Az elmúlt években átalakult a szponzorok és szponzoráltak piaca is. Egyre erősebb elvárás, hogy a szponzor többet kapjon, és az is üdvözítő, ha az túlmutat a klasszikus reklámmegoldásokon vagy PR fogásokon. Sokszor viszont a vállalat vagy márka nem érti az adott ügyet, ami mögé állt. Irreális elvárásokat támaszt, hiszen nem tudja, vagy nem fogadja el, hogy a támogatott civil ügy, sportág, vagy jótékonysági esemény fő célja NEM az eladások növelése, igaz sokszor a szponzoráltak sincsenek pontos tudatában annak, hogy az adott támogatónak melyek az igényei, illetve a piacon milyen újszerű megoldásokkal lehet kiszolgálni a támogatót. Nem tudják megszólítani ezeket a márkákat és cégeket, mert nem beszélnek egy nyelvet. De gond az is, ha a támogatás ellenszolgáltatása kimerül egy logó vagy molinó kihelyezésében – sajnos erre is lehet példát találni. Ezért, mind a szponzoráltaknak, mind a szponzorálóknak adunk néhány tanácsot, hogyan lehet láthatóvá tenni a szponzorálót, megfelelve a modern kor elvárásainak, anélkül, hogy „nagyon kilógna a lóláb.
Habár a magyar vállalkozások még csak felszínesen foglalkoznak a közösségi médiumokkal, (sokuknak még weboldala sincs), ne becsüljük alá ezek erejét és hatásfokát. A szponzoráció kapcsán az egyik legjobb felületet éppen a közösségi oldalak kínálják. Egyszerűen tegyük hozzáférhetővé a támogatott személynek (legyen az sportoló, vagy civil szervezet képviselője, stb.) hogy posztolhasson az általa képviselt ügyről a szponzoráló cég közösségi profilján, illetve ossza meg ezeket a bejegyzéseket a saját rajongói között. Így, anélkül kötjük össze a vállalatot és a támogatott személyt, vagy célt, hogy bármilyen formában utalnánk a támogató üzleti tevékenységére – és a támogatott rajongói közül is gyűjthetünk rajongókat a céges profilra. Ez a megoldás azoknak lehet különösen hasznos, akik eddig nem készítettek cégüknek céges profilt, hiszen így plusz kampányráfordítás nélkül széles körben ismertté tehetjük az új oldalt.
Ne becsüljük le egy sztori hatalmát!
Esemény: igazi piac, igazi ügyfelekkel
Ha olyan esemény készülődik, amely a mi termékünk fogyasztói körében érdeklődésre tarthat számot, akkor ne habozzunk támogatóként mögé állni. Értelemszerűen egy sportszergyártónak egy sporteseményen megéri részt venni, míg egy sörgyártónak egy sörfesztiválon lehet fontos a részvétel. Az ilyen, specifikus, ugyanazon az érdeklődési körrel rendelkező fogyasztókat ugyanis a leghatékonyabban az ilyen eseményeken tudjuk elérni és rajongónkká tenni. Fontos azonban szem előtt tartani, hogy az keveset segít, ha kint lóg egy molinónk, vagy a cégünk neve benne van a meghirdetett esemény címében. Itt is valamivel többet kell nyújtanunk – ha főtámogatók vagyunk, akkor még a többi szponzornál is többet, - a szimpla megjelenésnél. Az ún „freemium” azaz az ingyenes kipróbálás lehetősége itt is működik. Tegyük lehetővé az esemény látogatóinak, hogy - feliratkozásukért cserében – kipróbálhassák, tesztelhessék a termékünket, vagy szolgáltatásunkat, így nemcsak óriási és releváns ügyféladatbázishoz jutunk hozzá, de a terméket tesztelő fogyasztóknak is jó első benyomásai lesznek – ez pedig mindennél fontosabb.