Habár a magyar kis- és középvállalkozások eddig sem költöttek sokat az informatikai eszközeikre – többségük szinte középkori szinten áll – érdemes elgondolkodniuk azon, hogy bizony mindig lehet még tovább faragni a kiadásokból. Adunk öt tippet, hogyan!
Jöjjön a saját!
Bizony ma már sok munkavállaló modernebb, gyorsabb laptoppal, tablettel, vagy okostelefonnal rendelkezik, mint a cég által biztosított eszközök. A magyar vállalkozások mégsem hisznek a BYOD-ban, elsősorban biztonsági megfontolások miatt. (Van is okuk az aggodalomra.) Azonban megfelelő biztonsági rendszerrel a BYOD semmivel sem veszélyesebb, mint ha a céges eszközöket használják a dolgozók, telefonok helyett így elég ha SIM-kártyákat veszünk, a cég programjait pedig felhőben (ami már önmagában is megtakarítás), bárhonnan elérhetővé téve tároljuk. Így nemcsak a költségeink csökkennek – hiszen nem kell új informatikai eszközöket vennünk, hanem a munkavállalóink hatékonysága is megnő, nem is beszélve arról, hogy teret nyitunk a távmunka lehetőségének.
Otthonról is lehet
Ha már saját eszközeikről dolgoznak a munkavállalók, akkor ezt otthonról is megtehetik. Így nemcsak megtakarítják a bejárásra fordított időt, és motiváltabbak, jobb hangulatúak lesznek, hanem a cég költségei is csökkennek, hiszen ennyivel kevesebb energia fogy az irodában. Érdemes viszont jól kiegyensúlyozni a kötelezően bent töltendő és az otthon ledolgozható napok számát, mert habár az otthoni munkavégzés sok előnye mellett a munkahelyi stresszt is csökkenti, azért alapos előkészítést igényel hogy kellően hatékony legyen. A távmunka egyébként a kisgyermekes, vagy szülési szabadságon lévő munkavállalók foglalkoztatására is alternatíva lehet, ezzel kapcsolatban pedig most pályázati pénzek is elérhetők.
Ha a dolgozóink jelentős része nem tartózkodik az irodában – és egyébként is a saját eszközeikkel kommunikálnak, akkor kevesebb telefonvonalra lesz szükségünk. mint arról korábban már írtunk, a VOIP rendszerű telefonokra is érdemes lehet átállnia a cégeknek, hiszen ezek lényegesen olcsóbbak a „hagyományos” rendszereknél, ám még ha meg is tartjuk a vonalas szolgáltatást akkor is csökkenthetjük a vonalak számát.
Ne fizessünk százezreket a szoftverekért!
Az irodai szoftverek beszerzése nem olcsó mulatság, hiszen licenszenként több tízezer forintra (de akár százezres nagyságrendű összegre is) rúghat ezek ára. Ezért érdemes olyan oldalakat keresnünk, mint a Download.com, amelyeken a gyártók ingyenes verziókat, tesztprogramokat tesznek elérhetővé a vállalkozásoknak (is). Ezen kívül próbálkozhatunk nyílt forráskódú szoftverek használatával is. Viszont ne spóroljunk a biztonságon: itt ugyanis többet vesztünk a réven, mint amit nyerünk a vámon. Egy kisebb támadás okozta kár is több tízezer forintos közvetlen költséget jelent, de ennél sokkal többet is veszíthetünk, márpedig a bűnözők most már előszeretettel veszik célba a kisvállalkozásokat.
Használt és megosztott
A nyomtatáson is lehet megtakarítani, nem csak úgy hogy a papíron spórolunk. Vásárolhatunk újratöltött nyomtatókazettákat, illetve megosztozhatunk a nyomtatón másokkal is. Ha például több cég van a szomszédságunkban, akár közösen is használhatunk egy nyomtatót, elosztva a fenntartási és karbantartási költségeket. itt viszont jó lesz ügyelnünk arra, hogy érzékeny dokumentumokat ne felejtsünk a közös nyomtatóban, mert ha egy potenciális versenytársunk találja meg az árajánlatunkat, akkor sok ügyfelet veszíthetünk!