Etikus marad a fagylaltóriás - megküzdött érte

Az alternatív kapitalisták zászlóhajójának tekintik az amerikai Ben & Jerry's jégkrémcéget. Amikor az alapítók eladják a céget egy multinak, az rendszerint az eredeti cégfilozófia halálát jelenti. Kis híján múlott, hogy nem így történt a Ben & Jerry's esetében. Egy ideig veszélyben volt a cég integritása.

Az etikus, fenntartható módon termelő, organikus termékeket piacra dobó élelmiszeripari és kozmetikai cégek felvásárlásánál a zöld fogyasztók -úgyis mint rajongók- mindig attól tartanak, a céget felvásárló multi szépen eltünteti mindazokat a jegyeket, melyekért szeretik az adott vállalkozást és termékeit. A magát szintén fenntarthatóságra törekvésével reklámozó Starbucks például becsukta a La Boulange San Francisco-i organikus pékséget. De a márkanevet életben tartja.

A Ben Cohen és Jerry Greenfield által 1978-ban alapított Ben & Jerry's és a Unilever házassága nem jól indult, írta elemző cikkében a The New York Times. Hiába kínált a nagyvállalat 25%-os felárat a részvényekért, a két alapító nem akart túladni dédelgetett gyermekén. De mivel jogilag a részvényesei érdekeit kellett néznie, a két alapító végül eladta a céget. 326 millió dollárért. (Cohen 40 millió dollárt, Greenfield 10 milliót keresett az ügyleten.)

A Ben&Jerry's inspiráló történetéről és működéséről itt olvashatja Béke, szeretet és fagylalt című cikkünket.

Alternatív kapitalisták: Balra Jerry, jobbra Ben.
(Fotó: wikipedia)

Bekebelezések
Etikus cég: Felvásárló (év)
Stonyfield Farm joghurt: Danone (2001 & 2006) Ben & Jerry's: Unilever (2000)
The Body Shop: L'Oréal (2006)
La Boulange: Starbucks (2012)
Plum Organics: Campbell Soup (2013)
Annie's Homegrown: General Mills (2014)
Rémálom-szcenárió

Félelmeik gyorsan valóra váltak. A Unilever a konszernen belüli szinergiákat kihasználva bezárt egy gyáregységet, egy forgalmazói központot és elbocsátott egy csomó alkalmazottat két telepen (holott Cohen és Greenfield sosem mondott fel senkinek korábban!). A Unilever azt is megtiltotta a kirúgások ellen tüntetőknek, hogy autójukra a Ben & Jerry's logót rakják ki.

De ezután fordulat jött: a Unilever autonómiát adott a cégnek, amennyiben hozták az elvárt üzleti eredményeket. És hozták. A B&J bevétele megháromszorozódott és több száz új alkalmazottat kellett felvenniük.

Hogy a Unilever békén hagyta a B&J-t, az olyan privilégium, amit semelyik másik leányvállalatának nem adott meg. Mert tudta, hogy éppen a társadalmilag tudatos küldetéstudata és az ebből eredő vívmányok, erények, újítások adják a B&J különlegességét, s a márkanév erejét. A Unilever létrehozott egy külső igazgatótanácsot, s érintetlenül hagyta az eredeti (belső) igazgatótanácsot. Sőt, a vállalat felvásárlásáról szóló szerződésben a B&J azt a jogot is megkapta, hogy beperelheti a Unilevert.

Időnként azért még mindig kipécézik az aktivisták a céget. Nemrég 120 tiltakozó vonult fel a B&J burlingtoni boltja előtt, hogy jobb munkakörülményeket követeljen a beszállítói hálózatban szereplő marhatenyésztő farmokon a bevándorló munkások számára.

Talán beszédes mozzanat, hogy a The New York Times megkeresésére nem volt hajlandó megszólalni a cikkben a két cégalapító (akik már nem tagjai az igazgatótanácsnak). Talán továbbra is sérelmezik az elbocsátásokat? Vagy titoktartási kitétel is volt a szerződésükben? Talán sosem fogjuk megtudni.

Nem olvadt el a világmegváltó hevület

  • Már az 1978-as alapítást követően nem sokkal részvényeket kínáltak a helyi lakosoknak Vermontban, hogy a helyi közösség is részesedjen abból, ha a cég prosperál.
  • Az 1985-ös tőzsdére menetel után alapítvány hoztak létre, mely társadalmilag fontos ügyeket támogat. Az adózás előtti eredmény 7,5 %-át fordítják ezekre.
  • A cég csak organikus tejet használ, olyan marhákból, melyeket nem tömnek növekedéshormonokkal.
  • Tartályai borításai nem tartalmaz veszélyes kemikáliákat. Csökkentette hulladékkibocsátását.
  • Legkevesebbet kereső alkalmazottai is a minimálbér kétszeresét kapják.
  • Csak szabadon -tehát nem ketrecben- tenyésztett csirkék szolgáltatják a tojást a termékeihez.
  • B-vállalattá minősítette magát.
  • Támogatja a melegek házasságát és a választási kampányfinanszírozás átláthatóbbá tételét egy új törvénnyel.
  • Piacra dobta a Save Our Swirled nevű fagyit, melynek kampánya a klímaváltozásra hívja fel a figyelmet. A termék dobozán olvadó jéghegyeken álló tehenek láthatók.
Füves fagyi
A két alapító 2015-ben azzal hallatott magáról, hogy a Huffington Post videóműsorában azt mondták, szívesen kreálnának marihuánaízesítésű jégkrémet, illetve fagyit - meglovagolva a marihuána-legalizálás hullámát az USA számos tagállamában. "Bennek és nekem egyaránt voltak tapasztalataink tudatmódosító szerekkel," mondta Greenfield, "és úgy gondolom, a marihuána legalizálása remek dolog - nem kell többé rács mögé dugni őket, hiszen úgysem bántanak senkit."
A cég sajtószóvivője azonban az USA Today-nek kijelentette, hogy még semmilyen lépést nem tettek ebben az ügyben, se termékfejlesztés, sem agyalás nincs e témában, ugyanis a B&J vezetése túlságosan el van foglalva a legújabb termékek népszerűsítésével és egy klímaváltozásról szóló promóciós road show-val.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo