Nem véletlenül tartják a közösségi oldalakat a kkv-k marketing-csodafegyverének: mint azt már korábban megírtuk, ezeken a felületeken ár–érték arányban a lehető legjobb a potenciális fogyasztók elérése, és itt akár egy kisbolt is dobbanthat nagyot a multikkal szemben. Csakhogy van egy olyan veszélye is a közösségi oldalak használatának, amelyet sokan figyelmen kívül hagynak: a hibákért itt nagy árat kell fizetni. A reakció ugyanis azonnali és pusztító, akár tönkre is teheti a céget, ha helytelenül kezelik a helyzetet. Mutatunk néhány hibát, amelyek elkerülhetőek lettek volna, és Mike Schlossberg, a Political Fails blog írójának, illetve Eric Samson, a Group 8A marketingügynökség alapítójának a segítségével a tanulságokat is levonjuk.
Ne rángasd, miközben vezetsz! (Don’t Jerk and Drive)
Talán az egyik legjobb példa a fentiekre a dél-dakotai közlekedési felügyelet biztonságos téli vezetésre felszólító kampánya, amelyben arra kívánták felhívni az autósok figyelmét, hogy ne rángassák a kormánykereket a csúszós utakon. Csakhogy szakítani akartak az unalmas kormányzati szlogenekkel – vagy talán nyitni akartak a fiatalabb közönség irányába –, így a fenti hastaggal jelölték meg a kampányüzenetüket. „A szöveg félreérhető, és természetesen felháborodást keltett, hiszen egy kormányzati hivatal nem viccelődhet szexuális tartalmú hirdetésekkel, mivel ezzel a hitelességét kérdőjelezi meg” – vélekedett Mike Schlossberg az eset kapcsán az Entrepreneur magazinnak.
Egy amerikai képviselő azzal kívánta alátámasztani véleményét, miszerint ellenzi a melegek és leszbikusok felvételét a hadseregbe, hogy egy olyan képsorozatot rakott ki a Facebook-oldalára, ahol egy férfi egy kutyát zaklat éppen. A felháborodás következtében elvesztette a választási kampányt, és számtalan alkalommal kellett bocsánatot kérnie. „Fontos, hogy végiggondoljuk a következményeit annak, amit közzéteszünk a közösségi oldalakon, mert ha egyszer kiment, akkor az idők végezetéig ott is marad. Az internet ugyanis nem felejt, és bármikor előhúzhatják ellenünk” – hangsúlyozta Schlossberg.
A fotó, ami felrobbantotta a netet
Egy amerikai diszkont áruházlánc egy olyan fotót jelentetett meg a Függetlenség Napján, az amerikaiak nemzeti ünnepén, amely a Challenger űrsikló 1986-os felrobbanását ábrázolta – azt hitték ugyanis, hogy egy tűzijátékot ábrázol a kép –, és mivel ünnepnap volt, senki sem nézett rá a cégtől. „Az eset tanulsága, hogy kétszer is ellenőrizzünk mindent, amit közzéteszünk” – vélekedett az esetről Eric Samson, aki szerint azonban el kell választani a véletlen hibát a szándékos rosszindulattól. A hiba ugyanis megbocsátható, míg a rossz szándék nem.
Ezért nehezen védhető egy arizonai étterem stratégiája, amelyet – nem ok nélkül – lehúztak egy televíziós műsorban. Az étterem vezetői viszont a közösségi oldalukon kezdték el a panaszkodó fogyasztókat és a műsor készítőit gyalázni. „Szánalmas kis punkok vagytok, kiröhögünk titeket.” Majd azzal védekeztek, hogy feltörték a Facebook-oldalukat. Csakhogy ezzel az akciójukkal nagyobb figyelmet keltettek, mint maga a műsor – így nagyobb károkat okoztak maguknak, mint a rossz kritika. Az eset tanulsága, hogy ha már megtörténik a baj, fontos, hogy megőrizzük a profizmusunkat, és ne kezdjünk el személyeskedni.
Ha lelövöd a gyerekek kedvencét, ne pózolj vele
A múlt év egyik legpusztítóbb tévedését követte el egy amerikai fogorvos, aki Zimbabwe-ban kilőtte az ottani egyik nemzeti park legnagyobb látványosságát, Cecilt, az oroszlánt, akit Szimba, az oroszlánkirály mintájának tartottak – és ezt a tettét nem szégyellte a globális közönség előtt is felvállalni. „Ha olyan tartalmat teszünk közzé, ami rossz fényt vet ránk, akkor számítanunk kell a következményekre, ebből pedig nem lehetett jól kijönni” – vélekedett Eric Samson. A fogorvos praxisa tönkrement, magánélete is romokban hever, miután első számú közellenség lett a fotó közzététele után. Hasonlóan járt az a magyar operatőrnő is, aki tavaly nyáron felrúgott egy menekült kisgyermeket és egy szintén kisgyermekes apukát a déli határsávon. Bár nem ő tette közzé a cselekedeteit ábrázoló képeket, szembe kellett néznie azzal a ténnyel, hogy ma már nehéz megúszni az ilyen felháborító cselekedeteket szemtanúk nélkül, és azonnal meglehetősen kellemetlen világhírre tett szert.