Etikus marad a fagylaltóriás - megküzdött érte

Az alternatív kapitalisták zászlóhajójának tekintik az amerikai Ben & Jerry's jégkrémcéget. Amikor az alapítók eladják a céget egy multinak, az rendszerint az eredeti cégfilozófia halálát jelenti. Kis híján múlott, hogy nem így történt a Ben & Jerry's esetében. Egy ideig veszélyben volt a cég integritása.

Az etikus, fenntartható módon termelő, organikus termékeket piacra dobó élelmiszeripari és kozmetikai cégek felvásárlásánál a zöld fogyasztók -úgyis mint rajongók- mindig attól tartanak, a céget felvásárló multi szépen eltünteti mindazokat a jegyeket, melyekért szeretik az adott vállalkozást és termékeit. A magát szintén fenntarthatóságra törekvésével reklámozó Starbucks például becsukta a La Boulange San Francisco-i organikus pékséget. De a márkanevet életben tartja.

A Ben Cohen és Jerry Greenfield által 1978-ban alapított Ben & Jerry's és a Unilever házassága nem jól indult, írta elemző cikkében a The New York Times. Hiába kínált a nagyvállalat 25%-os felárat a részvényekért, a két alapító nem akart túladni dédelgetett gyermekén. De mivel jogilag a részvényesei érdekeit kellett néznie, a két alapító végül eladta a céget. 326 millió dollárért. (Cohen 40 millió dollárt, Greenfield 10 milliót keresett az ügyleten.)

A Ben&Jerry's inspiráló történetéről és működéséről itt olvashatja Béke, szeretet és fagylalt című cikkünket.

Alternatív kapitalisták: Balra Jerry, jobbra Ben.
(Fotó: wikipedia)

Bekebelezések
Etikus cég: Felvásárló (év)
Stonyfield Farm joghurt: Danone (2001 & 2006) Ben & Jerry's: Unilever (2000)
The Body Shop: L'Oréal (2006)
La Boulange: Starbucks (2012)
Plum Organics: Campbell Soup (2013)
Annie's Homegrown: General Mills (2014)
Rémálom-szcenárió

Félelmeik gyorsan valóra váltak. A Unilever a konszernen belüli szinergiákat kihasználva bezárt egy gyáregységet, egy forgalmazói központot és elbocsátott egy csomó alkalmazottat két telepen (holott Cohen és Greenfield sosem mondott fel senkinek korábban!). A Unilever azt is megtiltotta a kirúgások ellen tüntetőknek, hogy autójukra a Ben & Jerry's logót rakják ki.

De ezután fordulat jött: a Unilever autonómiát adott a cégnek, amennyiben hozták az elvárt üzleti eredményeket. És hozták. A B&J bevétele megháromszorozódott és több száz új alkalmazottat kellett felvenniük.

Hogy a Unilever békén hagyta a B&J-t, az olyan privilégium, amit semelyik másik leányvállalatának nem adott meg. Mert tudta, hogy éppen a társadalmilag tudatos küldetéstudata és az ebből eredő vívmányok, erények, újítások adják a B&J különlegességét, s a márkanév erejét. A Unilever létrehozott egy külső igazgatótanácsot, s érintetlenül hagyta az eredeti (belső) igazgatótanácsot. Sőt, a vállalat felvásárlásáról szóló szerződésben a B&J azt a jogot is megkapta, hogy beperelheti a Unilevert.

Időnként azért még mindig kipécézik az aktivisták a céget. Nemrég 120 tiltakozó vonult fel a B&J burlingtoni boltja előtt, hogy jobb munkakörülményeket követeljen a beszállítói hálózatban szereplő marhatenyésztő farmokon a bevándorló munkások számára.

Talán beszédes mozzanat, hogy a The New York Times megkeresésére nem volt hajlandó megszólalni a cikkben a két cégalapító (akik már nem tagjai az igazgatótanácsnak). Talán továbbra is sérelmezik az elbocsátásokat? Vagy titoktartási kitétel is volt a szerződésükben? Talán sosem fogjuk megtudni.

Nem olvadt el a világmegváltó hevület

  • Már az 1978-as alapítást követően nem sokkal részvényeket kínáltak a helyi lakosoknak Vermontban, hogy a helyi közösség is részesedjen abból, ha a cég prosperál.
  • Az 1985-ös tőzsdére menetel után alapítvány hoztak létre, mely társadalmilag fontos ügyeket támogat. Az adózás előtti eredmény 7,5 %-át fordítják ezekre.
  • A cég csak organikus tejet használ, olyan marhákból, melyeket nem tömnek növekedéshormonokkal.
  • Tartályai borításai nem tartalmaz veszélyes kemikáliákat. Csökkentette hulladékkibocsátását.
  • Legkevesebbet kereső alkalmazottai is a minimálbér kétszeresét kapják.
  • Csak szabadon -tehát nem ketrecben- tenyésztett csirkék szolgáltatják a tojást a termékeihez.
  • B-vállalattá minősítette magát.
  • Támogatja a melegek házasságát és a választási kampányfinanszírozás átláthatóbbá tételét egy új törvénnyel.
  • Piacra dobta a Save Our Swirled nevű fagyit, melynek kampánya a klímaváltozásra hívja fel a figyelmet. A termék dobozán olvadó jéghegyeken álló tehenek láthatók.
Füves fagyi
A két alapító 2015-ben azzal hallatott magáról, hogy a Huffington Post videóműsorában azt mondták, szívesen kreálnának marihuánaízesítésű jégkrémet, illetve fagyit - meglovagolva a marihuána-legalizálás hullámát az USA számos tagállamában. "Bennek és nekem egyaránt voltak tapasztalataink tudatmódosító szerekkel," mondta Greenfield, "és úgy gondolom, a marihuána legalizálása remek dolog - nem kell többé rács mögé dugni őket, hiszen úgysem bántanak senkit."
A cég sajtószóvivője azonban az USA Today-nek kijelentette, hogy még semmilyen lépést nem tettek ebben az ügyben, se termékfejlesztés, sem agyalás nincs e témában, ugyanis a B&J vezetése túlságosan el van foglalva a legújabb termékek népszerűsítésével és egy klímaváltozásról szóló promóciós road show-val.

Véleményvezér

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat 

A magyar állam inflációt generál.
Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk

Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk 

Nagyon döcög a magyar agrárágazat.
Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort 

Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort  

A miniszterelnök eltűnt.
25-30 százalékkal drágul az alma

25-30 százalékkal drágul az alma 

Nem sok jót várhatunk az idén mezőgazdaságunktól.
Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés

Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés  

A Nyugdíjas Parlament úgy látja, a tervezett lépés nagymértékben elbizonytalanítja a megtakarítókat.
Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik

Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik  

A Tisza Párt elnöke az oktatás és a szociális szféra fel fordul. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo