Nem túl fényes a helyzet, egyre bizonytalanabbak a magyar vállalkozások

Tovább csökkent a GVI júliusi negyedéves konjunktúramutatója. Ennél rosszabb eredményt 2020 tavaszán és nyarán mértek. A nagyobb cégek optimistábbaknak bizonyulnak, mint a kisebb vállalkozások.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) negyedéves vállalati konjunktúrafelmérésében 350 cégvezető véleményét kérdezte cégük üzleti helyzetéről és kilátásairól. A 2022. júliusi adatfelvétel eredményei szerint 2022 áprilisához képest a Negyedéves Konjunktúramutató +36-ról +22 pontra csökkent – hívja fel a figyelmet az elemzés.

A Negyedéves Konjunktúramutató alakulása, 2010. 01– 2022. 07. (Forrás: GVI)

A 2010-ben megkezdett felmérés történetében a mutató kizárólag 2020 áprilisában és júliusában került negatív tartományba, 2020 októberében azonban ismét pozitív tartományba esett, és az emelkedés – csökkenő ütemben – 2021 folyamán is folytatódott. A 2022. januári kisebb visszaesést lényegében korrigálta az áprilisi növekedés, a Negyedéves Konjunktúramutató júliusi értéke azonban jelentős csökkenést mutat és a 2021. januári–áprilisi szint között helyezkedik el, amikor a koronavírus-járvány második és harmadik hulláma miatt jelentős korlátozások voltak érvényben.

A GVI konjunktúravizsgálatának célja a vállalatvezetők aktuális, rövid távú üzleti várakozásainak feltérképezése, amely a vállalkozók számára az adatfelvétel idején rendelkezésre álló információkra, szubjektív helyzetértékelésükre támaszkodik.

A Negyedéves Konjunktúramutató gazdasági ág szerint, 2010. 01– 2022. 07. (Forrás: GVI)

A Negyedéves Bizonytalansági Mutató értéke 2022. júliusban 41 pontos szinten áll, áprilishoz képest nyolc pontos növekedés tapasztalható. Ez arra utal, hogy a hazai vállalkozások helyzetértékelése ismét lényegesen bizonytalanabb, sokszínűbb, ugyanakkor a 2020. áprilisi, kiugró mértékű bizonytalanságot tükröző eredményhez képest egységesebb. A Bizonytalansági Mutató mostani értéke a 2020. júliusi és októberi adat mellett a járványt megelőző időszak folyamán tapasztalt értékek közül a 2015. áprilisinak (40 pont) feleltethető meg.

A Negyedéves Konjunktúramutató értéke a feldolgozóipari vállalkozások esetében a legmagasabb (+25 pont), a szolgáltatások területén +23, a kereskedelmi cégek körében +17 pont, míg az építőiparban tevékenykedő cégek körében (-4 ponttal) a legalacsonyabb. Az előző negyedévhez képest az építőipari cégek esetében 21, a szolgáltató cégek körében 15, a feldolgozóipari cégek esetében 13, a kereskedelmi cégek körében pedig 12 ponttal csökkent a Konjunktúramutató értéke.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo