Fotó: DM
Június elején jelent meg Magyarországon a dm 2023/24-es gazdasági évre vonatkozó fenntarthatósági jelentése. A jelentés első alkalommal foglalja össze a dm-csoport mind a 14 országának fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységeit, amelyekkel a dm gazdasági közössége egy pozitívabb jövő kialakításához szeretne hozzájárulni, érintve a szociális, környezeti és vállalatirányítási aspektusokat is. A fenntarthatóság – vagy ahogy a dm-nél gyakran nevezik: „jövőképesség”– meghatározó része a vállalati stratégiának.
A dm 2045-re a nettó nulla kibocsátást tűzte ki célul
2023-ban a dm-csoport az energiaszükségletének 67 százalékát megújuló forrásokból szerezte be, ami hat százalékkal magasabb az előző évhez képest. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának nagy része az upstream és downstream értékláncokban keletkezik, például a dm-márkás termékek gyártása során. A dm együtt dolgozik partnereivel azon, hogy közösen azonosítsák a csökkentési lehetőségeket, és hatékony intézkedéseket hajtsanak végre. A saját működése terén a dm nemzetközi szinten már 78 helyszínen használ fotovoltaikus energiát a dm-üzletek egy részében, egyes irodaházaiban és a raktáraiban. Kísérleti projekteket is folytatnak a fenntartható közlekedéstervezéssel és közlekedési eszközökkel kapcsolatban, a hidrogén és az elektromos teherautók használatát is vizsgálják.
Magyarországon a dm időközben újabb lépést tett fenntarthatósági céljainak eléréséhez, 2025. márciustól a leghatékonyabb és legmodernebb hazai napelemparkból, a szihalmi erőműből szerzi be áramszükségletének 30 százalékát.
A dm-csoport célja, hogy 2045-re elérje a nettó nulla kibocsátást. Ez az egész vállalatra kiterjedő cél független az országspecifikus jogszabályi különbségektől. A dm úgy gondolja, hogy négylépcsős környezetvédelmi stratégiájának követésével jó úton jár. Ennek elemei: az életcikluselemzés, a negatív hatások elkerülése, csökkentése, valamint környezeti értékek létrehozása.
Fotó: DM
Csomagolási stratégia: „hulladékmentes” megoldások
A dm-márkás termékek esetében fontos irányelv, hogy csak annyi anyagot használjanak, amennyi a termék védelméhez mindenképpen szükséges. A műanyag csomagolások területén a felhasznált anyagmennyiséget 2023-ban közel 30 százalékkal csökkentették 2018-hoz képest (a forgalmi adatok figyelembevételével). Emellett 2023 végén a dm-márkás termékek csomagolásában a felhasznált műanyag 43 százaléka újrahasznosított anyagból készült. Annak érdekében, hogy a jövőben elegendő újrahasznosítható anyag álljon rendelkezésre, folyamatosan növelik a dm-márkás termékcsomagolások újrahasznosíthatóságát.
A dm innovatív megoldásokban is gondolkodik: szakmai partnere, a LanzaTech újrahasznosítja az ipari hulladékgázokból, például acélgyártásból származó CO₂-t, és bioetanollá alakítja. Ezt aztán műanyag előállítására használják fel: a Denkmit Ultra Sensitive mosogatószer csomagolásának körülbelül egyharmada például ebből az újrahasznosított CO₂-ból származik (mennyiségi kompenzáció alkalmazásával*).
A dm legtöbb gyártó partnere már aláírta a cég fenntarthatósági kódexét
A dm-nél a felelősségvállalás a teljes értékláncot végig kíséri, így a nyersanyagok kiválasztásától kezdve a termékek kiszállításáig nagy figyelmet fordítanak a társadalmilag igazságos, környezetbarát és átlátható folyamatokra. A dm fenntarthatósági kódexének aláírásával a partnerek készek vállalni a dm-márkás termékek fenntarthatósági stratégiájának megvalósítását, és biztosítják a kritikus nyersanyagok fenntartható eredetének nyomon követhetőségét. Ezidáig a dm-márkás termékek gyártóinak 94 százaléka írta alá a kódexet. A dm nyíltan kiáll az emberi jogok fontossága mellett: vállalják a felelősséget az értékláncuk távolabbi pontjai dolgozó emberekért is, kockázatkezelési rendszert alkalmazva tesznek meg mindent az emberi jogok és a környezeti felelősségvállalás előmozdításáért.
Széles bio szortimenttel a tudatosabb döntésekért
A jelentés kiemelten foglalkozik a szortimenttel is, ahol folyamatosan bővítik a fenntarthatóbb termékalternatívák számát. A dm márkák magas minőségi színvonalát fogyasztói magazinok díjai és független intézetek, mint például a Stiftung Warentest és az Ökotest elismerései bizonyítják. A legtöbb terméket Németországban gyártják. Nagy figyelmet fordítanak az erőforrások gondos kiválasztására, az újrahasznosított alapanyagokat tartalmazó és újrahasznosítható csomagolásokra és a rövid szállítási útvonalakra. A bioélelmiszerek 1986 óta részei a dm termékkínálatának, a dm 2015-ben hozta létre a dmBio a saját márkáját, és köteleződött el látványosan a bioélelmiszer-termelés mellett. A fenntartható módon előállított élelmiszerek döntően hozzájárulnak a biológiai sokféleség megőrzéséhez. A dmBio szortimentben mintegy 650 terméket kínál a dm a vásárlóknak, ezzel a dmBio a leggyorsabban bővülő dm-márka. A termékek 100 százaléka rendelkezik az EU ökológiai logójával; a dm-csoport egészét tekintve az élelmiszer-értékesítés 81 százalékát a dmBio termékek teszik ki. A dmBio-nál egészen az alapanyagok forrásáig nyomon követjük az átláthatóságot és a társadalmi felelősségvállalási normák betartását.
Link a fenntarthatósági jelentés letöltéséhez: dm-fenntarthatosagijelentes.hu
* A mennyiségkiegyenlítés a tömegmérleg módszer eredménye. A termékek gyártásához szükséges hagyományosan előállított alapanyagmennyiségeket és a tanúsított, fenntartható módon előállított alapanyagmennyiségeket összekeverés előtt pontosan mérik és dokumentálják. A tömegmérleg módszere leegyszerűsíti a gyártási folyamatokat, de összességében továbbra ist biztosítja a fenntartható nyersanyagokkal kapcsolatos információk helyességét.
(x)