E-kereskedelem: nálunk még mindig az utánvét a király

2018. szeptember 06. csütörtök - 06:01 / Kriston László
  •    

A rendelések 58 százalékát még készpénzben fizetjük, ami azt jelenti, hogy vagy boltban adjuk le a pénzt vagy a futárnak nyújtjuk át. Mégis igaz, hogy online kártyás fizetési lehetőség nélkül ma már egyetlen webshop sem tud létezni, derült ki a Piac & Profit Webáruházi trendek - 2018 című konferenciáján.

“Európai szinten ha nincs kártyás megoldás az oldalunkon, akkor halott a történet”, mondta Dr. Horváth Attila, a BIG FISH Payment Gateway üzletvezetője. Ha egy webáruháznál lehetőség van a kártyás fizetésre, az már eleve egy “biztonsági szűrő”, fogalmazott Horváth. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a bank letesztelte és ellenőrizte a céget, mely az online áruházat üzemelteti: tényleg azt az árut árusítja-e, amit hirdet, tényleg a cégvezető nevére van-e bejegyezve a vállalkozás?

Így fizet a magyar ma

2017-ben 25 százalékkal nőtt a kibocsátott kártyák száma, 9 millió fizetésre alkalmas kártya volt forgalomban, melyekkel 4300 milliárd forint értékben vásároltak (nyilván ennek töredékét online).

Digitalizálódó B2B
A cégek közötti tranzakciós kommunikáció is digitalizálódik. A nagy logisztikai vállalatoknál gyakran kötelező, hogy a számlázás és az utalás elektronikus legyen, sőt a fuvarlevelek is elektronikusak, a sofőrök okostelefonon kijelzett QR-kódokkal jutnak be telephelyekre a szállítmányaikkal.
“Robbanásszerűen terjed az elektronikus dokumentumok elterjedtsége a piacon. Egy nap alatt el lehet látni elektronikus számlaképességgel egy vállalkozást, húsz perc alatt megoldható. Ez a beszállítói szerződések újratárgyalásánál már szempont, mert bizonyos dokumentumszám felett túl nagy adminisztrációs költség hárul a cégekre “, mondta Sági Balázs, a First Businesspost Kft. munkatársa.

Az e-kereskedelemben nálunk sajnos még mindig az utánvét tarol. A postai csomagfelvétel is közkedvelt módja a termékek kézbesítésének, mert rugalmas. Kevesen tudnak a mai világban otthon ülni és várni a futár által megadott órákban. Budapesten ezért egy csomag kiszállítása 1,8 kiszállítást jelent, vagyis a futár többször is megkísérli a kézbesítést.

“Az utánvét még akadályozza az új technológiák térnyerését”, mondta Bengyel Ádám vezérigazgató a Foxposttól, mely automatizált fixpontokat, vagyis csomagautomatákat üzemeltet országszerte.

A csomagautomatáknál egy-egy payment terminál telepítésének költsége 1300 euró is lehet, ami szintén nem segít a fejlődésben. Sokan még beugranak a boltba, hogy ott fizessék ki az árut, de nem akarják hazacipelni a terméket, erre házhoz szállítást vagy fixpontos átvételt igényelnek.

Ócska furgonok – közlekedési dugóban

“Magyarországon nagyon nő a csomagforgalom”, mondta Bengyel, utalva rá, hogy a pesti csúcsforgalomban a csomagszállító cégek teherautói és furgonjai ott dekkolnak elakadva a többi autó között. Véleménye szerint az intenzív csomagforgalom “szabályozási szintet fog elérni”.

Jelenleg az országban 6-8000 pont van, ahol csomagot lehet átvenni, köztük 150 nonstop postapont, ami nyilvánvalóan minden fogyasztó álma. (85 százalék este 8-kor bezár.)

A piac átrendeződése várható a következő 2-3 évben, zsugorodni fognak a pontok, véli Bengyel, a nem megfelelő fixpontokkal felmondják majd a szerződéseket, s a munkaerőhiány is nehezíteni fogja a helyzetet. A csomagszállító járműflotta sok kívánnivalót hagy maga után, sok furgon pocsék állapotban van, mégis ezekkel szállítják ki azt, amit a “sok pénzért csinosított webshopon targetálva adtak el.”

Kép:DHL

Kép:DHL

118 000 darab POS (point of sale) és VPOS-terminál (azaz webes fizetési terminál) működik a hazai piacon, 2014 első negyedévében ezek száma még 90 000 volt. Ezekre általában 0,9 százalék jutalékot számítanak fel és 20 forintot tranzakciónként, ami havi egymillió forintos forgalomnál 12 800-15 000 forintot jelent, ismertette a viszonyokat
Kovács Viktor Zoltán, a K&H Bank KKV-Marketing igazgatója.

Ha valaki azt akarja, hogy ne jelenjenek meg a bankkivonatában az online vásárlásai és a megvett termékek tételesen, igénybe vehet pre-paid kártyát is, vetette fel Dr. Horváth Attila.

A webshopoknál is számít a versenyjog
Az Európai Bizottság négy nagy háztartási elektronikai céget (Asus, Philips, Pioneer és Denon & Marantz) sújtott több, mint 111 millió eurós bírsággal – tájékoztatott a CHSH Dezső és Társai Ügyvédi Iroda. Az eljárás 2017 februárjában indult meg, ugyanis felmerült annak a gyanúja, hogy az említett cégek meghatározzák, hogy az online kereskedőik (tipikusan web áruházak, amelyeket kisebb vállalkozások üzemeltetnek) milyen áron értékesíthetik tovább termékeiket.

Jól kell kommunikálni a vevő felé, hogy ha visszamondja a vásárlást, hogyan jön vissza hozzá a pénz. Fontos tudni, hogy a visszatérítéshez (refund) nem kell a vevővel bármit egyeztetni. A bank lehetővé teszi a visszautalást.

“Csicsergik a madarak, hogy idén megkapjuk az Android Payt”, tette hozzá Dr. Horváth. 2019, június 15-től bevezetik nálunk is az azonnali utalási rendszert, vagyis maximum 5 percen belül megjelenik a nagy összegű utalás is, 10 millió forint alatt pedig azonnal.

Így fizethetnénk holnap

A jövő az eszközökben könnyű (asset light) modellé, vagyis a webáruházak nem saját infrastruktúrát építenek ki, hanem alvállalkozói hálózattal oldják meg a csomagok kiszállítását, mondta Bengyel.

Az iparág jövőképét már klipekben harangozzák be a fejlesztők. Az egyik elképzelés szerint furgonszerű szállítójárműben fiókos rendszerben állnának a kerekes minirobotok, melyek legördülnének és kiszállítanák a ház kapuáig a csomagot. Igaz, olyan videó is készült, melyben az utcai járókelők billentik át a nehézségen a megakadt kerekű robotot.

A másik vízió a drónos megoldás, ezt már több nagy brand is favorizálja (pl. Amazon, Walmart). A kertes házak kertjébe egy oszlopszerű fogadópontot kellene építeni, erre szállna le a -kamerával teret és objektumokat érzékelő- drón, rárakná a tetejére a csomagot, onnan liften jönne le az oszlop belsejében a doboz, s egy kinyitható ablakon keresztül lehetne kivenni.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor