Az Amerikából világszinten elterjedt Black Friday kereskedelmi „ünnep” gyakorlatilag elvesztette a lényegét, mire Magyarországra ért. Az Egyesült Államokban hagyományosan november negyedik csütörtökén ünneplik a Hálaadás napját, a pulykavacsorát követő pénteken pedig kezdetét veszi a karácsonyi vásárlási dömping. Ekkor sokan szabadságot vesznek ki, így egyszerre egy hosszú hétvégét is tölthetnek a családjukkal. Magyarországon a Hálaadásnak nincs hagyománya, de a Black Friday vásárlási őrülete már 2013 óta trend lett. Óriási kedvezményekkel nyitnak a boltok, a vásárlók pedig tömegével rohamozzák meg az üzleteket és webshopokat. A K&H Bank összegyűjtött 5 tippet, amivel elkerülhetjük a fekete péntek csapdáit és a kontroll nélküli költekezést, emellett arra is figyelmeztet, hogy ez egy kitűnő alkalom gyermekünk pénzügyi tudatosságának fejlesztésére.
Akció! Akció!
Rengeteg kereskedés az év utolsó negyedére időzíti a legnagyobb akcióit, a karácsonyi bevásárlási szezonra, amikor hajlamosabbak vagyunk a költekezésre. A kiskereskedések ekkor bonyolítják le forgalmuk mintegy 40 százalékát, a nagyobb webshopok pedig milliárdos nagyságrendű napi árbevétellel számolnak. A Black Friday ennek az időszaknak a nyitónapja: tavaly az eNET kutatása szerint közel 2,1 millió felnőtt internetező vásárolt a Fekete Pénteken. Nemcsak az online, hanem az offline, hagyományos üzletekben hirdetett akciók is népszerűek voltak. Elsősorban játékokat, ruhát, számítástechnikai eszközöket és konyhai termékeket vettek az akciókat kedvelők. A netezők 30 százaléka ma már tudatosan készül erre a napra. Minden ellenérzés dacára idehaza is hagyománnyá válik a Black Friday, azaz a Fekete Péntek.
Beszippant a vásárlási láz
Azonban a Black Friday híre egyáltalán nem makulátlan. És itt nem csak a kereskedelmi trükkökről, színes-szagos promóciókról vagy az akár 50-70 százalékos leárazások vonzerejéről beszélünk. Az elmúlt pár évben többször hallhattunk Black Friday akciók kapcsán webshopok körüli botrányokról, amikor azok például nem tudták teljesíteni a rendeléseket, magasabb vagy nem létező készletet hirdettek meg a valósnál, vagy épp a kiszállítással felmerülő technikai vagy adminisztrációs problémákra hivatkozva utasították vissza a vásárlást.
A Black Friday könnyen „beszippant”, villognak a LED-fények, leértékelési százalékok és a rengeteg impulzus közepette könnyen elcsábulunk olyan termékekre is, amikre alapvetően nincs is szükségünk, vagy épp túlbecsüljük a pénztárcánk mélységét. Fontos, hogy lássuk azt is, hogy a vásárlási szokásainkkal szülőként mintát mutatunk gyermekünknek. A vásárlási „ünnep” így tökéletes alkalom arra, hogy tudatos pénzügyi gondolkodásra tanítsuk a gyerekeket. „A Black Friday az egyik legtökéletesebb alkalom arra, hogy az árak közti mérlegelés képességét kialakítsuk a fiatalokban. A szülői minta elképesztően fontos a pénzügyi tudatosság kiépítésében. Érdemes a saját költési mintánkkal is számot vetni, majd a gyerekekkel átbeszélni, miért volt a vásárlásunk előnyös, vagy adott esetben átgondolatlan és inkább impulzus alapú” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H kommunikációs ügyvezető igazgatója, aki öt plusz egy tippet adott, hogyan kerülhetjük ki a Black Friday csapdáit.Mielőtt vásárlási hadjáratba indulnál, érdemes kicsit utánanézi az egyes termékek, szolgáltatások nagyságrendi értékének és átgondolni mennyit szánsz azokra. Nem egy példáról adtak hírt, ahol kereskedések az akciós időszak előtt pár nappal „felárazott”, majd a Black Friday-ra „leárazott” akciókkal is operáltak.
Írjunk listát!
A felesleges vásárlás elkerülésének egyik leghatékonyabb módja, ha összeírod, pontosan miért indulsz a boltba, a család mely tagjának mire van szüksége. Ha tudod, mit akarsz megvenni, könnyebb lesz a nagy leárazásoknak nemet mondani.
Házhozszállítás extra áron?
Fontos ellenőrizni a járulékos költségeket is. A végösszeget és talán a döntésedet is befolyásolhatja, hogy van-e külön költsége a házhozszállításnak.
Óriási kedvezménnyel becsal, majd egy rosszabb ajánlatra térít
Sokszor a webshopok szuper kedvezményes ajánlatokkal csábítanak be vevőket, majd a készlet kifogytára hivatkozva egy kisebb kedvezményes ajánlatot adnak. Ilyenkor már általában kialakult a vásárlási szándék, szinte magunkénak érezzük az adott terméket és nehéz róla lemondani. Ez egyfajta alku szituáció, ahol fel kell ismernünk, hogy mekkora engedményt is kaphatunk valójában.
Érdemes közösen tervezni és egy büdzsé plafont kijelölni, amin túl nem költünk. Ezzel azt is demonstráljuk a gyermekünknek, hogy a „pénztárcánk nem véges” és az ATM-ből sem vehetünk fel végtelen mennyiségű pénzt, sajnos. A Millward Brown legfrissebb kutatása szerint a magyar vásárlók fejenként átlagosan 75 ezer forintot terveznek elkölteni a Black Friday alatt.
Vagy inkább ne vegyünk semmit!
De dönthetünk úgy is, hogy inkább csatlakozunk a Ne vásárolj semmit naphoz, ami szintén november utolsó péntekjére esik és így a Black Friday tökéletes ellenpólusa. Ezt a „fogyasztói böjtöt” 1992-ben hozták létre Kanadában, hogy felhívják a figyelmet a fogyasztói társadalom problémáira, vagyis mindenre, amit a Black Friday képvisel. Hazánkban 2004-ben tartották először, sokkal szűkösebb népszerűséggel, mint a milliók által várt akciórohamot. Vásárolni, vagy nem vásárolni. A kérdés mindenki saját döntésére van bízva, a kereskedelmi impulzusok viszont borítékolhatóan hatni fognak ránk november 24-én.