Kevés induló vállalkozás büszkélkedhet olyan mennyiségű induló tőkével, amely minden kiadását nagyvonalúan fedezi. Korábban már adtunk tanácsokat a kezdő cégvezetőknek arra, hogyan takaríthatnak meg minél többet és kitértünk arra is, honnan szerezhetnek forrást a vállalkozásuk elindításához. A startup cégek azonban, azok a vállalkozások, amelyek valamilyen technológiai újítás, pl. egy új okostelefonos alkalmazás, vagy egy új gyártási technológia fejlesztésére és eladására jöttek létre, azonban több szempontból is furcsa helyzetben vannak.
Egyrészt ezek a cégek a befektetők kedvencei, a magyar piacon realizálódó összes magánbefektetés túlnyomó része az ilyen vállalkozásokba áramlik, másrészt azonban lényegesen tovább tarthat, amíg a termékből bevételt tudnak generálni. Ennek az az egyszerű oka, hogy ez innovációjuk újszerűsége miatt még komoly fejlesztést, idő- és forrásigényes kutatást és kísérletezést igényel. Ezért amíg mondjuk egy vendéglátásban utazó kisvállalkozás már az indulás után viszonylag gyorsan képes bevételt generálni, egy startup esetén erre még hónapokig, vagy akár évekig nincs lehetőség. Ezért adunk néhány tippet, hogy mire érdemes figyelni már a kezdeteknél, hogy ne essünk a pénzszűke csapdájába.
Saját iroda? Felejtsük el!
Rengeteg kezdő startup követi el azt a hibát, hogy rögtön felkapott, menő helyen nyitnak irodát, aztán futnak a pénzük után, hogy legalább az irodabérletet ki tudják termelni. Egy garázs vagy a kisszoba általában nem megfelelő irodának, de ugyanúgy nem érdemes átesni a ló túloldalára és feleslegesen irodára költeni. Különösen, ha nem találkozik túl sokat az ügyfeleivel. Még jobb, ha egyáltalán nem kell irodára költeni: a startupok kezdeti fázisában vegyük igénybe egy inkubátorház szolgáltatásait, akik nem csak helyet, hanem tanácsot is adnak az indulóknak.
Az inkubációs folyamatról itt olvashat részletesebben!
Nem szégyen segítséget kérni
Az előző pontunkhoz szervesen kapcsolódik, hogy ne próbáljuk meg egyedül megtalálni a bölcsek kövét és hónapok, évek tapasztalatával felfedezni azt, amit más már tud. A már említett inkubációs házakban is hozzájuthatunk a szükséges tudáshoz, de ezen kívül is érdemes lehet megkeresnünk egy mentort, aki már rendelkezik a szükséges tapasztalattal. Ha tudunk valakit, akinek a tudása a cég hasznára válhat, ne legyünk restek megvásárolni meg az idejét pár órára, hogy a kérdéseinkre választ kapjunk. Akár időről időre is ellátogathatunk hozzá segítségért, olcsóbb, mintha felvennénk teljes munkaidős alkalmazottnak.
Egy induló vállalkozás, de különösen egy startup esetén sok múlik a kulcsfontosságú munkatársak lelkesedésén. Ha ők nem érzik magukénak a fejlesztésünket, akkor bizony fújhatjuk a terveinket. Ezért motiválnunk kell őket, ehhez viszont nem kell drága tréningekre, vagy csapatépítésekre elráncigálnunk őket, ne adjunk drága juttatásokat nekik, hiszen vannak ennél lényegesen olcsóbb motivációs eszközök is. Még fontosabb azonban, hogy éreztessük velük, milyen fontos a munkájuk: jó fejnek lenni pedig nem kerül semmibe.
Ne fizessünk azért, amit megkapunk ingyen is
Nagyon kevés olyan kezdő vállalkozás van, amelynek valóban szüksége lenne új bútorokra, irattárolókra, asztalokra, vagy akár más eszközökre. Érdemes körülnézni az apróhirdetések között, használt termékeket mindig vásárolhatunk. Ha még erre sem futja, ne feledjük: a barter mindenre megoldást jelenthet. A válságban amúgy is felértékelődött ennek az üzleti formának a szerepe, mindenki igyekezett valami hasznosat adni a cégéből a másik termékéért, szolgáltatásáért. A barternek nem csak az az előnye, hogy nem kell az értékes tőkéhez hozzányúlni, hanem némileg át is értékeli a szolgáltatásokat és termékeket. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy bizony ezután is adót kell fizetni!
Minden megtakarított forint, megkeresett forint
Ne költsük a pénzt feleslegesen, mielőtt vásárolni indulunk, kétszer gondoljuk meg, hogy az adott eszközre, szoftverre valóban szükségünk van-e és pontosan akkor van- szükségünk. Minden beszerzés előtt tájékozódjunk, minden kiadást, legyen az telefon, vagy rezsiköltség kétszer is fontoljunk meg, mert szinte mindig lehet találni egy előnyösebb ajánlatot egy kis utánajárással. Minden egyes forint, amit nem költünk el, növeli a cash-flow-nkat, visszaforgatható lesz az üzletbe, vagyis a növekedést fogja szolgálni, – és ha az ötletünk jó, másra nem is lesz szükségünk.