Energiaszektor
Az energiaszektorba tartozó vállalkozások 2020-as évi beszámolóiból jól látszik, hogy a szektor eredményességét nagyon erősen befolyásolta a koronavírus járvány. A 10 legnagyobb szereplő adózott eredménye jelentősen csökkent vagy akár negatívba is fordult.
Valamint, elmondható, hogy az egész szektor megtorpant ebben az időszakban.
A szektorra kiszabott különadó kiemelten fogja érinteni a Molt. A már leadott 2021-es beszámolók alapján viszont már sokkal pozitívabb képet fest a vállalatok árbevétele és adózott eredménye, a kilábalás a szektorban erőteljes. A Mol esetében a 2020-as 70 milliárd forintos veszteség már 409 milliárd Ft-os eredménnyé növekedett.
Csorbai Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója elmondta: “az extraprofit értelmezésénél mindenképp érdemes hosszabb idősorokat elemezni, hiszen egy 2019-hez viszonyított növekedés néhány ágazatban csupán a köztes 2 év vesztesége utáni túlélést teszi lehetővé” - hozzátette: “a jelenlegi inflációs környezetben jelentős különbség van a bevétel/nyereség nominális és reálértéke között is.”
Kiskereskedelem
A kiskereskedelemben, a bevételek arányaiban emelik a jelenlegi adókulcsokat:
- 100 milliárd bevétel felett 2,7 százalék a jelenlegi kulcs, ez 4,1 százalékra módosul,
- 30-100 milliárd között: 0,4 százalék az adó ez 1 százalékra emelkedik,
- 500 millió-30 milliárd forint közötti bevételnél változatlan marad az adókulcs
Beszámoló éve | 2018 | 2019 | 2020 |
TESCO-GLOBAL Zrt. | |||
Értékesítés nettó árbevétele (Ft) | 622 123 000 000 | 602 433 000 000 | 590 954 000 000 |
Adózott eredmény (Ft) | 31 782 000 000 | 31 804 000 000 | -1 574 000 000 |
SPAR Magyarország Kft. | |||
Értékesítés nettó árbevétele (Ft) | 523 400 000 000 | 575 589 000 000 | 631 451 000 000 |
Adózott eredmény (Ft) | 19 877 000 000 | 16 397 000 000 | 11 741 000 000 |
Lidl Magyarország Bt. | |||
Értékesítés nettó árbevétele (Ft) | 445 116 000 000 | 552 461 000 000 | 668 298 000 000 |
Adózott eredmény (Ft) | 26 505 000 000 | 28 604 000 000 | 28 435 000 000 |
AUCHAN MAGYARORSZÁG Kft. | |||
Értékesítés nettó árbevétele (Ft) | 257 383 000 000 | 332 817 000 000 | 356 534 000 000 |
Adózott eredmény (Ft) | 6 457 000 000 | 2 861 000 000 | 6 630 000 000 |
Penny-Market Kft. | |||
Értékesítés nettó árbevétele (Ft) | 239 237 350 000 | 268 723 578 000 | 307 396 675 000 |
Adózott eredmény (Ft) | 2 451 813 000 | 4 205 109 000 | 4 701 315 000 |
ALDI MAGYARORSZÁG ÉLELMISZER Bt. | |||
Értékesítés nettó árbevétele (Ft) | 208 365 568 000 | 246 079 230 000 | 292 308 828 000 |
Adózott eredmény (Ft) | 5 171 417 000 | 7 371 759 000 | 11 528 381 000 |
UNIÓ COOP Zrt. | |||
Értékesítés nettó árbevétele (Ft) | 32 013 878 000 | 33 620 970 000 | 36 368 750 000 |
Adózott eredmény (Ft) | 1 012 923 000 | 878 209 000 | 1 385 143 000 |
Jelen pillanatban 2023-ig tervezik az ismertetett különadókat, de Nagy Márton elmondta, hogy a bizonytalan környezetben az a cél, hogy a magyar gazdaság válságálló képessége javuljon
„Hogy 2023-ban mi lesz, azt meglátjuk majd” – mondta Nagy Márton.Ezek alapján feltételezhető, hogy a vállalatok úgy értékelik, hogy az említett lépések tartósan hatással lesznek a működésükre, és ehhez az új normához igazítják tevékenységüket. Mivel profitorientált szektoroktól beszélünk, ezért könnyen megeshet, hogy ezeket az extra terhet tovább hárítják, illetve a beruházási és befektetési terveiket átértékelik.
Nagy Márton elmondása szerint a kormány elvárja, hogy a vállalatok ne hárítsák át ezeket az adókat, ezért nem számolnak inflációs és növekedési hatással. Nagy Márton szerint az adók áthárítását a vállalatok profitjának növekedésével lehet majd ellenőrizni.