A szén, a kőolaj és a földgáz 2030 körül már csökkenő arányban áll rendelkezésünkre, a hiányzó mennyiségeket pedig alternatív energiaforrásokból kellene pótolnunk. Az energiaigény növekedését persze lehet számottevően csökkenteni.
Bohoczky Ferenc előadásában is utalt rá, a metán 21-szer jobban szennyezi a légkört, mint a széndioxid, tehát rendkívülien oda kell figyelni. Nem mellékesen éppen Magyarországon, ahol rengeteg hulladék keletkezik és kerül a szeméttelepekre, ahol a rohadási folyamat következtében igen sok metán kerül ki szabályozatlan formában a légtérbe. Erre és az ilyen jelenségekre az EU is felfigyelt már, ezt igazolja, hogy kialakította egységes energiapolitikáját, természetesen első számú kihívásnak tekintve az éghajlati változásokat.Mindehhez még az is kapcsolódik Európa esetében, hogy a kontinens behozatalra szorul, szükségletének felét importálja, s 2030-ra 65-70 százalékát vásárolja majd Európán kívülről. A szakértő részletezte azokat a jogszabályokat - a Magyarországra érvényeseket is - , amelyek a megújuló forrásokból termelt villamos energiáról, motor hajtóanyagról szólnak.
A magyar energiapolitika új stratégiai célokat fogalmazott meg, így az ellátás biztonságát, a versenyképességet, a fenntarthatóságot. Bohoczky Ferenc idézett egy fontos arányszámot, Magyarország importfüggőségét illusztráló adatot, azt, hogy 70 százalékot is eléri a vásárlásunk. Az energiahatékonysági programok fontosságát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy ha egy nagy erőműben a technológia korszerűsítésével 1 százalékos energiacsökkenés valósul meg, az több tízezer lakás energetikai korszerűsítési programjával mérhető össze. A haszon úgy is megjelenik, hogy a fel nem használt energia arányában mérséklődik a környezetszennyezés. #page#
A minisztériumot képviselő szakértő a megújuló energiaforrások magyarországi kínálatáról külön is beszélt. Hazánkban több mint 85 százalékot tesz ki a biomassza, a mezőgazdaság ebből úgy is részesedhet, hogy 800 ezer és egymillió hektár közötti területen lehet energia célú növényeket - fás szárú növényeket, gabonát, magvakat - termeszteni. A napenergia - az MTA tanulmánya szerint - a legnagyobb "készlet", sokszorosan jön le hozzánk a Földre, mint amennyit hasznosítunk.
Ahhoz, hogy Magyarország megújuló energiafelhasználását minimum megduplázzuk, reálisan mégis más lehetőségekkel tudunk élni, a geotermikus energiával, illetve a biomasszával. A szélenergia fő korlátja pedig az, hogy a szakhatóság 330 MW-nyi telepítést enged, ennyihez adottak a nem rugalmas magyar energiarendszer feltételei tározós erőművek építése nélkül.
Biomassza majd hiányzik?
A Magyarországra bejövő vizeket energiatermelésre csak 5 százalékban hasznosítjuk, számos fejlett nyugati országban 50-60 százalékot érnek el a folyók, patakok segítségével. Bohoczky Ferenc ezt kommentálva annyit mondott, hogy Magyarországon Bős-Nagymaros óta vízerőműről beszélni eretnekség, illetve: reálisan számolni kell az időjárás-változás egyik nyilvánvaló következményével, a szárazsággal, aszállyal és az árvízzel, az előbbin segíteni víztározókból való öntözéssel lehet, az utóbbin pedig a tározókba terelt vízzel lehet.
Ráadásul a biomassza, mely a hazai megújuló energia egyik fő alapanyaga, száraz, aszályos időben ugyancsak hiányozni fog. A geotermikus energia számít még nyilvánvaló lehetőségnek, akkor pedig gazdaságos megoldásnak is, ha hőszivattyúk segítségével visszamelegítik a hőjét már veszítő vizet, ezzel kisebb költséggel lehet ezt az alternatívát az ember szolgálatába állítani.
Az alternatív energia hasznosításának feltételeihez jogi környezet is kell, Bohoczky Ferenc nem csupán a villamos energiára vonatkozó szabályozásra utalt, hanem a gáztörvényre is, mely például megfelelő viszonyokat előírva biogáz is becsatlakoztatható lehet majd a hálózatba. A bio-hajtóanyagoknál a jövedéki szabályozás segítette érdemben, hogy egyről a kettőre jussanak a vállalkozások. A jogi feltételek önmagukban kevesek persze, pénzre, támogatásra is szüksége van a gazdaságnak. A mostanában megnyíló források közül egy 110 milliárdos keretet - megújuló energiára fordítandó 68 milliárdot és hatékonyságjavításra költhető 42 milliárdot - "nevesített" a minisztériumi szakértő, aki a lakossági és kutatási programokat is ide sorolta.