Emissziócsökkentésétől lesz szexi egy márka: az Apple toronymagasan vezet

A felvilágosult, ökotudatos fogyasztók értékelik, ha egy márka demonstrálja, mennyire környezetbarát. Eddig a cégek csak egyes projekteknél jelezték, hogy azzal mennyi karbonkibocsátásnak veszik elejét. Ezek a számok egyre fontosabb marketingeszközökké válnak. A Fortune 500-as mezőnyben nyilvánvaló: minél nagyobb egy vállalat, annál inkább példát mutat a zöldülésben.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Visual Capitalist egy olyan grafikával állt elő, melyben a Fortune 500-as listában szereplő nagyvállalatok közül 56-nál mutatta ki, egy év alatt hány font (1 font = 0,45 kg.) szén elégetését küszöbölték ki üzletvitelük zöldítésével. A grafika azért érdekes, mert a szénmennyiséget az Empire State Building magassához képest mérték. Ha felhalmozzák a megspórolt szénmennyiséget, e toronyhoz képest milyen magas lenne az odavetett szénhalom.

Apple: 16,011 mrd. kg. AT&T: 54,43 millió kg. Wells Fargo: 49,89 millió kg. Archer Daniels Midland: 45,35 millió kg. Cisco: 44,36 millió kg. Chevron: 39,32 millió kg. Microsoft: 35,42 millió kg. Lowe's: 31,38 millió kg. GM: 29,8 millió kg. Walmart: 29,52 millió kg. ConocoPhillips: 28,93 millió kg. Verizon: 18,59 millió kg. Coca-Coal: 17,19 millió kg. Prudential Financial: 159,66 millió kg. Dow Chemical: 129,27 millió kg. IBM: 119,74 millió kg. Ford: 68,94 millió kg. Intel: 62,59 millió kg. Delta Airlines: 56,24 millió kg. 3M: 52,61 millió kg. United Tech: 46,26 millió kg. Honeywell: 44,45 millió kg. American Airlines: 44,45 millió kg. Pfizer: 37,64 millió kg. Johnson & Johnson: 30,39 millió kg.

A Fortune 500-as mezőnyből a vállalatok közel fele (49%) tűzött már ki magának fenntarthatósági célokat.

2016-ban az 500-ból 190 cég tett közzé adatokat arról, hogy mekkora költségmegtakarítást realizált különféle kategóriában: a megújuló energiákra való átállással, az energiahatékonyság javításával és más hasonló intézkedésekkel 3,7 milliárd dollárt spóroltak meg tavaly. A Microsoft, az IBM vagy a Praxair éves szinten több tízmillió dollárt takarítottak meg energiahatékonyságuk javításával.

A felelős vállalatoké a jövő
Növekszik a társadalmi és gazdasági fejlődésért stratégiai megoldásokat megvalósító közép-európai vállalatok száma és egy 2017-ben életbe lépő EU-s előírás szerint a nem pénzügyi és diverzitási jelentések súlya is.
Minél nagyobb, annál zöldebb

A szóban forgó cégek 80 000 kibocsátáscsökkentő projektet indítottak be saját házuk táján. Ez körülbelül 45 széntüzeléses erőmű kikapcsolásával egyenlő, derült ki a World Wildlife Fund (WWF) és a Calvert Research and Management közös jelentéséből.

A legnagyobb cégek listáján, a Fortune 100-as mezőnyben még erősebb a dekarbonizáció, mint a top 500-ban. E százas elitben a vállalatok 63 százaléka dolgozik emissziócsökkentési célokon (vagyis minél nagyobb egy vállalat, annál inkább példát mutat a zöldülésben), 44 százalék pedig legalább két kategóriában is beindított már valamilyen zöldülési projektet. 2013-ban ez az arány a top 100-as ligában még csak 19 százalék volt.

Apple

Amint az a fenti listából is kiviláglik, az Apple toronymagasan vezet az üzleti tevékenységével járó légszennyezés csökkentésében. A cég által megspórolt 16 mrd. kg. szén elégetése elég lenne 9,7 millió háztartás egész éves energiaigényének fedezéséhez. Vagyis ha lakásonként 2-3 fővel számolunk, Magyarország lakosságának többszöröséről van szó.

Az Apple 2017-ben kiadott fenntarthatósági jelentése szerint a cég áramfogyasztása 96 százalékát megújuló energiákkal fedezi. Az Apple nemrég jelentette be 1 milliárd dollárnyi zöld kötvény kibocsátását, melyből további zöldítést hajtanak végre. 2016-ban már kiadtak további 1,5 milliárd dollárnyi zöld kötvényt. (Az Apple az egyik leginkább készpénzben gazdag cég az egész világon, mégis kötvényből fedezi zöldítését. A kötvény mindig adósságállományként jelentkezik a cég mérlegében.)

Microsoft

A Microsoft energiaigényeinek csak 44 százalékát látja el megújulókból, de a vállalat most azon igyekszik, hogy javítsa az energiahatékonyságát, vagyis ugyanazt az üzleti tevékenységet kevesebb áram használatával végezhesse el.

Vállalati vállalások: itthon hiánycikk
A Párizsi Éghajlatvédelmi Csúcstalálkozón a kormányzati éghajlatvédelmi felelősség mellett a vállalatok elkötelezettsége is előtérbe került. A WWF Magyarország azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy a magyar nagyvállalatok közül mindössze hat rendelkezik éghajlatvédelmi céllal, és 2015-ben csak két vállalatnak volt kibocsátás-csökkentési stratégiája!
Walmart

A Walmart az USA legnagyobb áruházlánca, s előző vezérigazgatója 2005-ben azt a célt tűzte ki, hogy mindegyik egységét teljes mértékben megújulókhoz működtessék. Ezt az ideális állapotot még mindig nem sikerült elérnie a kereskedelmi hálózatnak, de tény, hogy azon vállalatok közé tartozik, mely sorra teszi fel a napkollektorokat boltjai tetejére. Ebbéli törekvésében nincs egyedül, mivel a Costco, a Kohl's, az IKEA, az Apple és a Prologis is nagy erőkkel nyomul a napelemesítés terén.

Reális csökkentés

Új trend, hogy a világvállalatok tudományos alapon döntik el, mennyi az arányosan és fair módon rájuk eső rész a globális emissziócsökkentésből, amit nekik kell hozniuk, hogy a globális felmelegedést -a klímapolitika célkitűzéseivel összhangban- 2 Celsius fokban limitáljuk az ipari forradalom előtti éghajlathoz képest.

Az ilyen tudományos alapú kalkulációhoz világszerte 210 cég csatlakozott a Science Based Targets nevű kezdeményezés égisze alatt. De a Fortune 500-as listából csak 10 társaság vállalta be ezt a megközelítésmódot az emissziócsökkentésében. Köztük van a Procter & Gamble, a General Mills és a Kellogg Company. A 500-as mezőnyből azonban 72 cég (14 %) jelezte, hogy 2 éven belül beszállnának a programba.

Közel két tucat vállalat határozta el, hogy teljes mértékben a megújulókból fogják fedezni energiaigényüket. A Wal-Mart, a Bank of America, a Google és a Facebook is köztük van.

És bár 45 széntüzelésű erőmű outputjának megfelelő szennyezésnek vették elejét a cégek 2016-ban, ez még mindig csak 155,7 millió tonna emissziót jelentett. Összehasonlításképpen: 2014-ben az éves globális ÜHG-kibocsátás 9,795 gigatonna volt. 1 gigatonna = 1 mrd. tonna. Vagyis a multik emisszócsökkentése még így is meglehetősen alacsony hányad.

A szegények adóterheit csökkentené a karbonadó
Miután Trump bejelentette, hogy kilépteti Amerikát a párizsi klímaegyezményből, számos világvállalat hirdetésben tette le voksát a karbonadó mellett. Tonnánként 40 dolláros árat látnának szívesen az emisszióra. Ez később emelkedne. A befolyt összegből a lakosság legszegényebb 70 százaléka profitálna: az ő adóterheik enyhülnének.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo