Az utóbbi hetek szállítási forgalmában már megjelentek ezek termékek. Az utolsó héten pedig hozzáadódnak még a hazai friss áruk is, mint például a zöldség, sonka, tojás. Itt a szállítási lánc rövidsége és a termékek sajátossága – romlandó és frissen bír a legmagasabb élvezeti értékkel – nem indokolja a hosszú rákészülést. Senki sem szereti, ha a húsvéti sonkához fogyasztandó retek nem friss és ropogós.
Drágultak az ünnepi termékek is
A termékbeszerzések struktúráját tekintve az alábbiakat kell figyelembe venni a teljesség igénye nélkül: előállítási vagy beszerzési érték, rárakódó járulékos költségek (így például raktározás, szállítás, árfolyamhatás import termékeknél, marketingköltség, stb.), és az elvárt profitráta. Ha ezeket a költségeket megvizsgáljuk, akkor látjuk, hogy bizony több faktor is az áremelkedés irányába hat. A tengerentúli szállítási díjak az elmúlt években hozzávetőleg 200-400 százalékkal, a közúti fuvarozási díjak csak az elmúlt egy hónapban átlagban nagyjából 20 százalékkal nőttek. A gyengélkedő forint ezt pedig még tovább tetézi. A termékek árai a polcokon biztosan jelentősen meghaladják a megszokottakat az ünnepi termékeknél is.
Másik fontos tényező az áron kívül, hogy időben megérkezzen a termék. A jelenlegi szállítási késedelmekkel kalkulálva a beszerzéseket az ünnepekre való tekintettel fogyasztóként is 2-3 hónappal előbb meg kell tervezni és el kell kezdeni szervezni, hogy ne érjen bennünket váratlan meglepetés. Mégis azt gondolom, örülhetünk, ha drágábban is, de meg tudjuk vásárolni a kívánt termékeket. Hiszen a mai zűrzavaros időben, ahol sok esetben a termékek beszerzésénél hiány és elszabaduló ár üti fel a fejét, kiszámíthatatlanná teszi a beszerzést, amit a szállítási bizonytalanság csak tovább fokoz. Hiába van áru, ha nincs szabad raktér, ami biztosítani tudja a termékek pontos idejű, előre kalkulálható áron történő leszállítását.
Gyulai Krisztina