Elég zöld az Apple?

Ha ország lenne az IT-szektor, összkibocsátásával a világ ötödik legnagyobb légszennyező államának felelne meg. Nincs már olyan világmárka, amely megengedhetné magának, hogy ne komolyan a környezettudatos fogyasztók elvárásait. Tiltakozásaik és bojkottjaik idén az Apple-t is rávezették arra, hogy zöldebbé tegye gyártási folyamatait.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Apple egymilliárd dolláros iData Centere Észak-Karolinában széntüzeléses erőművekből kap áramot. Az elektronikai óriás fogta magát és dacosan kilépett az elektronikai iparágat zöld szempontból vizsgáló EPEAT (Electronic Product Environmental Assessment Tool) nevű rangsorolásból, beszüntetve az együttműködést. Később azonban kénytelen volt visszalépni a programba, mert a szakítás több kárt okozott a márka renoméjának, mint gondolták. A menedzsment nevében Bob Mansfield alelnök beismerte, hiba volt korábbi döntésük.

Az eset hátterében az áll, hogy az Apple a termékeladások csökkenését kívánta elejét venni: az USA-ban ugyanis számos kormányzati szervezet és oktatási intézmény vette fontolóra, az Apple Macintoshairól és iPadjeiről más cég termékeire vált az EPEAT-affér miatt. San Francisco-ban a városi hivataloknak például kötelező csakis EPEAT Arany minősítéssel ellátott termékeket vásárolniuk!

Szakemberek és laikusok közel 216 ezren írták alá a tiltakozó petíciót világszerte. Egyesek utcai megmozdulásokat szervezetek: a Greenpeace a "Tisztítsd meg a felhőnket" kampányának (lásd a keretes anyagban) szimpatizánsai által küldött Facebook- és Twitter-üzeneteket vetítettek az a cég híres cupertinói központjának falára, de Budapesten is akciózott a környezetvédő szervezet. Bodi Sylvi szépségkirálynő és Greenpeace-aktivista Steve Jobs szobránál fényképezkedett.

Az EPEAT-ből való kilépés és a visszalépés közt mindössze néhány hét telt el, ami pontosan jelzi, a jövőben alighanem tabunak számít majd a zöld szempontok látványos és nyilvános semmibe vétele a vállalatoknál.

A felhőalapú megoldások korában különösen nagy hangsúlyt kap, hogy az energiafaló szerverközpontokat milyen energiahordozókkal működtetik - különösen, hogy a bővülő adattároló-központok energiaigénye exponenciálisan nő. Egy-egy adatközpont energiafogyasztása akár 250 000 európai háztartáséval is egyenlő, állítja Greenpeace. Az adatközpontok globális áramszükséglete csak 2012 első három hónapjában 19 százalékkal emelkedett, holott a világgazdaság globális energiaigénye változatlan maradt az utóbbi három évben. Korábban az eBay és a Facebook is magára haragította elszánt zöld felhasználóit, amiért széntüzeléses erőművekből származó villamosenergiára hagyatkoztak.

Botránytól a megtérésig
2012-es fosszilis botrányok:
  • A Clean Our Cloud (Tisztístd meg a felhőnket - a magyar Greenpeace tagszervezet fordításában: "Maszatos adatok") névre hallgató akció a "Milyen tiszta a felhőd" című tanulmánnyal indult, mely felvázolta, mely cégek járnak élen energiafogyasztásuk megtisztításában. Köztük van a Yahoo!, a Google és a Facebook. Utóbbi a Greenpeace Unfriend Coal kampánya miatt lépett zöld útra.
  • A jelentés a Microsoft, az Apple és az Amazon fosszilis energiahordozókon alapuló energiafogyasztását kritizálta.
2012-es zöldülések:
  • Az Apple pálfordulása után tervbe vette, hogy növeli a megújuló energiák arányát az említett észak-karolinai szerverközpontjaiban.
  • Az Apple a SunPower Corp.-tól és a Bloom Energy-től vásárol napenergiás eszközöket, hogy ezekkel szolgáltasson energiát legnagyobb amerikai adatközpontja számára.
  • Az eBay új adatközpontját a Bloom Energy megújuló energiáival fogja ellátni, többek közt szerves hulladékból kinyert biogázzal.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo