Éppen húsz éve alapított leányvállalatot Magyarországon egy osztrák tréningcég. Dolgozói abban a szerencsés helyzetben voltak, hogy azonnal nemzetközi csapat részeként tanulhattak bele a szakmába. Az évek során azonban a piac nagyot változott, stratégiai viták miatt a külföldi tulajdonostól való elszakadás mellett döntöttek a vezetők, dr. Kovács Eszter és Szalay Zsuzsanna. Így 1999 telén megalakult a Profil Training Kft. A megszerzett tapasztalat önbizalmat adott, a naprakész módszertani tudás mellett előnyt jelentett a korábbi nemzetközi háttér, a biztos nyelvtudás megszerzése szempontjából is. Ennek köszönhető, hogy a mai napig minden képzésüket elérhetővé tudják tenni a magyar mellett angol és német nyelven is.
Szerves fejlődés
Az elválás bármely kis cég indulásához hasonló volt. Irodát, technikai hátteret kellett teremteni, trénereket keresni, és képezni. - Saját tőkéből indultunk, nem volt pénz nagy reklámkampányra, vonzó fizetésekre vagy extrajuttatásokra a dolgozóknak. Így sokkal lassabban, szervesebb módon fejlődtünk. Először a saját megélhetésünket és az alaptechnikát finanszíroztuk, aztán lépésről lépésre haladtunk. Az, hogy senki nem kényszerít, hogy folyamatosan, gomba módra nőjünk, ad egyfajta nyugalmat. Ugyanakkor sokkal nagyobb kitartásra, hitre és türelemre van szükség - magyarázza Kovács Eszter.
A növekedés ritmusát a munkastílus is meghatározza. Készre írt programok helyett kézműves munkához hasonlóan minden ügyfél esetében egyenként felmérik az ottani speciális helyzetet, és rászabják a programot. Ez komoly felkészülést kíván, évekbe telik, amíg a trénerek teljesen önállóvá válnak, ezért nem lehet gyorsan bővíteni a munkaerőt. A cég jelenleg öt alkalmazottat foglalkoztat, a két vezető mellett marketingmenedzsert, irodavezetőt és pénzügyi asszisztenst. Mellettük öt trénerrel állnak szerződésben.
A jók, akik maradnak
Kis cégként kevésbé merevek a munkaköri határok, a dolgozóknak gyakran önállóan kell dönteniük, problémát megoldaniuk. Azok a kiváló képességű emberek viszont, akik képesek erre, gyakran rövid idő után úgy döntenek, hogy inkább saját cégben kamatoztatják a tanultakat. A vállalkozás tulajdonosai tizenkét olyan embert képeztek már ki, aki azóta elhagyta a céget. Most nőkkel, elsősorban kismamákkal dolgoznak együtt. Olyanokkal, akik nagyon jók a szakmájukban, de szeretnék egészségesen megosztani magukat a munka és a magánélet között. Nem akarnak egy multinál napi tizenkét órát dolgozni, értékelik az itteni légkört, ezért nem állnak tovább. Bár véletlenül alakult így, ez később stratégiává vált.
Az ügyfelek többsége férfi, így jól működik a „női cég", mert a női tréner segítségével kiiktatható az amúgy természetesen megjelenő konkurenciaharc. A női vonal a stílusban is megmutatkozik, megengedőbb és humánorientáltabb a megközelítés a versenytársakénál. Bár a kivitt tudás biztosan okoz kárt a cégnek, ez kezelhető, mivel az ügyfelek nem könnyen váltanak. - A tréningcég olyan, mint a fogorvos vagy a fodrász, bizalmi szakma - hangsúlyozza Szalay Zsuzsanna. - Fontos a személyes kapcsolat, aminek fenntartásában segít a kisebb cégméret. Ha egy tréner jól illeszkedik egy cég kultúrájához, az ügyfelek ragaszkodnak hozzá.
Emellett azonban állandó fejlődésre van szükség az ügyfelek megtartásához. A képzési igények szüntelenül változnak, húsz éve például a nonverbális kommunikációt még tréningen oktatták, ma már szinte minden gyerek tudja. Az újdonságokat részben önképzéssel lehet követni, de segítenek a külföldi partnerek is. A cég egy bostoni székhelyű tréningintézet, a Forum kizárólagos magyarországi partnere, amelynek fontos, hogy nemzetközi hálózatának részei azonos színvonalon működjenek. Ennek érdekében konferenciákat, képzéseket szervez, ami nagyon jó forrás. A magyar cég vezetői emellett saját témáikban is folyamatosan járják a nemzetközi konferenciákat.
- Ügyfeleink nagy része „agyon van tréningezve", mert ez trendi dolog. Ugyanakkor lehet, hogy voltak három konfliktuskezelő tréningen, de nem biztos, hogy otthon, este a párjukkal is eszükbe jut, hogy most kéne visszakérdezni, megértéskontrollt gyakorolni, ahogyan a tréningen tanulták. Van még mit gyakorolni. A tréning mostanra motivációs eszközzé is vált, a munkakeresésnél - amellett, hogy milyen lesz a céges autó - az emberek azt is nézik, hogy milyen képzéseket kapnak majd. Piac tehát van, egy jól működő tréningcégnek meg kell tudnia élni, bőven van lehetőség az ügyvezetők szerint. (Arról, hogy lehet-e boldog a munkavállaló, a Piac&Profit konferenciáján értekeztek a szakértők. A tanácskozás összefoglalója itt olvasható.)
Ki vagyok?
Az erős versenyben egy tréningcégnek pontosan kell identifikálnia magát. A Profil Training egyedi ismertetőjegye, hogy ők hozták be a pozitív pszichológiát Magyarországra. (A pozitív pszichológia, a flow elméletéről itt olvashatja részletes cikkünket.) Az ötlet eredete, hogy a vezetőket foglalkoztatta a tréningek eredményessége. Az első évek tapasztalatai alapján úgy tűnt, a legsikeresebb program hatása is múlóban van pár hónap után, így viszont nehéz meggyőzni a cégvezetőket a több százezer forintba kerülő képzések értelméről. A hatékonyság növelésének lehetőségét abban látták, ha a képzés résztvevőinek fontos, hogy fejlődjenek, ha magukra mint befektetésre érdemes dologra tekintenek. Így találtak rá a pozitív pszichológiára.
- Úgy döntöttünk, hogy ebben a kultúrában és történelmi háttérben szükséges egy olyan program, ami az önbizalmat, értéktudatot növeli. Ha be tudnánk kapcsolni az emberekben azt a gondolkodást, hogy az én jövőm az én ügyem, akkor sokkal intenzívebben vennének részt a tréningeken, akarnának tanulni, és biztosabb lenne a fejlődés. Kidolgoztuk MQ (mentalitáskvóciens)-tesztünket, amivel mérhető, hogy egy ember pillanatnyi gondolkodása mennyire optimista, és ennek mi az oka.
- Három területet vizsgálunk, amelyek célirányosan fejleszthetők. A tesztek után a vezető konkrét tanácsokat kap a kívánatos változások elérése érdekében. Az optimizmus megéri, kutatások és a tapasztalataink is azt igazolják, hogy aki optimista - nem felfuvalkodottan, hanem reálisan -, az kihívást jelentő helyzetekben sokkal hatékonyabban képes működni. Nem veszti el a fejét, megőrzi a tisztánlátást. Célirányosan kezdtünk ezzel foglalkozni, és egyre többet építünk be a hagyományos programjainkba is ezekből a gondolatokból. Így jól megfogható, hogy miben vagyunk mások.
Tanulni a nagyoktól
Bár kis cégről van szó, a mindennapi működés számos eleme a nagyoknál bevett módszereken alapul. Ilyen többek között, hogy ügyfélmenedzseri rendszerben dolgoznak. A dedikált partner, ha nem is személyesen tart majd minden programot, de gondoskodik a folyamatos kapcsolattartásról. A munkaszervezésben fontos szerepe van a modern technológiáknak. Például, mivel a trénerek időbeosztása változatos - egy-egy nagyobb projekt után gyakran pihennek pár napot, máskor viszont akár hétvégén is dolgoznak -, a mozaikszerű rendszert egy mindenki által hozzáférhető, átlátható online naptárban vezetik. A házon belüli tudásmenedzsment is a multikéhoz hasonló módon és technikával történik. Ugyanakkor a kis cégméret biztosítja a túlélés egyetlen esélyét jelentő rugalmasságot: - Ha egyszer is nemet mondasz, többet nem fognak hívni. Ha helyt állsz, amikor gond van, az megalapozza a jó kapcsolatot az ügyféllel, és legközelebb is téged hív.
Folyamatos technikai fejlesztésekre is szükség van, hogy az üzleti világban elfogadott eszközökkel - például laptoppal - dolgozzanak. Ez egyrészt presztízskérdés, de praktikus oka is van. Nem fordulhat elő például, hogy egy vezető valamilyen új formátumban szerkesztett prezentációját a tréner gépe nem tudja kezelni. Ennek a finanszírozását saját tőkéből oldják meg, az árbevétel legalább tíz, jobb esetben húsz-huszonöt százalékát minden évben fejlesztésre fordítják. Nem szívesen pályáznak, mivel az egyetlen tapasztalat alapján úgy érzik, a hatalmas adminisztrációs terhek miatt nem éri meg. Kölcsönt is csak az irodaként szolgáló lakás megvásárlására vettek fel. A külföldi partnerek révén a cégnek euróbevételei is vannak, ebből törlesztik a svájci frankban meglévő tartozást.
Nemzetközi piacon
Jelenleg azon dolgoznak, hogy minél több európai országban jelen legyenek az MQ-programmal, ezért kidolgozták annak licencelhető változatát. A céget nem tervezik bővíteni, a nemzetközi piacon való megjelenést partnerek révén, a know-how átadásával képzelik el. A trénereket sok kisebb modullal vértezik fel, amelyek alapján összeállíthatja a partnerre szabott konkrét programot. Az egységes alapokra ugyanakkor szükség van a licenc azonosíthatóságához. Az első partnerekkel már megállapodtak, és úgy tűnik, az optimizmustréninghez kidolgozott rendszer működik a németeknél, cseheknél, oroszoknál is. A siker alapja véleményük szerint a szakmai igényesség és állandó tanulás, de elengedhetetlen az egészséges önbizalom is, ami esetükben a hitelesség szempontjából is követelmény. De persze nem zárják ki a szerencse szerepét sem.
A recept, úgy tűnik, működik, a céget nem rendítette meg a válság. Míg nemzetközi partnereik mind 30-40 százalékos visszaesésről beszélnek, ők stabilan tartják a válság előtti, évi százmillió forint körüli bevételt. Mivel a napidíjak a válság hatására csökkentek, a stagnálás akár növekedésnek is felfogható. Ebben annak is szerepe lehet, hogy az optimizmust központba helyező MQ-program éppen a válság miatt különösen aktuálissá vált, így a cégnek tulajdonképpen segített a recesszió. - Jó, hogy a cég működik, stabil megélhetést nyújt, a trénerek szeretnek itt dolgozni. A szép, lassú növekedéssel lehet nagyon boldognak, szabadnak lenni, és embernek maradni.