Beszédes adat a K&H kkv-kat vizsgáló felmérésében, hogy a magyarországi vállalkozások 6,9 százalékos árbevétel növekedést várnak, míg profitjuk „csak” 4,9 százalékkal fog nőni az idei évben. Bár a költségek emelkedése több tényezőből tevődik össze, többek között az egész országot sújtó munkaerőhiányból, nem mehetünk el amellett a tény mellett sem, hogy sok vállalkozás hajlamos slamposan kezelni a pénzügyeit, nem ügyelnek arra, hogy mikor, mire mennyit költenek, miközben olyan beruházásokat halogatnak, amelyek a fennmaradásukat tennék lehetővé.
Így például alig-alig költenek informatikai eszközökre, sokuknak még weboldala sincs, így lemaradnak a digitális versenyben. Ha költségeket csökkentenék, akkor olyan területekre gondolnak, mint a dolgozók bére, vagy juttatásai, ami a jelenlegi helyzetben öngyilkos stratégia, holott ha odafigyelnének a rejtett – vagy sokszor egészen nyilvánvaló, - költségek kézben tartására, a kapacitásaik csökkentése nélkül növelhetnék a profitjukat. Mutatunk néhány területet, ahol ez szinte biztosan így van, és ahol anélkül tudnánk megtakarításokat elérni, illetve a bevételeinket növelni, hogy érdemben csökkentenénk a hatékonyságunkat.
Azt is befizetjük, amit nem kell
Azt talán minden vállalkozó tudja, hogy az év elejétől hatályos változások pozitívan érintik a kis- és középvállalkozásokat – tehát a magyar cégek 90 százalékát, – hiszen az értékhatár-módosításoknak köszönhetően csökkentek az adminisztrációs terheik. Ezek a cégek ugyanis bele férnek az éves beszámoló, illetve egyszerűsített éves beszámoló kategóriákba. Ezenkívül idén is, és jövőre is számos új adókedvezmény, költségleírási lehetőség vált/válik elérhetővé, amivel csökkenthető a társasági adóalap. De nemhogy az adókedvezmények lehetőségeivel nem élnek a cégek, de sokszor még azt az adót is befizetik, amit nem kéne. Egy jó könyvelő, vagy adótanácsadó erre (is) felhívhatja a figyelmünket.
Fix költségekkel számolunk
A rezsiszámla, az iroda bérleti díja, az internetkapcsolat, üzemanyagköltségek, a céges bankszámla díja: mind csupa olyan költség, amelyekkel hajlamosak vagyunk úgy számolni, mint fixen, kötelezően befizetendő összegekre, amelyek nélkülözhetetlenek a napi működéshez. Holott az energiaszolgáltatók egymást ölik a vállalkozásokért, így lényegesen kedvezőbb árat csikarhatunk ki belőlük, irodai költségeken is spórolhatunk, ha távmunkában foglalkoztatjuk alkalmazottainkat, – már akit lehet, - különféle céges üzemanyagkártyákkal, vagy a megújuló energiaforrások és az elektromos autók kombinálásával az üzemanyagköltséget válthatjuk ki, a céges bankszámlát pedig átvihetjük ahhoz a bankhoz, ahol a legkedvezőbb feltételeket kapjuk. Ehhez azonban fontos, hogy ne tekintsünk fix költségként ezekre a tételekre, hanem keressük meg minden esetben a lehető legkedvezőbb megoldást.
Nem figyelünk az alkalmazottakra
A munkaerőhiány egyik legfájdalmasabb következménye lehet, hogy sok cég már annak is örül, ha egyáltalán talál valakit egy betöltendő pozícióra, így sok esetben nem a megfelelő embert veszik fel, hanem akit tudnak. Ám ez csak félig igaz, a gond ugyanis ott van, hogy a cégvezetők fejében még mindig a „bárkit behívok az utcáról és megcsinálja” hibás képe él, így nem hajlandók plusz anyagi forrásokat fordítani a jó alkalmazott megtalálására, és megtartására. Márpedig ez a hozzáállás drága mulatság, egy amatőr, - még ha a fizetése alacsonyabb is, - többe kerül, mint egy profi. Be kell tanítani, hibákat vét, ügyfeleket veszítünk, stb. Ráadásul, ha már nálunk gyakorlatot szerzett, bármikor dobbanthat egy magasabb bért ajánlóhoz - ez pedig a létező legnagyobb pénzkidobás. Ezért inkább tegyünk meg mindent azért, hogy a munkatársaink nálunk maradjanak.
Túl olcsón, túl kevés ügyfélnek
Ha csak valaki be-be esik az utcáról, azt nem lehet ügyfélkörnek nevezni. Sok vállalkozás azonban ezen nem lép túl: ha fogyasztók felé értékesít, akkor azt csak egy csatornán teszi, míg ha vállalkozókból áll az ügyfélköre, akkor csak egy-két stabil nagy ügyfele van. Ha pedig szélesíteni akarja az ügyfélkört, akkor gyilkos leárazásba kezd. Ennek negatív hatásairól itt olvashat!
Ne szálljunk be az árversenybe! (Itt talál 15 olyan módot, ahogy akció nélkül is vonzónak tűnnek az árai!)Használjunk minél több értékesítési csatornát és vonjuk be a digitális megoldásokat, az online marketing lehetőségeit az új ügyfelek megszerzésébe. Ne féljünk használni azokat a technikákat, amiket mások már sikerrel alkalmaztak.
Kérjünk segítséget!
Habár a legtöbb vállalkozó azt hiszi magáról, hogy igazi mindentudó, – ez pedig hosszú távon biztosan káros a cégnek - szinte bizonyos, hogy senki sem tud mindenre, az összes kis részletre elegendő figyelmet fordítani. Ne szégyelljünk segítséget kérni, keressünk meg egy szakembert, aki átvilágítja a vállalkozásunk működését, kezdve azzal, hogy ki mennyi időt tölt a nyomtatóval, az árazási stratégiánkig bezárólag! Ha magunktól sokszor nem is vesszük észre a lehetőségeket, ha szakemberhez fordulunk, biztos megkapjuk a megfelelős segítséget, hogy növelhessük a cégünk profitját.