Menedzser az a vezető vagy munkatárs (kutató, mérnök, közgazdász, kereskedő, iparos stb.), akinek elgondolásai, cselekvése befolyásolja a cég (szervezet, részvénytársaság, kft. stb.) tevékenységét, üzletpolitikáját, fejlődését. A menedzser beosztásától függetlenül meghatározó személyiség a munkahelyén, aki alkalmazni képes ismereteit a célok elérése érdekében és megfelelően funkcionáló képességekkel rendelkezik.
A menedzsernek rendelkeznie kell a munkaterületét meghatározó szakmai ismereteken túl olyan tudás-háttérrel - pszichológiai, vezetéselméleti, szociológiai, kommunikációs ismeretekkel - is, amelyekre alapozva eredményesen tudja érvényesíteni fejlesztési, üzleti elképzeléseit, amellyel képes befolyásolni partnereit, üzletfeleit, de közvetlen munkatársait (köztük főnökeit) is.
A felkészültség megfelelő érvényesüléséhez a tudáson kívül egy sor személyiségjegy is szükséges. A menedzser elképzelhetetlen reális önismeret, megfelelő önbizalom, kezdeményezőkészség, kreativitás, céltudatosság, lényeglátás, ítélő- és döntési képesség, következetesség, fejlődőképesség, valamint korrektség nélkül.
A menedzser nem születik, hanem megfelelő tartalmú és módszerű képzés, célirányú gyakorlat eredményeként válik az ilyen típusú munkára alkalmassá valaki. Az ismeretek elsajátíthatók, megszerezhetők, a szükséges képességek és szemlélet kialakíthatók, alkalmazásképessé tehetők, fejleszthetők speciális gyakorlattal, tudatos képzéssel.
A menedzsernek tudnia kell akarni, hatni, mert már napjaink és egyre inkább a jövő követelményei új típusú munkát, magatartást és kommunikációt tesznek szükségessé.
Teljes cikk a HR Portálon.