Életeket mentene a szigorítás

A Levegő Munkacsoport szerint várhatóan 2025-től 42 ezerrel kevesebben halnak majd meg évente Európában a légszennyezettség következtében, amennyiben elfogadják az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága által beterjesztett, a légszennyezettségi határértékek szigorítását tartalmazó javaslatot.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Kép: Pixabay

Jávor Benedek, az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának alelnöke szerint a javaslat arra kötelezi a tagállamokat, hogy az európai irányelvnek megfelelően csökkentsék a szennyezőanyag-kibocsátást, akár a gépjárművek károsanyag-kibocsátásának, akár az ipari vagy a fűtési eredetű szennyezésnek a  mérséklésével.  Elmondta, hogy a javaslat a különböző szennyezőanyagok 20-30 százalékos határérték-csökkenését irányozza elő, továbbá olyan szennyezőanyagoknál is megállapít határértéket, amelyek esetében még nincs meghatározott szélső érték. A magyar kormánynak is csökkentenie kell a levegő szennyezettségét – hangsúlyozta az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának alelnöke.

Az Európai Bizottság már 2014 márciusában felszólította Magyarországot, hogy biztosítson védelmet a polgárok számára a szálló por okozta szennyezettség ellen.

A közlekedési eredetű kibocsátás visszaszorításánál a forgalomszervezést és a kibocsátási határértékek szigorítását, a fűtési és az ipari eredetű szennyezőanyag-kibocsátásnál pedig a városi zöldfelületek növelését említette megoldási javaslatként. A levegő minőségének javulása által csökkenne a légszennyezés miatt kialakuló betegségek száma, így az egészségügyi és a kieső munkanapokból eredő költségek megspórolásával Magyarország nyeresége 1 és 7 milliárd euró között lenne, míg az intézkedések szükséges kiadásai 70 millió euróra tehetőek. (A WHO szerint évente 4,3 millió ember hal meg csak a beltéri légszennyezettség miatt.)

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke szerint Magyarországon évente 16 ezer ember hal meg idő előtt légszennyezettség következtében, míg az Európai Unióban ez a szám a 450 ezret is elérheti. Megemlítette, hogy Budapesten, a Kálvin téren végzett helyszíni légszennyezettségi mérések azt mutatták, hogy a levegőben található veszélyes anyagok részecskéinek száma egy köbcentiméternyi mintában a 300 ezret is eléri, amikor dízelmotor-meghajtású járművek haladnak arra, míg ezek hiányában csupán 25-30 ezer ez az érték. „Egy viszonylag tiszta városi területen” végzett mérésnél pedig 1000-2000-es értéket mutat.

Bár a rendszerváltást követő években jelentősen javult a levegő minősége, ez a kedvező trend a 2000-es évek második felében megállt, majd romlás volt tapasztalható. Az Egészségügyi Világszervezet szoftverével könnyen megbecsülhető, hogy milyen egészségügyi károkat okoz hazánkban is a levegő szennyezettsége. A légszennyezettségi adatok alapján, évente Budapesten mintegy 1700 ember, Debrecenben 230, Miskolcon közel 200 ember idő előtti halála hozható összefüggésbe a szmoggal.

Hatvan éve csapott le Londonra a „nagy szmog”
Több mint hatvan évvel ezelőtt, 1952. december ötödikén vastag korom és pára nyelte el Londont. A „Great Smog” öt teljes napig tartotta fogságában a várost, a sokmilliós metropolis iparosítás utáni történetének legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozva. A tömegközlekedés összeomlott, a mérgező ködben emberek ezrei vesztették életüket.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo