Nemcsak fizetés, élmény is kell a munkavállalónak

Bátorság, kíváncsiság és technológiai jártasság kell egy cégnél ahhoz, hogy minél teljesebb munkavállalói élményt tudjon nyújtani dolgozóinak. Egyre többen ismerik fel ugyanis, hogy nemcsak a kollégáknak, hanem már az állásra pályázóknak is élményt kell nyújtani, és a cégtől távozókkal is érdemes fenntartani a jó kapcsolatot - többek között ez derült ki az Aon Magyarország első hazai munkavállalói élmény kutatásából.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Több mint 100 hazai vállalat ügyvezetője és HR igazgatója - akik összesen 180 ezer munkavállalóért felelnek - válaszolt arra, melyek a legfontosabb HR kihívások, hol állnak most, és mit tesznek a dolgozói élmény fejlesztéséért. A válaszadó cégek közel fele a termelésből, az infokommunikációs, és a pénzügyi szektorból kerül ki, 73 százalékuk külföldi, 27 százalék magyar tulajdonú.

Már a pályázó élménye is számít

Mi is az a munkavállalói élmény? Korábban ezt csupán a kollégákkal kapcsolatban használták, a technológiai fejlődés, a munkaerőhiány és a tehetségekért zajló egyre élesebb küzdelem azonban kitágította a fogalmat. Nem az alkalmazottakról szól, hanem már a cég iránt érdeklődőknél kezdődik - például azzal, hogyan élik meg az első kapcsolatfelvételt, milyen érzésekkel távoznak az állásinterjúról, ajánlanák-e a céget másnak. Ugyanez igaz a távozókra is: korrekt felmondás és a későbbi kapcsolattartás visszautat jelent a dolgozónak, a cégnek pedig értékes erőforrást.

Létezik olyan munkahely ami érzelmileg is feltölt?
Szeretnéd, hogy munkavállalóid elkötelezettek és hatékonyak legyenek? Nem tudod, hogyan is érhetnéd el mindezt? Akkor a következő bejegyzés hasznos olvasmánynak ígérkezik.
„A mostani kutatás egyik fő tanulsága, hogy egyre több munkaadó ismeri fel a dolgozói élmény fontosságát és többen terveznek rendszeresebb párbeszédet folytatni a kollégákkal” - mondja Bakos Réka, az Aon Magyarország #dolgoznielmeny kutatásának szakmai vezetője. A legtöbb szervezet itthon évente, vagy kétévente méri a dolgozók elkötelezettségét, és rendszeresen vizsgálják a vállalati kultúrát is.

A kutatás adatai szerint 62 százalék számára az idei fókusz vonzóvá tenni a vállalatot a munkaerőpiacon. A ‘jelölt élményt’ - ahogyan egy álláskereső megéli a felvétel folyamatát - a munkaadók negyede méri rendszeresen, 2 éves távlatban 44 százalék tervezi. A munkáltatói márka vonzóságát jelenleg 38 százalék monitorozza, 2020-ra 65 százalék akarja beépíteni a mérések közé, a munkáltatói márka hitelességénél pedig még nagyobb az ugrás (35%-ről 60%-ra).

Iparági bontásban a szolgáltatóközpontok számára a legfontosabb, hogy egyedi munkavállalói élményt közvetítsenek (71%), majd az IT-telekommunikáció (63%) és a pénzügy (58%) következik. Az ezt támogató eszközök között az első a befogadó légkör, majd a közösségi programok, és a vonzó juttatások következnek.

Legnagyobb HR kihívások

A felmérés készítői kíváncsiak voltak arra is, hogy a vezetők mit tartanak most, és 2 éves távlatban a legnagyobb HR kihívásoknak a cégüknél. 71% jelölte meg a tehetségek vonzását és felvételét, 68-68 % a megtartást, illetve a dolgozók motiválását, 61 százalék pedig a vezetők fejlesztését. Ugyanez a sorrend a kétéves előretekintésben is. Érdekesség, hogy a bérezés nincs a top 5 kihívás között.

Mérték a kutatók a feltörekvő témákat is, azaz melyek kerülnek a mostaninál jóval gyakrabban a döntéshozók asztalára. Itt a technológiai fejlődés teremtette új lehetőségek dominálnak. A legnagyobb ugrás a mesterséges intelligenciára épülő megoldások bevezetése, a rugalmas munkakör-tervezés és a teljesítménymenedzsment, valamint a HR analitika bevezetése terén volt megfigyelhető.

Hogy áll a felkészültség?

Az Aon nemzetközi tapasztalatai alapján 3 tényező együttes megléte szükséges a munkavállalói élmény megértéséhez: bátorság, kíváncsiság és technológiai jártasság. A felmérés szerint a magyarországi cégek 39 százaléka áll erre készen.

Nemzetközi összehasonlításból az is kiderül, hogy míg globálisan a vállalatok mindössze 11%-a mér munkavállalói elkötelezettséget gyakrabban, mint 1 év, addig a hazai vállalatoknak már a 19%-a.

A jó munkahely titka: élmény is kell a pénz mellé
A munkavállalók és munkáltatók közötti kapcsolat sok tekintetben feszültté vált. Az Oracle HR stratégiai igazgatója, Andy Campbell szerint 2017 végén azt látjuk, hogy a munkavállalók alapvetően vágynak a munkahelyi kötődésre és az érzetre, hogy a munkájuk valamilyen célt szolgál. A munkáltatók azonban hajlamosak megragadni a régi munkáltatói módszereknél, amelyek utolsó rangon kezelik a munkavállalókat.

Véleményvezér

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo