Elég zöld az Apple?

Ha ország lenne az IT-szektor, összkibocsátásával a világ ötödik legnagyobb légszennyező államának felelne meg. Nincs már olyan világmárka, amely megengedhetné magának, hogy ne komolyan a környezettudatos fogyasztók elvárásait. Tiltakozásaik és bojkottjaik idén az Apple-t is rávezették arra, hogy zöldebbé tegye gyártási folyamatait.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az Apple egymilliárd dolláros iData Centere Észak-Karolinában széntüzeléses erőművekből kap áramot. Az elektronikai óriás fogta magát és dacosan kilépett az elektronikai iparágat zöld szempontból vizsgáló EPEAT (Electronic Product Environmental Assessment Tool) nevű rangsorolásból, beszüntetve az együttműködést. Később azonban kénytelen volt visszalépni a programba, mert a szakítás több kárt okozott a márka renoméjának, mint gondolták. A menedzsment nevében Bob Mansfield alelnök beismerte, hiba volt korábbi döntésük.

Az eset hátterében az áll, hogy az Apple a termékeladások csökkenését kívánta elejét venni: az USA-ban ugyanis számos kormányzati szervezet és oktatási intézmény vette fontolóra, az Apple Macintoshairól és iPadjeiről más cég termékeire vált az EPEAT-affér miatt. San Francisco-ban a városi hivataloknak például kötelező csakis EPEAT Arany minősítéssel ellátott termékeket vásárolniuk!

Szakemberek és laikusok közel 216 ezren írták alá a tiltakozó petíciót világszerte. Egyesek utcai megmozdulásokat szervezetek: a Greenpeace a "Tisztítsd meg a felhőnket" kampányának (lásd a keretes anyagban) szimpatizánsai által küldött Facebook- és Twitter-üzeneteket vetítettek az a cég híres cupertinói központjának falára, de Budapesten is akciózott a környezetvédő szervezet. Bodi Sylvi szépségkirálynő és Greenpeace-aktivista Steve Jobs szobránál fényképezkedett.

Az EPEAT-ből való kilépés és a visszalépés közt mindössze néhány hét telt el, ami pontosan jelzi, a jövőben alighanem tabunak számít majd a zöld szempontok látványos és nyilvános semmibe vétele a vállalatoknál.

A felhőalapú megoldások korában különösen nagy hangsúlyt kap, hogy az energiafaló szerverközpontokat milyen energiahordozókkal működtetik - különösen, hogy a bővülő adattároló-központok energiaigénye exponenciálisan nő. Egy-egy adatközpont energiafogyasztása akár 250 000 európai háztartáséval is egyenlő, állítja Greenpeace. Az adatközpontok globális áramszükséglete csak 2012 első három hónapjában 19 százalékkal emelkedett, holott a világgazdaság globális energiaigénye változatlan maradt az utóbbi három évben. Korábban az eBay és a Facebook is magára haragította elszánt zöld felhasználóit, amiért széntüzeléses erőművekből származó villamosenergiára hagyatkoztak.

Botránytól a megtérésig
2012-es fosszilis botrányok:
  • A Clean Our Cloud (Tisztístd meg a felhőnket - a magyar Greenpeace tagszervezet fordításában: "Maszatos adatok") névre hallgató akció a "Milyen tiszta a felhőd" című tanulmánnyal indult, mely felvázolta, mely cégek járnak élen energiafogyasztásuk megtisztításában. Köztük van a Yahoo!, a Google és a Facebook. Utóbbi a Greenpeace Unfriend Coal kampánya miatt lépett zöld útra.
  • A jelentés a Microsoft, az Apple és az Amazon fosszilis energiahordozókon alapuló energiafogyasztását kritizálta.
2012-es zöldülések:
  • Az Apple pálfordulása után tervbe vette, hogy növeli a megújuló energiák arányát az említett észak-karolinai szerverközpontjaiban.
  • Az Apple a SunPower Corp.-tól és a Bloom Energy-től vásárol napenergiás eszközöket, hogy ezekkel szolgáltasson energiát legnagyobb amerikai adatközpontja számára.
  • Az eBay új adatközpontját a Bloom Energy megújuló energiáival fogja ellátni, többek közt szerves hulladékból kinyert biogázzal.

Véleményvezér

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.
Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo