Tegyünk egy kísérletet, hogy összeszedjük a jó és a rossz mentorálási tapasztalatok alapján milyen tanácsokat lehet megfogalmazni a cégeknél történő vezetői mentorálással kapcsolatban!
A szervezeteknek tudniuk kell, hogy bármiféle mentorálási rendszert divatból bevezetni egyenes út a sikertelenség felé. (Ez azért sem mellékes, mert éppen a mentorprogramok virágkorát éljük.) Alapvetően fontos, hogy meglegyenek azok a szervezeti célokból levezetett részcélok, amelyek eléréséhez a mentorálás megfelelő módszer. Sok szervezet ébred rá, hogy a céges tudásvagyonának jelentős, akár meghatározó része ún. tacit tudás, melynek átadása formális közvetett módszerekkel nem lehetséges gazdaságosan. A mentori kapcsolat a szakmai ismereteken túl önismeretet, szervezetismeretet, attitűdöt és vezetői megközelítést is fejleszt. A legjobb, ha a cég értékeit meghatározóan ismerő kollégák munka közben, sok beszélgetéssel adják át ezen tudásukat.
Mentornak és mentoráltnak világos (SMART) és a feleket inspiráló célokat kell kapniuk, arra vonatkozóan, hogy mi a mentorálás oka. Ilyenek lehetnek, hogy önállóan képes legyen a mentorált valamit elvégezni, pl.: külföldi tárgyalás, hétvégi termelésirányítás, kampány tervezés…
Természetesen a végső elérendő állapothoz, ha tervezetten több, mint 3 hónapnyi út vezet, akkor érdemes közbülső mérföldköveket meghatározni. Ezek kiváló alkalmak a mentorálás folyamatának az értékelésére is. Sikerek esetén a közös ünneplésre, sikertelenség esetén pedig a fejlesztendő részek meghatározására, vagy akár a mentorálás megszakítására. A cél(ok) elérése után a szoros mentori kapcsolat feloldandó. Persze ettől még a kapcsolat fennmaradhat, de az alá-fölé rendeltségi kollegiálissá, esetleg családiassá válik. Számos példa van rá, hogy a mentor és mentorált között szinte szülő és gyermek kapcsolat alakul ki, amely hosszú időkre is meghatározó számukra.
- Specific - jól meghatározott,
- Measurable - mérhető hogy megtörtént-e az elérés,
- Achievable - reálisan elérhető,
- Relevant – lényeges,
- Time-bound - határidővel ellátott.
- a mentorálás is kommunikációs folyamat, ahol nagyon fontosak a visszajelzések. Jelezze ha valamit nem ért, ha valamit már régen tud és felesleges időtöltésnek tartja a közösen eltöltött időt,
- bár nyilvánvalóan a mentor szerep velejárója a mentorált dicsérete, bátorítása, azonban jó tudni hogy a mentorok is emberek és igenis jól esik nekik, ha a mentorált a maga módján dicséri, elismeri a teljesítményüket. Ez lehet közösségi médián való bejegyzés („A hetem leghasznosabb óráját töltöttem mentorommal”) is.
- Lépjenek túl az Y/Z/alfa generációs gondokon! Ne akarjanak minden számukra zavaró viselkedést kijavítani, hanem fókuszáljanak a lényeges üzenetekre!
- Vegyék észre, hogy a mentorálás kiváló lehetőség visszaidézni a saját fiatal és lázadó korszakukat. Most van lehetőség, hogy jobbá tegyék a világot és a ma mentoráltjai kevesebb meg nem értésbe ütközzenek, mint Ő annak idején.
- Remek dolgokat lehet tanulni a mentorálttól! Honnan tájékozódnak, hogyan használják a kütyüket, hogyan szelektálnak az ismeretek közt, mik a motivátoraik?
- Játsszon! Játsszon közösen a mentorálttal! Tegyenek fogadásokat, értelmezzenek közösen filmeket, céges eseményeket! Így extra élményeket és a tanulási folyamatban fontos horgonyokat hoznak létre közösen.
Szerző:
Gasparetz András