A bolt is lehet jótékonysági intézmény

A jótékonyság új dimenzióját ígéri az első nyilvános bemutatkozását tartó társadalmi vállalkozás, a Cseriti. Amit kínál az egy innovatív jótékonysági brand és közösségi szolgáltatás egyben.

Kép:PP archív

A Cseriti egy új, szociális és jótékonysági márka, amely a társadalmi felelősségvállalás jegyében összetett, a fenntarthatóságot és tudatos fogyasztást szem előtt tartó tevékenységet folytat szociális szövetkezeti keretek között. egy innovatív szervezeti és üzleti modell (szociális szövetkezet), és egy példaértékű társadalmi vállalkozás (Adományháló) izgalmas kombinációja.

A márka ígérete szerint adományozóként vagy vásárlóként egyszerre több ügyet is támogathat a fogyasztó. Része lehet egy innovatív munkahelyteremtő folyamatnak, támogathatja a szociális foglalkoztatást, a környezetvédelmet és  jótékony társadalmi célokat egyaránt. A Cseriti márkabevezető kampány nyitányára Magyarország vezető cégeinek, pénzügyi-gazdasági szakembereinek körében került sor: a HBLF XII. Pénzügyi Csúcstalálkozóján résztvevő vezetők kapták elsőként kézhez a márka üzenetét.

Az adományozás alap

A Cseriti nem klasszikus adományozói és vevőkört épít maga köré, hanem erős, támogató társadalmi bázist, segítő közösséget, melynek folyamatosan szolgáltat is. Így küldetésének kiemelten fontos eleme a hétköznapi jótékonysággal, önkéntességgel kapcsolatos társadalmi látásmód és hozzáállás formálása, a szociális közösségtudat fejlesztése, a jelen és a jövő generációinak személyes adakozást segítő közösségi szemléletre nevelése. Annak társadalmi felismertetése és elfogadtatása, hogy az adományozási kultúra, a másokkal való törődés is az alapvető nevelés, a természetes közösségi viselkedés része.

Mit jelent az adománybolt?
Az adománybolt – charity shop – az egyesek számára már haszontalan, mások számára azonban még értékkel bíró adományokat – könyveket, ruhákat, játékokat, kisebb műszaki cikkeket – árusítja olcsón, egy erre a célra létrehozott, általában valamilyen alapítvány által működtetett üzletben.
A rendszer több irányban is segítséget nyújt. A rászorulók a piaci ár alatt juthatnak hozzá számukra szükséges árucikkekhez, a működtető, a társadalom számára hasznos munkát végző szervezet forráskiegészítéshez jut, ráadásul az újrafelhasználásnak köszönhetően kevesebb hulladék termelődik. Mindezeken túl pedig a jótékonysági üzletben végzett önkéntes munkával hasznossá tehetik magukat a környék idősei, lehetőséget kapnak a tartósan munkanélküliek, hogy elkerüljék a teljes elszigetelődést, de a társadalomból különböző okokból kiszakadó emberek – például korábbi elítéltek, drogfüggők – is remek kiindulóponthoz juthatnak a későbbi beilleszkedéshez.
A márka a vállalatok társadalmi felelősségvállalása (CSR) területén is új értékeket és új színt képvisel, ezért választották bemutatkozások helyszínéül a pénzügyi vezetők fórumát. A HBLF valamint az Erste good.bee alapítvány szakmai támogatóként is a márka mellé állt.

Márkázott jótékonyság

A Cseriti az első olyan hazai társadalmi márka, amit a szociális gazdaság területén, szociális szövetkezeti keretek között fejlesztettek ki. A projekt kiötlői a jótékonysági szektor prémiummárkájává szeretnék fejleszteni, elsősorban az újdonságra leginkább fogékony trendkövető korosztályok megszólításával. A „márkázott jótékonyság” célja, hogy a Cseriti a közösségi összefogás, a társadalmi felelősségvállalás szimbólumává váljon. A márka hétköznapi jótékonysággal kapcsolatos társadalmi gondolkodás fejlődését és a személyes cselekvési hajlandóságot hivatott erősíteni. Elsődleges terepe és központi eleme az adománybolt, ami (az angolszász charity shophoz hasonlóan) tárgyadományokat nonprofit modellben árusító üzlet, illetve –hálózat. Az Adományháló-projekt Budapesten három, Pilisvörösváron egy adományboltot működtet tesztjelleggel, hamarosan fenntarthatóbb, szociális szövetkezeti keretek között, Cseriti Pont néven. (Budapesten több adománybolt is működik, például a Közösségi Szociális Szövetkezet alapításával.)

Sáhy Gábor, a projekt vezetője elmondta: társadalmi vállalkozásuk az Adományháló-mintaprojekt keretében közel két éve munkálkodik kitartóan az adományboltok hazai rendszerének kifejlesztésén. Mostanra lefektették a hálózati működés elveit és alapjait, amely megalapozza a hétköznapi jótékonyság üzenetét.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo