Eddig két offline motivációs eszközt dobtak piacra - a Benefitto-t 2014-ben, a Land-et pedig 2015-ben. Ezek önállóan vagy egymást kiegészítve is használható, mágneses táblajátékok, melyek az otthoni nézeteltéréseket oldják meg a pozitív megerősítés és a gyermeki fantáziavilág segítségével. Valódi kisvállalkozásként az alapítók tervezők, gyártók és forgalmazók is egy személyben.
- Megtanítják a szülőket arra, hogyan érhetnek el sikereket a gyereknevelésben a megszokottól eltérő, játékos kommunikációs módszerekkel. Tervezünk online eszközöket is, melyekkel 2016-ban indulunk el – mondja az egyik alapító, Táncsics Judit.
Hogyan jött létre a Plukkido? Vonzott benneteket a vállalkozói lét?
A Plukkido a testvéremmel közös családi vállalkozásunkból nőtte ki magát. Egy közös barátunkkal kigondolt egyedülálló ötletünk miatt saját megtakarításainkat feláldozva egyelőre csak egy újabb tevékenységi körrel bővültünk, mostanáig nem hoztunk létre a Plukkido-nak új vállalkozást. A függetlenséget leszámítva nem különösebben vonzott a vállalkozói lét, inkább valami újnak, illetve az értékteremtésnek a lehetősége lebegett a szemünk előtt, amikor úgy döntöttünk, komolyan vesszük ezt a projektet. Ennek a gondolkodásnak a nyomait még mindig érezzük a bankszámlánkon. Bebizonyososodott, hogy szert kell tennünk egy anyagi szempontból is profitábilis szemlélet- és gondolkodásmódra ahhoz, hogy hosszútávon is fennmaradhassunk. Ennek most jött el az ideje. A vállalkozás fenntartás már megoldottnak látszik, de még nem teszi lehetővé, hogy a saját és munkatársaink megfelelő anyagi hátterét is megteremtsük vele. Ennek érdekében és természetesen a növekedés érdekében is, 2016-ban külföldi piacra lépünk.
Hogyan született meg az ötlet?
Tervezőtársammal gyakorló kisgyerekes anyákként mi magunk is szembesültünk azzal, valamint láttuk a körülöttünk lévő anyukákon is, milyen ki nem mondott lelki tusákat vívunk napról napra. Egy jól szituált, érzékeny, gyermekeit imádó játszótéri anyuka egyszer azt mondta nekem, úgy érzi, jobb lenne, ha elvennék tőle a gyerekeit, mert többet érdemelnek nála. Az ehhez hasonló élmények és a saját, valamint alapítótársam gyerekneveléssel kapcsolatos küzdelmei ösztönöztek minket arra, hogy valamelyest kívülről is szemlélve elkezdjük boncolgatni ezt a jelenséget. Éreztük azt, hogy valamiféle gyakorlati megoldásra van szükség, ami nap, mint nap szolgálja azt a célt, hogy a gyermekeivel otthon lévő szülő hangulata jobb legyen, mert ha a szülő jól van, akkor a gyerek is, és ez az, ami leginkább hat a viselkedésére.
Mennyire volt tudatos a tervezési időszak? Mennyi időt töltöttetek termékfejlesztéssel, piacfelméréssel? Készítettetek üzleti tervet?
2013-ban, az induláskor még csak az első ötletben, a motivációs játékban gondolkodtunk. Egy általunk elkészített, gyönyörűen megrajzolt verziót teszteltünk a hozzá tartozó módszertannal együtt kisgyermekes családokon. Mi magunk is nagyon meglepődtünk az eredményeken, akkortól vettük igazán komolyan a dolgot és a termékfejlesztésbe is belekezdtünk. Az már a vonatkozó jogszabályok és szabványok átnézésekor látszott, hogy ez egy hosszabb folyamat lesz, tekintettel arra, hogy a tervezett offline eszközök fogyasztóvédelmi szempontból gyermekjátéknak minősülnek, ahol – ha mindent papírforma szerint csinálunk – szigorú követelményeknek kell megfelelnünk. Az ötlet megszületésétől a dizájn átírásáig és az első játék sorozatgyártásáig mégis mindössze egy év telt el. Ez idő alatt sok szakmát kitanultunk. Annyira belejöttünk, hogy előfordult, hivatalnokokat is mi figyelmeztettünk egyes betartandó lépésekre. Játékot, azaz játéknak látszó tárgyat gyártani nem egyszerű, teljesen képbe kellett kerülnünk az előkészítés és a gyártás folyamatának minden lépésével.
Ti magatok alkalmazottak vagytok a saját vállalkozásotokban? Eltart benneteket a cég?
Egyelőre nem a szükséges plusz szakemberek bérének kitermelése jelent problémát, sokkal inkább a megtalálásuk. Hiszek abban, hogy az válik majd igazi munkatársunkká, aki az első hónapban nem a fizetését várja tőlünk. Akikkel jelenleg együtt dolgozunk, azok folyamatosan tapasztalják, a Plukkido jó úton jár, hogy ismert márkává váljon érték- és profitteremtő képességével egyaránt. Rendkívül hálás vagyok azért, mert a csapat kivételesen profi szakemberekkel dolgozhat együtt. Fizetésünk egyelőre nekünk, az alapítóknak sincsen, de van pénzünk a legfontosabb fejlesztésekre. Üzleti téren még nem találtuk meg a megfelelő partnert, ezen még dolgozunk. Sok erőt adott nekünk az, amikor a Plukkido 2014-ben Felelős Innováció kategóriában oklevelet kapott az Európai Minőségügyi Szervezet Magyar Nemzeti Bizottságától. Fontosnak érezzük a munkánkat függetlenül a biztos anyagi háttér megszerzésétől.
Természetesen azt is érezzük, hogy több energiát kell fektetnünk a megfelelő üzleti társ felkutatásába, sőt, az is lehet, hogy nem Magyarországon kellene őt keresnünk.
Miért volt egyértelmű számotokra, hogy idővel a külföldi piacokon is megjelentek majd a Plukkidoval? Mikorra, illetve hogyan tervezitek ezt?
Sokáig tartott az angol nyelvű felület összeállítása és a rendelési, fizetési feltételek megteremtése – ez idáig pedig a magyarországi működésünket tartottuk szem előtt, de mostanra mindennel elkészültünk. A termék már az első gyártás során kétnyelvű volt, magyar és angol dobozzal, játékszabállyal, ismertetővel, de a piacra lépéshez szükséges kommunikációra sokat kellett várnunk. Egyelőre maradunk az online értékesítésnél, a gyereknevelés területén elismert bloggereken keresztül tervezzük az első megjelenéseinket. Van két lelkes külföldi segítőnk, velük dolgozunk együtt. Jelenleg a játékok 13 boltban elérhetőek Magyarországon, de az eladás mértéke továbbra is saját online értékesítésünkben a legnagyobb és külföldön is így érhetőek el a játékok. Jelenleg helyi erővel próbáljuk feltérképezni a piacot Svájcban.
A játékaitok itthon készülnek. Mi szól az hazai és mi a külföldi gyártás mellett?
Jelenleg nincs kapacitásunk a külföldi gyártás megszervezésére és finanszírozására. Hosszú ideig tartott, mire megtaláltuk azt a nyomdát, akikkel tökéletes terméket tudtunk fejleszteni. Sikerült olyan partnert találni az Europrintingnél, aki hitt bennünk és végig segített minket egy igen komoly terméktervezési folyamat során. Sőt, már-már a Plukkido egyetlen külső befektetőjének is nevezhetjük őket. A technológia és a felhasznált anyagokkal való precíz bánásmód miatt bele sem mertünk gondolni pl. egy kínai sorozatgyártásba, és valójában nem is szeretnénk átállni rá. A többi eszközünk fejlesztése és bevétele elég kell, hogy legyen ahhoz, hogy a hazai gyártást fenntartsuk. Ha nem, akkor – lelkesedés ide vagy oda – be kell zárnunk a boltot, jobb esetben, ha akkora példányszám gyártására tartana igényt a piac, akkor el kell adnunk az offline játékokat.
Mit tesztek a gyártás és az eladás volumenének növelése értekében? Milyen lehetőségeket használtok erre a célra?
A gyártás volumenének növelését az említett gyártó partnernek köszönhetjük. Az eladásra érezhetően jó hatással vannak a média megjelenések, valamint sikerült egy olyan vásárt találnunk, melyet a mi célcsoportunk látogat, itt az offline értékesítés egészen jól működik. Növekedésre számítottunk, amikor tavasszal egy elismert kiadó felkeresett minket, mert az egyik játékunk kiadásával szerettek volna segíteni, hogy több emberhez jussunk el. Az együttműködés tisztázatlansága és talán a bizalom hiánya miatt azonban az ígéretes közös munka végül meghiúsult. Tárgyaltunk egy nagykereskedővel is, de az árrések mértéke miatt végül nem vállaltuk az együttműködést. Ez után úgy döntöttünk, hogy a hazai kereskedelmi viszonyok között annyit tehetünk, hogy magunk keresünk viszonteladó partnereket, eredeti tervünk alapján, miszerint csak olyan üzletekben tesszük elérhetővé a játékokat, amik szellemisége, válogatott kínálata összeegyeztethető a Plukkido hitvallásával.
Vannak tapasztalataitok kockázati tőkésekkel is. Mik a tanulságai az eddigi tárgyalásaitoknak?
Egyszer egy üzleti életben és innovációban járatos úriember úgy fogalmazott, mekkora hősök vagyunk, hogy piacra lépésünket követően két hónap elteltével már a tőkés cápák közé vetettük magunkat. Szerintem pedig sem hősök, sem cápák nem voltak jelen egyetlen alkalommal sem. Mi tanulni mentünk, ők pedig minden esetben rendkívül támogatóak voltak, bár pénzt eddig egyetlen esetben sem adtak. Korábban kaptunk egy indikatív ajánlatot, egyetlen feltétellel, amit még nem tudtunk teljesíteni. Előfordult az is, hogy egy kockázati tőke képviselője e-mailben jelentkezett nálam, mert egy számunkra ígéretes lehetőségről értesült. Ezek mindenképpen biztató jelek. A saját tempónkban haladunk és talán nem is lehetetlenítjük el magunkat egy korai kockázati tőke befektetéssel. Annyit már megtanultam a startup világáról, most még korai lenne ennek a bevonása. Ráadásul nagy áldozatokkal járna együtt – számokat kozmetikázni, azokat megmagyarázni, pusztán a hatalmas bevételeket fókuszba helyező álmaikat megvalósítani pedig nem szeretnénk.
Mi miatt nem jött létre a megállapodás?
Volt, amikor az jelentette a problémát egy tőkésnél, hogy az értékesítésre vonatkozó terveink és elvárásaink teljesen különböztek. De a legtöbbször az, hogy nincs a Plukkidoban az üzleti életben nálunk jóval járatosabb csapattag. Kerestük őt, néha még most is keressük, de ez idáig nem találtunk egymásra. (Általános igazság, hogy a kockázati tőkések valójában a jó csapatba fektetnek be - a szerk.) Olyan szakemberek viszont csatlakoztak hozzánk, akikkel megérzéseink alapján, saját értékrendszerünket szem előtt tartva, képesek vagyunk tervezni. Természetesen azt is érezzük, hogy több energiát kellene fektetnünk a megfelelő, profi üzleti társ felkutatásába, sőt, ha képesek vagyunk elengedni azt, hogy mindent a saját jól átlátható tempónkban csináljunk, akkor arra vetemednénk inkább, hogy külföldön keressük őt.
Ez már siker?
Tehát most ott tartunk, hogy validáltuk, megy a termék hazai piacon, de saját forgalmazással nem olyan mértékű az eladás, ami eltarthatná a szakembereinket. A cég fennmaradása szerencsére nem kérdés – gyártó partnerünknek köszönhetően, de szükség volt erre a másfél évre ahhoz, hogy most legyen erőnk kilépni a külföldi piacra. Amíg a külföldi piacra lépést is önerőből oldjuk meg, addig ott mindenképpen erősen kezdőknek számítunk. Ugyan rengeteg tapasztalatot szereztünk a termékről és a módszertanról, de a nemzetközi üzletszerzésben még tapasztalatlanok vagyunk. Amikor egy hazai, ismert játékgyártó elismerően nyilatkozott az eladási számainkról – ismerve a körülményeinket és a minimális marketing költésünket, – akkor nagyon büszke voltam a csapatra és arra, hogy mindezt másfél évnyi piaci jelenlét után értük el. Eljött az idő, hogy külföldön is bizonyítsunk a Plukkido offline játékaival. Ehhez ha kockázati tőkére nem is tartunk igényt, egy angyalbefektetőnek nem mondanánk nemet a gyorsabb haladás érdekében. Illetve, ha elkészül az első alkalmazásunk tesztverziója, akkor elképzelhető, hogy néhány újabb kört futunk akár a hazai kockázati tőke piacon.