A válaszadók túlnyomó többségben egyetértenek azzal, hogy az Ipar 4.0 koncepció elkerülhetetlen, valamint, hogy keményen kell dolgozni az innováció elősegítésén.
A növekedési kilátásokat veszélyeztető kockázatok között első helyen a képzett munkaerő hiánya áll, a kitöltők 78%-a értékelte veszélyforrásként ezt a faktort.
A rendelkezésre álló új szakképzett munkaerő hiánya a cégek növekedési kilátásaira is közvetlen hatással van, negyedük arról számolt be, hogy létszámgondok miatt utasított már vissza megbízást.
Mindeközben a konjunktúra miatt egyelőre kevés cég gondolkodik költségcsökkentésben.
Az autóipar felkészülten néz az Ipar 4.0 felé
A megkérdezett vállalatok túlnyomó többsége, közel 85%-a számára már ismert az Ipar 4.0 koncepció, és elkerülhetetlennek érzik a gyártási folyamatok változását. Negyedük már jelenleg is használ Ipar 4.0-ás megoldásokat a termelésben, míg a többség középtávon számít arra, hogy – elsősorban a kutatás-fejlesztésben, a termelésben és a logisztikában – megjelennek a technológiai újítások.
A kereslet és a követelmények növekedésével összhangban a beszállítóknak intenzíven kell dolgozniuk a termelés hatékonyságának folyamatos javításán és az innováció elősegítésén ahhoz, hogy megfeleljenek a megnövekedett igényeknek.
A PwC összegzése szerint már rövidtávon is piacvesztéssel kell számolniuk azoknak az autóipari beszállítóknak, amelyek kis kutatásfejlesztési igényű, hagyományos terméket gyártanak.
Az elektromos autókban például 60%-kal kevesebb az alkatrész, mint a régi technológiájú járművekben. Ez a tény az autóipart és a beszállítói hálózatot is negatívan érinti.
A felmérés eredménye mentén világosan körvonalazódik, hogy az Ipar 4.0 megkerülhetetlen az autóipar számára és hogy a magyar autóipar jövője az infrastruktúra fejlesztésében, az innovációban és a kutatás-fejlesztést támogató környezetben rejlik.
A jövőt illetően a kutatásból az is kiderült, hogy a robotika 5 éven belül stratégiai fontosságú lesz az autóipari beszállítók számára Magyarországon.
Ennek megalapozása jeleként a megkérdezett vállalatok 13%-a gondolkodik helyi K+F központ megalapításán vagy a központi K+F tevékenységek lokális támogatásán.