Na de mit is csinál pontosan a PR-es? – tette fel a kérdést Lakatos Zsófia a Magyar PR Szövetség elnöke. Segít a cégeknek abban, hogy meghatározzák, hogy kik ők, mit csinálnak, és miről szeretnének beszélni. Hogy ez egyszerűen hangzik? Korántsem annyira az, mint ahogy elsőre gondolnánk. A cégek többségénél valójában egyáltalán nem tiszta, hogy milyen választ adnak ezekre a kérdésekre, sokszor hatalmas a káosz.
Az üzenet kialakítása során szembe kell nézni a nehézségekkel, azokkal a kérdésekkel, is, amelyek, ha mélyen magunkba nézünk felmerülhetnek a cégünkkel kapcsolatban. Lehet, hogy ezek kellemetlenek, de a témánkról író újságíró, vagy épp a fogyasztók is feltehetnék.
Végül, de nem utolsó sorban fontos meghatározni, hogy ki hallja az üzenetünket. Manapság már nem csak a célcsoportunknak kommunikálunk, hanem mindenkinek – a digitális világban ez is egy fontos változás. Ráadásul a „webkettő” világában azok az érintettek, akiket elérünk, már visszacsatolást is adnak majd a céggel kapcsolatban.
- személyiség: születni kell erre a szakmára. Meggyőzőképesség, külső megjelenés, kommunikációs képesség
- információ: a jó PR szakember figyel mindenre és mindenkire, hiszen információkkal dolgozik. Bárhonnan jöhet olyan információ, amit majd valamikor fel tudunk használni. Nem azonnal, de a jó PR-os figyel és raktároz
- kapcsolatok: a PR-os ebből él. Elengedhetetlen, hogy sok embert ismerjen és olyan kapcsolatokat építsen ki, amelyek révén sok dolgot el tud intézni
A PR-osoknak van aki előtt rossz a híre, sokan tévesen azt gondolják, az a feladatuk, hogy hivatalból hazudjanak a fogyasztóknak. Valójában egy profi PR szakember soha nem hazudhat, hiszen a hitelességből él. A hitelességet pedig egyszer lehet csak elveszteni – hangsúlyozta Lakatos.
És mit is csinál a PR-os?
Sajtókapcsolatokat menedzsel, közösségi média oldalakat menedzsel, fórumokban vesz részt, hozzászól stb. Kutatásokat végez, rendezvényeket szervez és kommunikál. A PR-es facilitálja, hogy bizonyos információ valahová eljusson. Így van ez akkor is, ha hírességek ügyeiről van szó és akkor is, ha civil szervezetek világjobbító ügyeiről. Figyeli a törvények változását és a megfeleléseket. Kapcsolatokat épít, ezért emberekkel találkozik, minél többel. A kapcsolatok révén pedig összehozza egymással a megfelelő embereket. Végül, de nem utolsó sorban tartalmat generál.
Mindennek, amit csinál egy célja van: a bizalomépítés. Hogy a cégek megértsék önmagukat és az emberek aztán megértsék azt a már tiszta üzenetet, amit a cégek magukról kialakítanak.