Mennyit ad érte, ha magyar?

Az online és az offline üzletekben egyaránt növekvő tudatossággal jár-kel a magyar vásárló.  Minden második hazai érdeklődő például kifejezetten a helyit keresi – derül ki a Cetelem kutatásból. 

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A helyi termék fogalmára hiába keresünk egységes definíciót. A kutatásban megkérdezetteket is megosztotta a felvetés: a legtöbben a hazai szinonimájaként használva úgy gondolják, hogy az a helyi, ami Magyarországon készült. Vannak azonban, akik szűkebben értelmezik a szó jelentését, és ennek megfelelően csak a lakóhelyük közeléből származó termékeket tekintik helyi portékának.

Pixabay

De vajon magyar-e az itthon tervezett és varrt ruha, ha nem helyben terem hozzá a gyapot, magyar-e a kézműves szappan, ha ghánai benne a shea vaj, és a „mi autónk”-e az a verda, amit magyar munkások szerelnek össze a magyar gyárban, nem magyar alkatrészekből?  

A Cetelem Körkép 2019 tanulsága szerint a legtöbben a jelöléseket, a címkéket használják kapaszkodónak. A védjegyes termékek közül a magyar termék hazai alapanyagokból készül itthoni előállítással, a hazai terméket itthon állítják elő, de 50%-nál kisebb arányban idegen eredetű anyagot is tartalmazhat, a hazai feldolgozású terméknek pedig akár 100%-a lehet külföldi alapanyagból, ha magyar eljárás vagy receptúra alapján, magyar kéz által, itthon készült. Nem nyúlhatunk mellé a regionális helyi termék védjegyekkel sem, de akár azzal is beérhetjük, ha magyar gyártó illetve származási hely van feltüntetve a csomagoláson. A piacon pedig marad a kérdezősködés…

Egyre árnyaltabb a tudatos vásárlói habitus: a pénzünkkel arra az árura szavazunk, amelynek megvásárlása nemcsak nekünk jó, de jó a környezetünkben élőknek és jó a bolygónknak is. Az egész persze ott kezdődik, hogy csak azt vesszük meg, amire valóban szükségünk is van. A termékhez hozzákapcsolódik a vásárlás élménye, a készítő személye, aki tanácsokat ad, elmeséli a titkos receptet, és aki a következő alkalommal is megismer majd, ha találkoztok.

Helyből jobb a helyi?

Leginkább az élelmiszerek esetén ragaszkodunk a magyar származáshoz, ez ugyanis bizalmi

Az eligazodást is segíti a minőségi védjegy
Kiváló minőséget garantáló, kétszintű védjegyrendszer segítheti a vásárlókat a jövőben. A jelzés hiteles és valódi minőségi garanciát biztosít.
termék, a helyi származás pedig egyfajta márkaként záloga a megbízhatóságnak. Fontos tanulság, hogy minden második honfitársunk kész akár többet is fizetni ezért a garanciáért, ha az árkülönbség nem több mint 5-10%. Ez annak fényében, hogy saját bevallásunk szerint háromszor jobban megbízunk az adott termékben, ha echte magyar és nem mondjuk kínai, egész szerény felárnak tűnik.

A helyi élelmiszer kapcsán sokaknak elsőre a piac ugrik be, pedig van ennek egy egyre karakteresebb Y-generációs arca is. Virágkorukat élik a városi közösségi kertek, ahol a szomszédokkal együtt termelhetünk saját dinnyét, van webshop, ahol virtuálisan, alkatrészről-alkatrészre építhetjük meg az új bringánkat, hogy aztán a helyi műhelyben ténylegesen el is készülhessen, de akár tyúkot is fogadhatunk örökbe, aki vidáman kapirgál tovább a helyi gazdánál, miközben nekünk tojja a friss tojást. A húzós kocsikkal piacozó nénik mellett pedig fonott kosaras biciklivel suhannak el a vasárnapi termelői piacra vagy a design vásárra tartó fiatalok.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo