Így kell zöldágra vergődni

Nem elég zöldnek lenni, annak is kell látszani! De nem mindegy, hogyan kommunikáljuk a fenntarthatósági iránti elkötelezettségünket, mert a "zöldre festés" vádja hosszú távra tönkre teheti egy cég renoméját.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fogyasztók egyre inkább keresik a zöldebb, környezetbarátabb termékeket, lelkesednek a fenntarthatóbb lehetőségek iránt, ennek kellemetlen mellékhatása: a „zöldre festés”, vagyis az, amikor a vállalatok a trend változását kizárólag gazdasági előnyként, a valóságban fenntarthatatlan működéssel igyekeznek kihasználni, viszont veszélyezteti a zöld forradalom sikerét.

Ráadásul az igazán zöld megoldásokat nehéz kommunikálni a fogyasztók felé, mert a cégek működésének fenntarthatóbbá tétele valójában meglehetősen összetett és technikai dolog. Ha viszont félrecsúszik a kommunikáció, még a legnagyobb őszinte erőfeszítés is hiteltelennek tűnhet. Ez pedig jóvátehetetlen károkat okozhat a cég renoméjának. Ajánlunk néhány olyan stratégiát, ami segíthet a vásárlók bizalmának elnyerésében és fenntartásában az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság „Green Guide” című kiadványának segítségével.

Kép:Pixabay

Értékek és elkötelezettség

Egy láthatóan elkötelezett cégvezető képes egy határozott és világos jövőkép megfogalmazására, amelyben a vállalat prioritásai között szerepel a környezetvédelem és ennek kapcsán kialakítani a fogyasztók és a termék közötti érzelmi kapcsolatot. A vezető fenntarthatóság iránti személyes elkötelezettsége valamennyi partner számára hitelesebbé teszi a céget - kiváló példa erre a Patagonia nevű túramárka (a cég egyébként egy úgynevezett BCorp), vagy a Ben&Jerry’s világhírű fagylaltja. (A cégről itt írtunk részletesen.)

A vezető elkötelezettsége mellett fontos, hogy az alkalmazottakat is bátorítsa, támogassa a klímaváltozással, tiszta technológiákkal kapcsolatos ismeretszerzésre és biztosítsa a lehetőséget az ezekbe való bevonódásra.

Legyünk proaktívak, és teljesítsünk többet a törvények által előírt kötelezettségeknél! Ezt általában a hatóságok is értékelik, a proaktivitás pedig innovatív gondolkodásra késztet, ami segít feltárni a zöld és hatékony megoldási lehetőségeket, így végül is gazdasági előnyt is jelent. A legkiválóbb cégek akár a később mások számára kötelezővé váló sztenderdek meghatározásában is szerephez juthatnak.

CSV: az új versenyelőny
Felelősségvállalás helyett közös értékteremtés – röviden így fogalmazható meg a legújabb fenntartható cégműködési elv. Ami tulajdonképpen lehet, hogy egyáltalán nem is új. Az viszont biztos, hogy mindenki jól jár vele. Itt olvashat róla részletesen.
Nagyon fontos, hogy egy vállalat kommunikálja azokat az értékeket, amelyeket a magáénak vall. Ez segít érzelmi kapcsolatot kialakítani a fogyasztókkal. A társadalmilag érzékeny reklám nem egy terméket próbál rátukmálni a fogyasztóra, hanem valódi értékközösséget igyekszik kialakítani és a „puhább”’ módszereket részesíti előnyben a hagyományos reklámmal szemben. (Az úgynevezett „soft sell” megközelítés azt takarja, hogy ahelyett, hogy nyomást gyakorolnánk a fogyasztóra az azonnali vásárlás érdekében, lehetőséget teremtünk számára, hogy döntsön. Például ingyenes kipróbálással, vagy éppen szakértői segítséggel.)  Természetesen a konkrét marketing gyakorlatot is zöldíthetjük – akár újrahasznosított papírral vagy környezetbarát tintával, vagy éppen azzal, ha a gyors lejáratú szórólapok helyett elektronikus csatornákra váltunk.

Átláthatóság

A hiteles működéshez nélkülözhetetlen az átláthatóság biztosítása jelentések készítésével és azzal, hogy hozzáférhetővé tesszük a termék, a céggel és a gyártási folyamattal kapcsolatos lehető legtöbb információt. A különböző minősítő rendszerek ennek bizalmat ébresztő és kipróbált keretet adnak ennek. De ezen a területen is jobb, ha elébe megyünk a kötelezettségeknek! Mutassunk meg mindent, így a hatóságoknál, az üzleti partnereknél vagy befektetőknél és a fogyasztóknál is szerezhetünk plusz pontokat.

A hitelességhez az is hozzátartozik, hogy a rossz híreket sem hallgatjuk el. A fogyasztók joggal lesznek mérgesek, ha rájönnek, hogy elhallgattak előlük fontos információkat. (Hogy mit és hogyan kell kommunikálni, ha beüt a krach, ahhoz itt ad tanácsokat szakértőnk.)

Harmadik fél általi hitelesítés

Mindig jobb, ha nem magunkat kell dicsérni, hanem mások teszik ezt helyettünk. Használjuk ki ezek erejét! A harmadik fél által adott elismerés a fogyasztók szemében mindig bizalmat kelt. Ilyenek lehetnek az öko-címkék (Child labor free), környezetvédelmi termékdíjak vagy más hasonló elismerések. Ezek kommunikációja tovább erősíti a minősítések erejét. Az Energy Star minősítés például világszerte ismert, elsősorban azért, mert az ezt elnyerő cégek látványosan kommunikálják, hogy rendelkeznek vele.

A harmadik fél általi hitelesítés remek módja a civil szervezetekkel való hosszú távú együttműködés kialakítása is, de a kiadvány ide sorolja azt is, ha például egy adott termékből származó bevétel egy részét valamilyen a közösség által magasra tartott célra ajánlják fel. Mindez természetesen csak akkor működik, ha nem a fent említett „zöldre festés” áll a háttérben, hanem olyan célok, amelyek a vállalat egész működéséhez szervesen illeszkednek.

A felelős fogyasztás támogatása

A zöldebb termékek létrehozása csak az első lépés. A valódi fenntarthatósághoz a teljes életciklus negatív befolyásának csökkentésére van szükség. Egy mosószer esetében például a hozzá kapcsolódó energia felhasználás 90 százaléka akkor keletkezik, amikor a használata során vizet melegítenek a mosáshoz. Bár természetesen a termék felhasználásáról a fogyasztók rendelkeznek, de a cégek információkkal és tanácsokkal segíthetik őket abban, hogy ezt fenntarthatóbb módon tegyék.

Ne vigyük túlzásba

A „zöldre festés” negatív címkéjének elkerülése érdekében az is fontos, hogy tudjuk, hol a határ. Még a leginkább ökotudatos fogyasztók is tisztában vannak azzal, hogy ha vásárolnak valamit, azt elsősorban nem azért teszik, hogy jót tegyenek a környezettel hanem azért, mert a maguk számára szeretnének valamilyen előnyt. Ne titkoljuk el, hogy mi az! Ha például valami pénzt spórol a fogyasztónak, az vonzó lesz. Ha emellett még a környezetet is védi, az a hab a tortán!

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo