Egy webáruház életében számos döntési ponttal fogunk találkozni. Az egyik legkritikusabb a logisztikai folyamatokról való döntés. Több úton is elindulhatunk. Megoldhatjuk házon belül, saját belső erőforrásból az egész folyamatot vagy épp pont ellenkezőleg: kiszervezhetjük annak minden elemét.
De egyet sose feledjünk el: a vásárlók szívéhez a jó logisztikán keresztül visz az út!
De az is járható út, hogy valahol a kettő közötti, köztes megoldást alkalmazunk. Ebben a cikkben ezzel kapcsolatban járunk utána a legfontosabb kérdéseknek.
- Honnan ismerhető fel, hogy eljött az a pont a webáruház életében, amikor érdemes kiszervezett logisztikai szolgáltatót választani?
- Mit nyújthat egy ilyen partner?
- Milyen buktatók merülhetnek fel, és mit tehetünk, hogy elkerüljük ezeket?
Házon belül?
A logisztika erőforrás igényes terület, hiszen nem pusztán a termékek kiszállításáról van szó. A folyamat része a raktározási tevékenység, az anyagmozgatás, a csomagolás, a megrendelés-összekészítés, a számlázás és természetesen a kiszállítás is. És ezzel még nincs is vége, mert a visszáruk kezeléséről sem szabad megfeledkezni. Ez az a pont, amikor egy vevő visszaküldi a terméket, vagy át sem veszi azt. Minden egyes ponton hozzáértésre, szaktudásra van szükség, hogy a webáruházunk logisztikája jól teljesítsen: időben, pontosan, sértetlenül érkezzen meg a megrendelés a vásárló számára, illetve ha nem veszi azt át a vevő, akkor vissza a raktárba.
Bármennyire fontos is a logisztika egy webáruház üzemeltetésekor, ez csupán egy szükséges velejárója, nem pedig maga a főtevékenység sokak számára. Éppen ezért érdemes átgondolni, hogy mivel jársz jobban?
- Ha házon belül oldod meg, vagy
- ha egy logisztikai szolgáltatóhoz kiszervezed az egészet?
Terméktulajdonságok
Az áruk kezelése mindig kényes kérdés. Akár mi magunk végezzük, akár külsős partner. De vannak az átlagnál nagyobb odafigyelést, óvatosabb kezelést igénylő termékek. Törékeny áruknál (pl.: borok, vázák stb.) a biztonságos csomagolás és körültekintő árumozgatás kulcskérdés. A hűtést igénylő termékeket is fel lehet példaként hozni. Ezeknél a hűtési lánc fenntartásához hűtőkocsikra is szükség van, amit egy hagyományos logisztikai szolgáltató nem feltétlen tud biztosítani. Ilyen helyzetekben a házon belüli megoldás kézenfekvőbb, mivel mindenki másnál jobban ismerjük a termékünket.
Webáruház-életszakasz
Önmagában a webáruház kora, érettségi szintje egyik irányba sem billenti a mérleg nyelvét. Gyerekcipőben járó webáruház ugyanúgy előnyre tehet szert kiszervezett logisztikai szolgáltató megbízásával, mint egy-egy érettebb, hosszabb múltra visszatekintő szereplő. Ma már vannak olyan fulfillment szolgáltatók, amelyek alacsony változó költségek mellett igénybe vehetőek már az induláskor is.
Megrendelési volumen
A kiszervezzek vagy sem kérdésnek költségoldali vetülete is van, amit a rendelési mennyiséggel összhangban érdemes vizsgálni. A változó költségek értelemszerűen az értékesített mennyiség függvényében alakulnak. A fix költségek viszont ettől függetlenül felmerülnek. Tipikusan ilyen tétel a bérköltség, a járulék, a raktárbérleti díj stb. A teljes költséget a fix és a változó költségek együtt adják. Kisebb értékesítési volumennél a fix költségek aránya számottevő a teljes költségen belül és a bevételhez képest. Nagyobb volumeneknél viszont ez a fix költség sokkal többfelé oszlik el. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy kisebb volumeneket felmutató webshopoknál egy logisztikai rendszer üzemeltetése olyan magas fix költséggel jár, hogy ennek a fenntartása akár luxusnak is mondható. Pénzügyileg jobban megéri, ha ilyen esetben kiszervezzük a logisztikát. Természetesen ennek is lesz díja, viszont a fix költség jóval alacsonyabb lesz, mint a házon belüli megoldásnál.
A magyar nyelvben kiszervezett logisztikai szolgáltatás az angol terminológiában fulfillment szolgáltatásként lehet ismerős. Miről is van szó? Nagyon leegyszerűsítve:
Egy adott szolgáltató átvállalja a webáruházak teljes logisztikai feladatait.
A logisztikai szolgáltató és a vele kötött megállapodás függvénye, hogy mi minden tartozik ebbe bele. Lássuk, milyen feladatokat végez(het)nek ezek a fulfillment szolgáltatók:
- árubevételezés,
- raktározás,
- megrendelés-előkészítés,
- csomagolás,
- számlázás,
- kiszállítás,
- visszárukezelés,
- utánvétkezelés.
Erőforrások szabadulnak fel
A logisztikába ölt erőforrások (humán, pénzbeli, idő) felszabadulnak, és másra fókuszálhatnak. Olyan tevékenységre (marketing, üzleti kapcsolatok, vevőkezelés, support), amelyek a webáruház sikerességéhez nagyobb mértékben járulhatnak hozzá.
Költségcsökkentés
Ha saját magunk szeretnénk megoldani a logisztikát, akkor bizonyos méret alatt a fix költségek aránya olyan magas, hogy annak anyagi vonzatai a webáruházra nézve nagyon megterhelőek, és hosszú távon akár nem is fenntarthatóak. Persze a kiszervezés is pénzbe kerül, viszont ennek díjai összességében kedvezőbbek szoktak lenni. Ezzel kapcsolatban érdemes egyébként egy belső kalkulációt készíteni, amit utána össze lehet hasonlítani egy fulfillment szolgáltatótól bekért számítással. Így könnyen egymás mellé lehet tenni, hogy melyik opció éri meg jobban.
Ennél a pontnál előjön a „suszter maradjon a kaptafánál” mondás. Egy specializált cég jobban, hatékonyabban, gyorsabban és olcsóbban tudja megoldani ugyanazt a feladatot, mint olyan cég, aki csak érintőlegesen foglalkozik a témával. Ez pedig igaz a logisztikára is. A szaktudásnak részét képezi a megfelelő csomagolás, csomagolástechnikai eszközök használata, a vámkezelés, a visszáru kezelése, a számlázás, az utánvét kezelése és még sok egyéb elem. Érdemes ezt a részt profikra bízni.
Külföldre szállítás
Egy logisztikai partner jelentősen megkönnyíti a nemzetközi értékesítést és szállítást. Hiába adod el ugyanis a termékedet egy más országbeli embernek, azt ki is kell tudni szállítani. Ha olyan logisztikai megoldást választottál, ahol biztosítják a külföldi szállítást, akkor nyert ügyed van. Sokak hiedelmeivel ellentéteben itthon is elérhetőek ezek a szolgáltatások, magyar webáruház-üzemeltetőknek. Ilyen szolgáltató például a magyar tulajdonú Webshippy is.
Ügyfélélmény
Ugyanakkor érdemes olyan szolgáltatót választani, amely a fent felsoroltakon kívül olyan szolgáltatást is nyújt, amely ügyfélélmény szempontjából fontos lehet a webáruházunknak. (Ennek fontosságáról itt olvashatsz.) A példaként említett Webshippy esetén ilyen a csomagolási szabályok funkció. Ezek olyan feltételes hozzárendelési szabályok, ahol valamilyen esemény bekövetkezése esetében egy másik szempont is érvénybe lép. Ha például valaki rendel egyet Valentin napi akció keretében, akkor automatikusan egy szórólapot, ajándék terméket vagy épp egy szívecskés kulcstartót tudsz pluszban a csomagba tenni. Ezzel pedig külön csomagokat (bundle) tudsz létrehozni, méghozzá mindenféle bonyolult kódolás, vagy logisztikai- és készletezési rémálom nélkül.
Egyszerűsített adminisztráció
Ügyeljünk arra is, hogy az adminisztráció minél egyszerűbb legyen. Bár meglepően hangozhat, de több olyan logisztikai szolgáltató is létezik, ahol az adminisztráció még mindig nem teljesen automatizált. Ha tehát arra vagy kíváncsi, hogy éppen hány terméked van raktáron, mennyi visszárut dolgoztak fel az adott nap, mit tudsz még értékesíteni az adott időszakban, akkor nem minden esetben lesz könnyű dolgod ennek utánajárni. A valós idejű, átlátható készletezési információ az egyik legjobb és leghasznosabb funkciója az integrált, automatikus rendszereknek.
Kompatibilitás
Mindenképp érdemes olyan céget választani, ahol olyan digitális rendszer dolgozik a háttérben, ami közvetlenül kapcsolódik (és kompatibilis is!) a webshopod motorjához (pl. Shoprenter, Shopify, UNAS, Woocommerce). Ezáltal a rendelések automatikusan integrálódnak majd a teljes folyamatba. A folyamatos és automatikus adatszinkronizálás pedig kizárja az emberi hibázás lehetőségét. Valamint a hozzáférések biztosítása miatti üzleti kockázattól sem kell tartanunk.
Buktatók, mit tehetsz ellenük?
A sok előny ellenére persze vannak buktatói is egy külsős logisztikai szolgáltatóval végzett munkának.
Ne csak álljon az áru!
Ha például nem jól méred fel, mennyire pörög az a termék, amit beraktároztál, akkor jelentős összeget fizethetsz ki havonta feleslegesen, mert pusztán csak parkol a raktárban a terméked, el viszont nem adsz belőle. Ha pedig lassan forog a készlet, akkor sokat kell fizetned a raktározásért, mert ennek a díját a szolgáltató rád fogja hárítani. Ugyanez igaz arra az esetre is, ha túl sok olyan terméked van, amit nem vesznek. Lehet, hogy van két-három húzóterméked, de ha mellette 8-10 csak a port fogja, akkor abban egyrészt áll a pénzed, másrészt a raktározási költség miatt még bukni is fogsz rajta minden egyes hónapban.
Ebből következően érdemes jól felmérni a saját piacod igényeit és a saját termékeid forgási sebességét. Ezzel ugyanis minimalizálható annak a raktározásnak a költsége, ami valójában nem értékteremtő folyamat.
Tájékozódj!Mielőtt belevágsz egy külsős logisztikai partnerrel történő munkába, érdemes megnézni, hogy milyen ügyfelekkel dolgozik az adott cég együtt. Akár méretben, akár csomagszámban, akár iparágban. Ha nem direkt konkurensről van szó, akkor pedig bátran hívd is fel azokat, akik egy adott fulfillment céggel dolgoznak. Már egy telefon, vagy rövid e-mail is sokat segíthet abban, hogy első kézből, egy tényleges ügyféltől kapj visszajelzést az adott logisztikai vállalattal kapcsolatban. Így pedig gyorsan fel tudod mérni azokat az infókat, amikhez publikusan aligha tudsz hozzájutni. Például, hogy mekkora a hibás szállítások aránya, mennyire vigyáznak a csomagokra, gyakran történik-e leállás a rendszerben, az mennyire megbízható, vagy éppen mennyire törődnek és foglalkoznak az ügyfelekkel.
Ezek mind olyan szempontok, amelyek egy marketinganyagból vagy egy weboldalról nem derülnek ki. De kis utánajárással ellenőrizhetőek. És hosszú távon ennek a sok apró faktornak a megismerése segíthet jó döntést hozni.