Így kell zöldágra vergődni

Nem elég zöldnek lenni, annak is kell látszani! De nem mindegy, hogyan kommunikáljuk a fenntarthatósági iránti elkötelezettségünket, mert a "zöldre festés" vádja hosszú távra tönkre teheti egy cég renoméját.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A fogyasztók egyre inkább keresik a zöldebb, környezetbarátabb termékeket, lelkesednek a fenntarthatóbb lehetőségek iránt, ennek kellemetlen mellékhatása: a „zöldre festés”, vagyis az, amikor a vállalatok a trend változását kizárólag gazdasági előnyként, a valóságban fenntarthatatlan működéssel igyekeznek kihasználni, viszont veszélyezteti a zöld forradalom sikerét.

Ráadásul az igazán zöld megoldásokat nehéz kommunikálni a fogyasztók felé, mert a cégek működésének fenntarthatóbbá tétele valójában meglehetősen összetett és technikai dolog. Ha viszont félrecsúszik a kommunikáció, még a legnagyobb őszinte erőfeszítés is hiteltelennek tűnhet. Ez pedig jóvátehetetlen károkat okozhat a cég renoméjának. Ajánlunk néhány olyan stratégiát, ami segíthet a vásárlók bizalmának elnyerésében és fenntartásában az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság „Green Guide” című kiadványának segítségével.

Kép:Pixabay

Értékek és elkötelezettség

Egy láthatóan elkötelezett cégvezető képes egy határozott és világos jövőkép megfogalmazására, amelyben a vállalat prioritásai között szerepel a környezetvédelem és ennek kapcsán kialakítani a fogyasztók és a termék közötti érzelmi kapcsolatot. A vezető fenntarthatóság iránti személyes elkötelezettsége valamennyi partner számára hitelesebbé teszi a céget - kiváló példa erre a Patagonia nevű túramárka (a cég egyébként egy úgynevezett BCorp), vagy a Ben&Jerry’s világhírű fagylaltja. (A cégről itt írtunk részletesen.)

A vezető elkötelezettsége mellett fontos, hogy az alkalmazottakat is bátorítsa, támogassa a klímaváltozással, tiszta technológiákkal kapcsolatos ismeretszerzésre és biztosítsa a lehetőséget az ezekbe való bevonódásra.

Legyünk proaktívak, és teljesítsünk többet a törvények által előírt kötelezettségeknél! Ezt általában a hatóságok is értékelik, a proaktivitás pedig innovatív gondolkodásra késztet, ami segít feltárni a zöld és hatékony megoldási lehetőségeket, így végül is gazdasági előnyt is jelent. A legkiválóbb cégek akár a később mások számára kötelezővé váló sztenderdek meghatározásában is szerephez juthatnak.

CSV: az új versenyelőny
Felelősségvállalás helyett közös értékteremtés – röviden így fogalmazható meg a legújabb fenntartható cégműködési elv. Ami tulajdonképpen lehet, hogy egyáltalán nem is új. Az viszont biztos, hogy mindenki jól jár vele. Itt olvashat róla részletesen.
Nagyon fontos, hogy egy vállalat kommunikálja azokat az értékeket, amelyeket a magáénak vall. Ez segít érzelmi kapcsolatot kialakítani a fogyasztókkal. A társadalmilag érzékeny reklám nem egy terméket próbál rátukmálni a fogyasztóra, hanem valódi értékközösséget igyekszik kialakítani és a „puhább”’ módszereket részesíti előnyben a hagyományos reklámmal szemben. (Az úgynevezett „soft sell” megközelítés azt takarja, hogy ahelyett, hogy nyomást gyakorolnánk a fogyasztóra az azonnali vásárlás érdekében, lehetőséget teremtünk számára, hogy döntsön. Például ingyenes kipróbálással, vagy éppen szakértői segítséggel.)  Természetesen a konkrét marketing gyakorlatot is zöldíthetjük – akár újrahasznosított papírral vagy környezetbarát tintával, vagy éppen azzal, ha a gyors lejáratú szórólapok helyett elektronikus csatornákra váltunk.

Átláthatóság

A hiteles működéshez nélkülözhetetlen az átláthatóság biztosítása jelentések készítésével és azzal, hogy hozzáférhetővé tesszük a termék, a céggel és a gyártási folyamattal kapcsolatos lehető legtöbb információt. A különböző minősítő rendszerek ennek bizalmat ébresztő és kipróbált keretet adnak ennek. De ezen a területen is jobb, ha elébe megyünk a kötelezettségeknek! Mutassunk meg mindent, így a hatóságoknál, az üzleti partnereknél vagy befektetőknél és a fogyasztóknál is szerezhetünk plusz pontokat.

A hitelességhez az is hozzátartozik, hogy a rossz híreket sem hallgatjuk el. A fogyasztók joggal lesznek mérgesek, ha rájönnek, hogy elhallgattak előlük fontos információkat. (Hogy mit és hogyan kell kommunikálni, ha beüt a krach, ahhoz itt ad tanácsokat szakértőnk.)

Harmadik fél általi hitelesítés

Mindig jobb, ha nem magunkat kell dicsérni, hanem mások teszik ezt helyettünk. Használjuk ki ezek erejét! A harmadik fél által adott elismerés a fogyasztók szemében mindig bizalmat kelt. Ilyenek lehetnek az öko-címkék (Child labor free), környezetvédelmi termékdíjak vagy más hasonló elismerések. Ezek kommunikációja tovább erősíti a minősítések erejét. Az Energy Star minősítés például világszerte ismert, elsősorban azért, mert az ezt elnyerő cégek látványosan kommunikálják, hogy rendelkeznek vele.

A harmadik fél általi hitelesítés remek módja a civil szervezetekkel való hosszú távú együttműködés kialakítása is, de a kiadvány ide sorolja azt is, ha például egy adott termékből származó bevétel egy részét valamilyen a közösség által magasra tartott célra ajánlják fel. Mindez természetesen csak akkor működik, ha nem a fent említett „zöldre festés” áll a háttérben, hanem olyan célok, amelyek a vállalat egész működéséhez szervesen illeszkednek.

A felelős fogyasztás támogatása

A zöldebb termékek létrehozása csak az első lépés. A valódi fenntarthatósághoz a teljes életciklus negatív befolyásának csökkentésére van szükség. Egy mosószer esetében például a hozzá kapcsolódó energia felhasználás 90 százaléka akkor keletkezik, amikor a használata során vizet melegítenek a mosáshoz. Bár természetesen a termék felhasználásáról a fogyasztók rendelkeznek, de a cégek információkkal és tanácsokkal segíthetik őket abban, hogy ezt fenntarthatóbb módon tegyék.

Ne vigyük túlzásba

A „zöldre festés” negatív címkéjének elkerülése érdekében az is fontos, hogy tudjuk, hol a határ. Még a leginkább ökotudatos fogyasztók is tisztában vannak azzal, hogy ha vásárolnak valamit, azt elsősorban nem azért teszik, hogy jót tegyenek a környezettel hanem azért, mert a maguk számára szeretnének valamilyen előnyt. Ne titkoljuk el, hogy mi az! Ha például valami pénzt spórol a fogyasztónak, az vonzó lesz. Ha emellett még a környezetet is védi, az a hab a tortán!

Véleményvezér

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo