Tüntetők százai kajakokba és kis hajókba szállva eveztek a kikötőbe, hogy körülvegyék a Shell mozgó fúróállomását, mely kikötött Seattle-ben, jelentette a Reuters. (Egy másik Shell-hajó érkezése napokkal később várható.)
Az egybegyűltek több napos demonstrálás szándékával érkeztek, s akciójukat a szárazföldön és hullámokon egyaránt folytatni kívánják.
A Mexikói-öböl sorsára juthat
A zöldek attól félnek, hogy a sarkköri fúrás ökológiai katasztrófához vezethet. Nézetük szerint a zord körülmények lehetetlenné teszik az olajkitermelést a sarkköri övezetben, s a technológia sincs még olyan fejlettségi fokon, hogy garantálni tudná a biztonságos üzemmódot.
A BP brit olajipari óriáscég egyik mélytengeri olajfúró platformja 2010. április 20-án süllyedt el Mexikói-öbölben. A tenger mélyén megsérült olajkutat csak augusztus 4-én sikerült eltömíteni, a 106 nap alatt mintegy 780 millió liter nyersolaj került a tengerbe. Ez volt az Egyesült Államok történetének legsúlyosabb természeti katasztrófája.
A Shell 2012-ben függesztette fel az olajkutatást az Északi-sarkon, miután számos technikai malőr nehezítette meg a munkálatokat.
A vállalat fúróhajója javítási munkálatokon esik át Seattle-ben, mielőtt visszatér az alaszkai fennhatóság alatt lévő Csukcsi-tengerbe.
A tervek szerint a városban működne a Shell olajkutató egységének a főhadiszállása.A dolog pikantériája, hogy Seattle az USA egyik legkörnyezettudatosabb városa, ahol a polgármester, Ed Murray és a város képviselő-testülete számos zöld kezdeményezést karolt fel úttörő módon.
Az amerikai Bureau of Ocean Energy Management feltételekhez kötve ugyan, de április végén engedélyt adott a Shellnek a sarkköri fúrásokfolytatására.
Rossz ómen: a Kulluk fúróállomás esete
2012. decemberében a Kulluk fúróállomás megfeneklett az Északi-sarkon. Legénysége a Föld leghidegebb táján rekedt a Csukcsi-tengeren, mintegy 1600 kilométerre a civilizáció legközelebbi pontjától, Alaszkától.
A Shell mindössze 2 hónapja folytatott fúrásokat, mikor a gikszer bekövetkezett. A fúróhajó segítségére siető hajó tomboló viharok kellős közepébe került, s végül kénytelen volt sorsára hagyni a Kullukot. Ha a kapitány nem így dönt, azt kockáztatja, hogy 2 hajó tűnik el a semmiben.
Szerencsére a személyzetnek nem esett baja. A Kulluk legénységét végül helikopterekkel mentették ki. Mindegyik érintett ember levegőbe emelése veszélyes manőver volt.
Michael LeVine, az Oceana környezetvédő szervezet tanácsadója a The New York Times-nak korábban úgy nyilatkozott: a technológia még nem áll készen rá, hogy a sarkkörön biztonságosan lehessen kivitelezni az olajkitermelést.
Joe Nocera, a The New York Times publicistája rámutatott, hogy az amerikai földgáz boom és az alacsony olajárak miatt a sarkköri kitermelés jelenleg nem gazdaságos. Magyarán a lehetséges eredmény nem éri meg ezt az irdatlan kockázatot. A Shell mégis kockáztatja a régió biztonságát és tisztaságát.