Minél kisebb a cég, annál nagyobb a munkavállalók szava

A száznál kevesebb főt foglalkoztató cégek nyitottak leginkább az innovatív megoldásokra, és a beosztottakat is sokkal inkább bevonják a döntéshozatalba, derül ki a Profession.hu cégvezetőket megszólaltató kutatásából.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Profession.hu állásportál felmérése szerint méretükből adódóan a mikrovállalatoknál vannak legjobban bevonva a döntésekbe (65%) a beosztottak, ugyanez az arány a 100-nál több főt foglalkoztató cégeknél jóval alacsonyabb (37%). Megfigyelhető, hogy minél nagyobb egy vállalat, annál kevésbé vonják be a dolgozókat a főbb döntések meghozatalába.

Kép:PP archív

Fontos a szabályozottság

A döntési folyamatok szabályozottsága a legtöbb Magyarországon működő kkv esetében fontos tényező: leginkább a 100 fő feletti cégekre jellemző, hogy a döntéshozatali mechanizmus szabályozott keretek között zajlik (79%), de a kisebb méretű vállalatok többségénél is ezt az elvet figyelhetjük meg. A vállatok kétharmadánál a vezető személye nagy hatással bír a döntés kimenetelére, a személyes tulajdonságok tehát igen sokat számítanak egy-egy elhatározás vagy irányvonal meghozatalakor.

„Minél kisebb egy vállalkozás, annál jellemzőbb, hogy a vezetők bevonják a kollégákat az új dolgozók kiválasztásába is. A kisvállalkozásoknál ugyanis az új munkavállaló vállalati kultúrába való illeszkedése az egyik legfontosabb szempont. Megfigyelhető trend, hogy a nagyvállalatoknál is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a személyiség feltérképezésének a szakmaiság mellett.” – mondta Sámson Dorottya, a Profession.hu munkaerőpiaci szakértője.

A munkatársak bevonásának dicsérete
Miért praktikus bevonni a munkatársakat a döntésekbe? Mik az előnyei és hátrányai? Mihez képest kell bevonni őket? Ha igen, mikor és hogyan? Szakértőnk, Beck György az egyszemélyi döntés hátrányairól és a kollektív döntéshozatal, a bevonás előnyeiről ad tanácsot.
A nagyobb cégek számára fontosabb a tervezhetőség

A vállalatok többsége hajlandó újító megoldásokat alkalmazni, amíg azok hatása kiszámítható a cég számára. Elmondható, hogy a kiszámíthatóság a 100 fő feletti cégek számára kirívóan fontos, 81%-uk szerint ez az egyik legfontosabb döntéshozatali faktor. Az innovatív, kockázatvállaló szemlélet inkább a kisebb méretű – és emiatt rugalmasabban működő – vállalatokra jellemzőbb.

A pénzügyi fegyelem cégmérettől függetlenül fontos a vállalatoknak, a mikrovállalatok azonban itt is némileg eltérnek az átlagtól – 42%-uk állította, hogy a döntéshez igazítják a költségvetést, és nem fordítva. Megalapozott döntések meghozatalához a vállalatok sok időt fektetnek az előzetes információ- és adatgyűjtésbe, ez a döntés meghozatalára fordított idő 39%-át teszi ki, ezt ráfordított időben a döntési opciók kidolgozásának (32%) és az információk értékelésének (18%) folyamata követi.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo