint hárommillió gépkocsinak kellene otthon maradnia.  2014-ben ugyanis 67 ezerrel bővült az autók száma Magyarországon, így az év végén ez a szám 3 millió 107 ezer darabot tett ki - közölte a KSH. Ezzel az eddigi csúcspontot jelentő 2008-as számot 52 ezer darabbal haladta meg. Hazánk autóállományának az átlag korára jellemző volt, hogy 2002 és 2006 között fiatalodott, 2006-ban és 2007-ben 10,3 éves volt a gépkocsik átlagos kora, 2008 óta viszont – a gazdasági válság miatt megváltozott hitelezési feltételek és fogyasztói magatartás miatt – folyamatosan öregszik: a személygépkocsik átlagos kora 2014-ben 13,4 év volt, a legmagasabb az ezredforduló óta, míg ugyanez az adat hat évvel ezelőtt csupán 9 év körül mozgott.

Bár a rendszerváltást követő években jelentősen javult a levegő minősége, ez a kedvező trend a 2000-es évek második felében megállt, majd romlás volt tapasztalható. Az Egészségügyi Világszervezet szoftverével könnyen megbecsülhető, hogy milyen egészségügyi károkat okoz hazánkban is a levegő szennyezettsége. A légszennyezettségi adatok alapján, évente Budapesten mintegy 1.700 ember, Debrecenben 230, Miskolcon közel 200 ember idő előtti halála hozható összefüggésbe a szmoggal.

Az Európai Bizottság már 2014 márciusában felszólította Magyarországot, hogy biztosítson védelmet a polgárok számára a szálló por okozta szennyezettség ellen.

Több embert öl meg a légszennyezés, mint a háborúk
Több halálos áldozatot szedett a légszennyezettség az elmúlt száz évben, mint az összes háborús konfliktus. A WHO szerint évente 4,3 millió ember hal meg csak a beltéri légszennyezettség miatt.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo