Online vagy offline hirdessünk?

Adódik a kérdés, vajon online vagy offline marketing eszközöket használjunk? Vajon milyen jellegű célcsoportok mentén kell ezen döntést meghozni? Vajon mi szolgálja a hatékonyságot? A Marketing Döntések blog erre kérdésekre kereste a választ.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az online és az offline marketing eszközök tekintetében az egyik legfontosabb feladatunk a következő: a célcsoportunknak, annak viselkedésének, illetve médiafogyasztási szokásainak megítélése. A Marketing Döntések blog cikkében példákat mutatott be arra, hogy milyen célcsoportok esetén érdemes az online marketing eszközökhöz nyúlni, és mikor ajánlott – hatékonyság szempontjából – az offline eszközöket alkalmazni.

Spotify vs Rádió

A célcsoport meghatározásnál természetesen az egyik legegyszerűbb a korosztály szerinti szegmentálás, mivel ez az egyik legkönnyebben kinyerhető adat. Mindössze a születési dátum kell hozzá, mivel az életkori sajátosságok nagyban meghatározzák az egyes személyek érdeklődését, viselkedését. Például azt is, hogy melyik Beatles számokat hallgatják a legtöbbet.

A Music Business és a LOOP kutatása alapján a fiatalok például inkább az on-demand streaming zenehallgatást részesítik előnyben (pl. Spotify, Apple Music), ,,Az on-demand vagy „egyedi lehívásos” szolgáltatás azt jelenti, hogy a felhasználó egyedileg kiválaszthatja, mit akar nézni, hallgatni, letölteni. Az iTunes, a Spotify, a YouTube a Deezer vagy a Google Play Music jellemzően ilyen szolgáltatások.” (forrás: Artisjus Egyesület)

A fiatalok 51%-a naponta hallgat zenét ilyen szolgáltatások segítségével, ha pedig a teljes kutatás mintáját nézzük, ez a szám rögtön 24%-ra esik vissza. A rádióra ennek éppen az ellenkezője igaz:, a teljes népesség 35%-a hallgatja naponta a rádiót, viszont csupán a fiataloknak 12%-a használja ezt a médiumot. Vagyis az idősebbeket egy rádiós, a fiatalokat pedig egy Spotifyos reklámmal lehet hatékonyabban elérni, míg az idősebb korosztálynál a rádiós reklámok lesznek hatékonyabbak.

Youtube vs TV

A TV és az online videó nézés között is hasonló az összefüggés, legalábbis a Defy Media kutatása alapján. A 13-24 évesek átlagosan 12,1 órát néznek online videókat (Youtube-ra, közösségi média oldalakra vagy egyéb ingyenes online felületre feltöltött videókat), és hetente további 8,8 órát töltenek előfizetéses videó szolgáltatások megtekintésével (pl. Netflix).

A fiatal válaszadók 67%-a mondta azt, hogy nem tudna Youtube nélkül élni, a náluk idősebbek viszont csak 36%-a ragaszkodik a TV-hez. A fiatalok 56%-a mondta azt, hogy ha elköltözne otthonról, várhatóan előfizetne a TV szolgáltatásra, a NetFlixhez viszont ennél többen ragaszkodnak: 86%-uk tervez előfizetni rá. Viszont itt is fontos, hogy pontosan hány éves a célcsoportunk, mert például a szingapúri 46-65 évesek az offline eszközöket részesítik előnyben.

Kép:FreeDigitalPhotos.net

Tematikus TV csatornák

Vegyük kicsit szemügyre a különböző tematikus csatornákat, és vizsgáljuk meg őket a KKV hirdetések szempontjából!

Ahogy az az alábbi diagramon is látszik, az RTL klub és Tv2 nézettsége a teljes lakosság körében 2015-ben 25, 9%-ot tett ki. A két nagy kereskedelmiadó nézettsége 2016-ban már csak 23,0% volt, így jól látszik a diagramon, hogy a tévénézők inkább a kisebb, tematikus csatornák felé fordulnak. Elsősorban az általános szórakoztató, és a közszolgálati csatornákat választották, illetve a filmcsatornákat, melyek nézettsége szemmel láthatóan nagyobb arányban növekedett.

7 sikeres reklámkampány – miért működnek?
Vajon mi ösztönöz inkább vásárlásra: a humor, vagy az adott termék használatából adódó exkluzivitás-érzet?
Piackutató cégek vs. az Adblock sötét oldala

A TV esetében a Nielsen Közönségméréséből tájékozódunk, online pedig a különböző mérőeszközök – Magyarországon elsősorban a Google Analytics – adataira támaszkodunk, amikor a marketing kampányaink hatékonyságát elemezzük. A hiedelmek szerint az online felületek tökéletes mérhetőek, az offline eszközöknél pedig a piackutatókra kell támaszkodnunk, holott, ha jobban belegondolunk, mindenhol szükség van a munkájukra.

Mindenki, aki már használta a Google Analytics-et, tisztában van vele, hogy az adatok egy része az AdBlockot használó felhasználók miatt elveszik. Magyarországon a PageFair kutatása alapján a felhasználók 26%-a használ AdBlockot számítógépén, vagyis az adatok negyede el sem jut hozzánk! Ráadásul ez szektoronként nagyon változó; az IT szektorban 70-80%-os arányról is terjengenek rémhírek.

Ezekből a felvetésekből jól látszik, hogy sem az online, sem az offline marketing eszközök nem rendelkeznek egy 100%-osan biztos, mérhető háttérrel, így az online területen éppúgy szükséges a piackutatás, mint az offline eszközök világában.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo