A bizottság által bemutatott négy gyors intézkedés már 2019-ben hatályba lépne, a jelenlegi általános forgalmi adózási rendszer napi működésének javítása érdekében és mindaddig érvényben maradna, amíg a tagállamok meg nem állapodnak és be nem vezetik a végleges rendszert - hívta fel a figyelmet a LeitnerLeitner blogjának legfrissebb bejegyzése.
A négy intézkedésből három csupán az úgy nevezett "hitelesített adóalanyok”, azaz a „Certified Taxable Person”, „CTP”-k számára lenne elérhető. Ezt a státuszt az adóalanyok letelepedése szerint illetékes adóhatóság adhatja majd meg, azoknak a vállalkozásoknak, akik
- rendszeresen fizetnek adót,
- adózási folyamataik megfelelőségét igazolni tudják,
- fizetőképesek.
Az egyszerűsítések
Vevői készlet könnyebb kezelése A jelenleg hatályos szabályok külön kezelik azt az esetet, ha egy adóalany egy másik tagállamba vevői készlet céljára szállít árukat, úgy, hogy a szállítás időpontjában a szállító már ismeri a megszerző személyazonosságát a rendeltetési tagállamban, azonban a beszállításkor az árut a vevő raktárába tárolja be, és a vevő csak később hívja le, és használja fel a készletet. Az általános szabályok szerint az eladónak már a beszállításkor egy vélelmezett közösségen belüli termékértékesítést kell jelentenie a rendeltetési ország irányába, melyet a lehíváskor egy belföldi értékesítés is követ. Ehhez a beszállítónak áfaszámot kell igényelnie a készletezés országában. Bár jelenleg is van lehetőség a vevői készlet egyszerűbb kezelésére, azonban ezzel nem minden tagállam él, és vannak olyan országok is, ahol a könnyítést csak viszonosság esetén adják meg.
Magyarország már ma is a viszonosság igénye nélkül biztosítja a vevői készlet egyszerűsítést minden adóalany számára meghatározott feltételek mellett, tehát ez a javaslat várhatóan nem okoz majd nehézséget a hazai gyakorlatban. Egyetlen kérdés merülhet fel, hogy hazánk megtartja-e a könnyítést a hitelesítéssel nem rendelkező adóalanyok számára is – azaz a nem CTP-k számára a változás inkább szigorítást hozhat a magyar gyakorlatban.
Könnyítés a láncértékesítések esetén Az általános forgalmi adó rendszerében akkor beszélünk láncértékesítésről, amikor a terméket többször értékesítik oly módon, hogy azt közvetlenül a sorban első értékesítőtől a sorban utolsó beszerző nevére szóló rendeltetéssel adják fel küldeményként, vagy fuvarozzák el. A fogalomból is kitűnik, hogy a láncértékesítésben legalább három szereplő van, azonban árumozgás csak egyszer történik. Amennyiben a szállítás megszakad, már nem beszélhetünk láncról.
Az általános forgalmi adó teljesítési helyre vonatkozó szabályai alapján a láncügyletet alkotó értékesítések közül kizárólag egy
A Quick Fixes könnyítés a jövőben arra az esetre fog vonatkozni, amikor három szereplő van a láncolatban, és közülük a középső intézi a fuvart. Ez az az eset ugyanis, ami a gyakorlatban a legtöbb bonyodalmat okozza. Hiszen egy háromszereplős láncügyletben, ha az első vagy az utolsó szereplő intézi a fuvart, akkor az áfakezelés egyértelmű, első esetben az első értékesítés, míg második esetben a második értékesítéshez kapcsolódik az adómentesség. Ezzel ellentétben, ha a közbenső szereplő intézi a fuvart, akkor különböző körülmények függvényében, akár az első, akár a második értékesítéshez kapcsolhatjuk azt. Ráadásul a tény, hogy a különböző tagállamok között a megítélés nem egységes, még további bonyodalmakat is okoz.
Ha a fuvart intéző közbenső szereplő hitelesített adóalany, akkor az első értékesítési láncszemet kell majd adómentesnek tekinteni, azzal a feltétellel, hogy ez a középső adóalany az eladónak megadja a rendeltetés tagállamát, és igazolja, hogy van adószáma az indulási országtól eltérő tagországban.
Persze az sem kizárt, hogy hasonló eredményre jussunk, ha a közbelső szereplő nem hitelesített adóalany, CTP; azonban ilyen esetre nem vonatkozna a Bizottság egyszerűsítése; azaz ilyen esetekben továbbra is a helyzet összes körülményének figyelembe vételével kellene a helyes adókezelést megállapítani, ráadásul az egységes megítélés sem biztosított a tagországok között.
Magyar szemszögből éppen ez az egységesség jelent többletet a hazai szabályozáshoz, hiszen a most megfogalmazott javaslat a magyar rendszerben már alkalmazásban áll.
Két tagállam közötti árufuvarozás igazolásának egyszerűsítése A termékek közösségen belüli értékesítése mentes az áfa alól. Az adómentességet az azzal élni kívánó adóalanynak kell bizonyítania. A bizonyítás módja azonban nem egyszerű, a különböző tagállamok különböző igazolásokat kérnek, a hitelt érdemlő igazolás módja pedig a helyzettől függően változhat. A magyar szabályozás is meglehetősen bonyolult e tekintetben (további részleteket talál korábbi blog bejegyzésünkben).
Az adóhatóság azonban a kivitel igazolására további hivatalos okmányokat vagy közokiratokat (például közjegyzői igazolást a másik tagállamba való megérkezésről), illetve más kereskedelmi okmányokat vár el. Elfogadható kereskedelmi okmányok lehetnek például: a célországbeli raktári átvételi elismervény (jobb, ha külső raktárról és így a felektől eltérő harmadik fél nyilatkozatáról van szó), kereskedelmi vagy iparkamara által adott igazolás, bankgaranciához kapcsolódó dokumentáció, ügyvédi letét jegyzőkönyve vagy más – megbízható harmadik féltől származó – igazolás.
Ha minden igazoló dokumentumot be is szereztünk, még mindig lehetséges, hogy formai hibák miatt az adóhatóság valótlannak bélyegezze azokat. Az adóhatóság ilyen esetekben az eladót fogja hibáztatni, az ügylet adókötelessé minősíti, a fel nem számított áfát adóhiánynak nyilvánítja, utólag megfizetését kéri, 50%-os adóbírságot és késedelmi pótlékot számít fel, sőt büntetőjogi eljárást is indíthat.
Az Európai Unió joggyakorlata alapján ugyanis megtagadható a közösségen belüli értékesítés adómentessége, ha az eladó nem tett eleget bizonyítási kötelezettségének. Tudta, vagy tudnia kellett volna, hogy adócsaláshoz járul hozzá, és nem tett meg minden tőle telhető ésszerű intézkedést annak érdekében, hogy elkerülje ezt.
Ezen a helyzeten segít a harmadik gyorsintézkedés, amely szintén csak a hitelesített adóalanyok számára érhető el. Amennyiben a vevő, vagy az eladó hitelesített adóalanyként maga intézi a fuvart, úgy esetükben az adómentesség alátámasztására elegendő egy nyilatkozat és két egymással egybehangzó írásos dokumentum arról, hogy a termék valóban elhagyta az országot.
Adószám kötelező ellenőrzése Az utolsó gyorsintézkedés mindenkire vonatkozik, és valójában szigorítást jelent. A jelenlegi szabályok és bírósági gyakorlat alapján a vevő adószámának érvényessége, valamint az ügylet helyes bevallása a tagállamok közötti kereskedelemről szóló összesítő jelentésben csupán adminisztratív körülményei az ügyletnek. Ezen adminisztratív feltételek hiányában is érvényesíthető az adómentesség, ha az áru közösségen belüli értékesítése valóban megtörtént. 2019. januárjától azonban a vevő adószámának érvényessége, valamint az ügylet szerepeltetése az összesítő jelentésben az adómentesség kötelező feltételévé és ezáltal az áfa csalások elleni küzdelem eszközévé válik.