Motiváció újrahangolva? Miről szól a kérdés? A dolgozói motiváció fenntartásáról szélsőséges avagy nem megszokott körülmények között. Ma már nem önmagában a pandémiás helyzet okozta „sokk” áll ennek középpontjában, hanem az az átállási folyamat, amin a cégek keresztül mennek egy új, ideálisnak szánt berendezkedés felé. Ezt az akadályt bizonyos cégek könnyen veszik, míg mások bukdácsolnak. Egy közös mindegyikben: jó üzleti teljesítményt csak motivált emberekkel tudnak elérni.
Milyen alapvető motivációs stratégiák léteznek?
Mielőtt bármely cégvezető nekiállna, hogy merőben új irányokat kutasson fel, nézzük meg, milyen vezetői stratégiák léteznek a motiválásra.
A nyomásgyakorlás: külső motivátor, rövid távon hat és a szankcióktól való félelem a mozgatórugója, hosszú távon alulteljesítéshez vezet. Ez tehát a legrosszabb stratégia.
A jutalmazás: külső motivátor, amikor a vezető folyamatosan elismer, dicsér, célt tűz ki vagy például anyagi jutalmat helyez kilátásba. Az egyetlen gond ezzel, hogy nem a dolgozó saját tettei, hanem a jutalom utáni vágy mozgatja, amit folyamatosan biztosítani kell számára.
Az önmotiválás: belső motivátor, amikor maga a tevékenység, a munka általi alkotás, fejlődés öröme, valami újnak a létrehozása, ami egyben a motiváló erő, és a dolgozó önmagát ösztönzi a jó teljesítményre. Öröm és „flow-élmény” követi.
A rossz hír tehát az, hogy másokat „kívülről” motiválni nem lehetséges. Jó hír viszont, hogy a cégek kialakíthatnak olyan feltételeket home office-ban is, amelyek között a munkatársak kibontakoztathatják magukat – tanácsolja Túri Laura.Hogyan alakítja át a motivációs portfóliót a home office?
A szakember szerint számos motivációs faktor létezik, amely egy dolgozót belülről hajtani tud, de ez a „motivációs csomag” mindenkinél más. Leggyakoribb faktorok: a szakmai elmélyülés, a felelősség és felhatalmazás, szabadság és önállóság, a céggel való azonosulás, a társas kapcsolatok, a szolgáltatás-orientált beállítódás (szeret másoknak segíteni), mások vezetése, a kreativitás, a presztízs, a hatalom és befolyás, a biztonságérzet, a munka-magánélet egyensúlya, és a jövedelem. Mit boríthat fel leginkább a dolgozóban a home-office lét? Túri Laura három tényezőt említett. Először is a társas kapcsolatokra való igényt, másrészt a biztonságérzetet, harmadrészt pedig a munka-magánélet egyensúlyát. Ezekre külön odafigyelve lehet az egyéneknél, illetve céges szabályozás szintjén kidolgozni intézkedéseket.