Kordai Csaba, a Vállalkoznék, de… Vállalkozás másodállásban című könyv szerzője. Igyekszik segítséget nyújtani mindazoknak, akik szeretnének, jobban és/vagy szabadabban élni, mind a mellett, hogy jó lenne egy kis plusz bevételre szert tenni. Saját tapasztalatait osztja meg, hogyan célszerű főállású munkahelyünk megtartása mellett, biztonságban felépíteni egy vállalkozást, ami később lehet fő tevékenységünk, de maradhat akár másodlagos pénzkereseti lehetőség. A sorozat korábbi részeit itt és itt olvashatják.
Képességeink és korlátaink
Vállalkozni alapvetően három nagy területen tud. Az első a szolgáltatás, a második a kereskedelem, a harmadik pedig a termelés. Sajnos egyikről sem lehet elmondani, hogy nehezebb vagy könnyebb lenne, mint a másik.
Szolgáltatás
Mindhárom iparág közül ez a legszerteágazóbb. A szolgáltatás lényegében annyit tesz, hogy a piac kínálati oldalán úgy helyezkedünk el, hogy a már meglévő – a termelésben előállított és kereskedelem csatornáin átfolyt – termékeket és/vagy személyes szaktudást felhasználva, valamilyen fizikai vagy nem fizikai készterméket adunk át a keresletnek. Fizikai szolgáltatás az építőipar, a vendéglátás, vagy az autókölcsönzés. Nem fizikai szolgáltatás például: biztosítás, szórakoztatóipar, internet- és televízió-szolgáltatás.
Leginkább azoknak javaslom ezt a szektort akik, szeretnek szervezkedni, sürögni-forogni, új dolgokat létrehozni, más emberekkel, azok problémájával és megoldásával foglalkozni. Továbbá mindazoknak, akik szeretik a változatosságot, a kalandot, nyitottak az új helyzetekre és nem riadnak vissza az ismeretlentől. Jól kezelik a rázós helyzeteket és a vele járó stresszt is. Hogyha gyerekként a banda élére állt a faházépítésben, vagy még a szabad idejében is a színjátszó-körre gyakorolt, esetleg a szomszédoknak segített a kerti munkákban, bevásárlásban akkor a szolgáltatóipart önnek teremtették
Kereskedelem
Maga a kereskedelem az, amikor a termelésből kikerülő árucikkeket továbbítjuk közvetlenül a fogyasztóknak (legyenek ők magánemberek vagy cégek). Kereskedhetünk fizikai és nem fizikai termékekkel, értékesíthetünk személyesen vagy online – a szektor meglehetősen széles.
Az menjen kereskedőnek, aki szereti, ha rendszerben működik körülötte minden, szeret listákat írogatni. Jól kommunikál, meggyőzően érvel, azaz „lyukat tud beszélni az emberek hasába”. Nem árt, ha a szokásosnál szélesebb a látó- és érdeklődési köre, mert így a későbbiekben több terméket és szolgáltatást tud kombinálva eladni. A jó kereskedő ismérve, hogy gyorsan vág az esze és nem áll hadilábon a számokkal. Akinek probléma az éjszakázás, vagy az ünnepnapi munka, annak nem ez a szakma való. Energikus, gyorsan regenerálódó fizikumú és szellemű legyen, aki pár óra pihenés után újra talpon és toppon van. Ha gyerekként ön intézte az osztálykirándulás részleteit, ön alkudta ki a szálláshelyet, vagy az iskolában mindenki önhöz jött csereberélni, esetleg a piacon alkudozott a kofákkal a szülei helyett, akkor érdemes azon gondolkodnia, melyik lenne az a kereskedelmi ágazat, amit be tud indítani.
Termelés
Nehéz kenyér! Termelésre adni a fejét bátor dolog, hacsak nem biztos a dolgában és már a zsebben lapulnak a megrendelések. Bármilyen termelésről is beszélünk – legyen az ipari, mezőgazdasági, vagy akár állattenyésztés –, nehéz belekezdeni minimális tőkebefektetéssel, és hangsúlyozom: nagyon rizikós, ha nem tutira megy az ember. Kizárólag akkor érdemes ezzel az ágazattal próbálkoznia, ha a spórolt pénzét be tudja fektetni egy olyan ipari termelőegységbe, amit szívvel-lélekkel csinálna és még a kellő rutinja is megvan hozzá.
Itt elengedhetetlen a szakmaiság és a gyakorlat. Akkor kezdjen termelésben gondolkodni, ha szereti, és örömét leli abban, hogy valami formálódik, fejlődik a keze által. Ez az a pálya ahol kőkeményen ki fog jutni a fizikai és szellemi munkából és ezt bírni is kell. Ha gyerekként kedvelte a barkácsolást, festést, esetleg szeretett és jól is bánt az állatokkal, növényekkel, akkor tűnődjön el azon, hogy van-e olyan terület ahol el tudná magát képzelni, mint termelő
Pozicionálás
Bármibe is fogna, az alábbi tervezési körökön fontos lesz végigrágnia magát mindkét irányból. Ha nincs tiszta jövőképe 1, 3 és 5 évre és megvalósítási terv sincs, nem lesz mihez tartania magát. Ez magunknak sem jó, de ami még rosszabb, a megrendelők is érezni fogják, hogy valami nem oké. Ezen kritériumok tiszta meghatározásának kell teljesülni, hogy elindulhasson egy adott irányba.
Fontos szempont, hogy testileg mennyire terhelhető, ugyanis fiziológiailag nem vagyunk egyformák. Máshogyan étkezünk, mozgunk, hódolunk (vagy nem) káros szenvedélyeknek, más a mindennapi életvitelünk. Kísérleteznie kell magán: mikor és mennyi táplálékot igényel, mennyi alvást, milyen testedzést. Apropó, alvás! Tiszta fejjel és pozitív gondolatokkal térjen nyugovóra. Ki kell söpörnie az aznapi negatívumokat lefekvés előtt, mert ha ezeket továbbviszi az álmaiba, nem fog tudni pihenni, regenerálódni. Próbálja ki, hogy tart egy kis pihenőt nap közben – amikor önnek jól esik. Nem sokat, 15-20 perc elég, de akkor figyelnie kell rá, hogy tényleg semmit ne csináljon, még fejben sem, ami a munkájával kapcsolatos. Az aktív testedzés serkenti a vérkeringést, ami fiziológiai előnyök tömkelegével jár. Jobb lesz az anyagcseréje, sejtjei oxigénellátása, fittebb és energikusabb lesz. Ha a mindennapi sport nem is megy, már egy jó séta is valami.
Szellemi aktivitás
Mentális erőforrásait nem csak fizikai oldalról kell támogatnia megfelelő mennyiségű vitaminnal, pihenéssel. Szükség van kifejezetten szellemi táplálékra is. El kell járnia szakirányú konferenciákra, utána kell olvasnia a legújabb technológiáknak, fel kell iratkoznia professzionális hírlevelekre. Ezek szükségesek a szakmai fejlődéshez, de mi a helyzet az emberi fejlődéssel?
Rengeteg önfejlesztő könyv és hanganyag van forgalomban, de ezek közül kevés az, ami ténylegesen fejlődést nyújt az embernek, sajnos sok van, ami alapművekre épül, ezért újat már nem nyújt. Ugyanakkor rám, személy szerint nagy hatást gyakorolnak hétköznapi emberek előadásai is. Ez alatt értem azokat, akik nem publicisztikából vagy írásból élnek, hanem vállalkozók, orvosok, természetgyógyászok, gazdasági vagy politikai szakemberek. Tőlük is sokat tanulhat az ember, ha nyitott szívvel és füllel hallgatja őket.
Hallgasson relaxációs, meditációs zenéket reggelente 15-20 percig és próbáljon meg ellazulni és a vágyaira, céljaira összpontosítani. Tegye mindezt a napi teendői megkezdése előtt, de a legjobb, ha nem sokkal ébredés után. A relaxáció nem fog elsőre menni, de ennek is megvan a könnyen és gyorsan elsajátítható technikája, ami megtanulható könyvekből, hanganyagokból vagy pár tízezer forintért bizonyos tanfolyamokon.
A következő részben, tisztázzuk, hogy milyen gondolatokat és érzelmeket kell uralkodóvá tenni magunkban, ötleteinknek milyen kritériumoknak kell megfelelni. Szót ejtünk még arról, hogyan térképezzük föl magunk körül a terepet, mire is lenne szüksége másoknak.
Kordai Csaba A Vállalkozás Másodállásban c. könyv szerzője