Már gyakran az első lépés is kérdéses lehet: hogyan adjuk el termékünket vagy szolgáltatásunkat. Ha több száz vagy ezer termékünk van, a kérdés megválaszolása viszonylag egyszerű: vegyünk vagy béreljünk egy webáruházat. Viszont ha csak egy vagy pár darab termékünk van, arra nem célszerű egy egész webáruházat felhúzni. Például tipikusan nem a webáruház az optimális megoldás: az ebookokhoz, a rendezvényekhez, a szoftverekhez vagy a szolgáltatásokhoz.
Ennek oka legfőképpen az, hogy az ilyen termékeket a vásárlók alapvetően nem „kosárba rakásos” módszerrel szokták megrendelni. Ezen túl egy webáruház számos olyan navigációs lehetőséggel bír (kategóriák, információs menük, modulok stb.), amelyek sok száz vagy ezer termék esetén hasznosak (segítik a vevő számára a tájékozódást az áruházban), egy termék értékesítése esetén viszont kifejezetten károsak és zavaróak – figyelmeztet együttműködő partnerünkm, a Webshop Experts blogbejegyzése.
Aki webáruház nélkül szeretne értékesíteni az interneten, annak több lehetősége is van.
Sales oldal + webáruház
Viszonylag egyszerű, de nem túl elegáns megoldás, ha valaki egy önálló weboldalt használ a „meggyőzéshez”, majd egy külön webáruház-motort a megrendeléshez. Ilyenkor megvalósul az a fontos szempont, hogy minél meggyőzőbb weboldala legyen az adott terméknek, az oldalról elnavigáló elemek nélkül.
Az előbbinél gyakrabban alkalmazott megoldás, amikor a vásárló egy megrendelő űrlapot tölt ki. Ennek a megoldásnak nagy előnye, hogy így a teljes vásárlási folyamat a weboldalon belül zajlik, plusz magába a weboldalba beilleszteni egy űrlapot sem túl bonyolult feladat.
Viszont az űrlap kitöltésekor általában nem történik semmi, csupán megy egy e-mail az eladónak a megrendelés tényével. Ilyenkor gyakran kézzel kell kiküldeni a díjbekérőt, manuálisan kell az ügyfelet noszogatni, ha nem fizetett, és manuálisan kell kiállítani a számlát, ha fizetett.
De ami még nagyobb probléma, hogy ilyen esetben nem tudunk bankkártyás fizetési lehetőséget sem biztosítani, ezért ilyenkor általában csak a banki átutalás és – jobb esetben – az utánvét használható.
Márpedig a szakértő tapasztalatai szerint az emberek online vásárlás esetén nem szeretik a banki utalást. Ez többnyire a 24 jegyből álló számlaszám nehezen kezelhetőségének köszönhető (nehéz megjegyezni, félelmek az iránt, hogy netán rosszul adták meg a számot stb.) A hosszabb átfutási idő, a banki átutalás bonyolultsága, ezek mind olyan tényezők, amelyek elvehetik a vevők kedvét az azonnali vásárlástól.
Esetleg megoldást jelenthetne, ha magába a weboldalba építenénk be egy pénztárfolyamatot (fizetési és szállítási módokkal) – amit sokan próbálnak megvalósítani. Azonban be kell látni, hogy nulláról leprogramozni például egy bankkártyás fizetést nem egyszerű dolog, plusz jelentős költséggel is járhat.
Tehát mind a sales oldal + webáruház, mind a megrendelő űrlapos megoldásnál vannak olyan tényezők, amelyek az „inkább később még visszajövök” gondolatra sarkalja a vevőt, és ez az, amit egy kereskedő nem szeretne hallani.
Beépíthető megrendelő gombok
Külföldön egyre szaporodnak azok a megoldások, amelyek e problémára adnak megoldást, és egy meglévő weboldalba engednek egy megrendelés gombot beépíteni. Vagy egyszerű, sales oldalak létrehozását teszik lehetővé, melyek mögött egy webáruház-szerű rendszer áll, annak minden előnyével.
Sajnos ezek a megoldások Magyarországon több szempontból sem működnek: nem támogatják sem a magyar fizetési és szállítási módokat, sem a magyar jogszabályokat, sem a magyar számlázást, és még magyar nyelvű támogatás sincs hozzájuk.