A legtöbb kis és középvállalkozó elköveti azt a hibát, hogy beszerzéskor csak az egységárra koncentrál. Vannak azonban olyan járulékos költségek, amiket csak az apró betűben találunk meg, vagy amiket a korábbi beszállítóhoz kapcsolódó tapasztalatunk alapján célszerű figyelembe venni.
Természetesen emellett vannak olyan pozitívumok is, amikre ha nem figyelünk eléggé, biztosan nem a számunkra legjobb megoldást találjuk meg. Ezek a tényezők a termék végső bekerülési árát nagyban befolyásolhatják.
Járulékos költségek, amikre jó, ha figyelünk:
- Szállítási költség
- Hosszabb szállítási határidőből eredő költségek
- Csomagolási költségek
- Raktározási költségek
- Fizetési határidő növeléséből eredő költségek
- Kötelező karbantartási költségek a garancia érvényesítéséhez
- Kis mennyiség rendelése esetén fizetendő felár
- Biztosítás
- Vám
- Pontatlan szállítás
- Hibás dokumentumok kiállítása miatti plusz adminisztráció (számla, szállítólevél módosítása)
- Kommunikációs problémákból eredő munkaidő kiesés például reklamáció esetén
Plusz pontot érő elemek, amiket szintén nem szabad figyelmen kívül hagyni:
- Extra garancia
- Ingyenes képzések a beszállító részéről (az adott termékhez, szolgáltatáshoz kapcsolódóan)
- Ingyen szállítás
- Mennyiségi árengedmény (rabatt) (Ahhoz, hogy ebből többet, nagyobbat tudjunk igénybe venni, érdemes lehet megfontolni a közös beszerzésben rejlő lehetőségeket is.)
- Skontó (Ha a megállapodás szerinti időn belül fizet a vevő, akkor ezért engedményt kap a vételárból. Az eladó finanszírozási megfontolásból adja általában ezt a típusú engedményt, mivel a gyakran hosszú fizetési határidők miatt a készletmozgás így számára könnyebben finanszírozható
- Ingyenes képzés, tanácsadás, amit a beszállító a termékkel kapcsolatban tart
- Rövid reakcióidő, gyors megoldás probléma esetén
Németh Eszter www.hatekonybeszerzes.hu