Az elmúlt 1-2 évben érezhetően felpezsdült az akvizíciós kedv Magyarországon. Több nemzetközi elemzés is alátámasztja, hogy a korábbi évekhez viszonyítva emelkedett a lezárt tranzakciók száma 2016-ban, illetve nagyobb számban jelentek meg a hazai felvásárlásokban a pénzügyi típusú befektetők. Míg a publikált lezárt tranzakciók darabszáma 110-ről 130-ra nőtt, a lezárt tranzakciók értéke 1,52 milliárd USD-ről 1,61 milliárd USD-re emelkedett 2015-ről 2016-ra. Európa egészét tekintve a szakmai versus pénzügyi befektetők részaránya Magyarországon volt a legnagyobb utóbbiak javára, a teljes befektetési volumen 32 százalékában a pénzügyi jellegű befektetők domináltak – hívta fel a figyelmet Kalocsai Zsolt, az RSM Hungary elnök-vezérigazgatója legfrissebb blogbejegyzésében.
2017-es év tekintetében is megerősíthető, hogy „pezseg” a piac, bár mintha a tranzakciók zárása el-elhúzódna, vagy legalábbis időben kitolódna. A tranzakciós projektek során jobban érezhető az eladók hezitálása. A folyamat elhúzódása mögött többnyire az áll, hogy a tulajdonosok menet közben realizálják a „hogyan tovább”-ot a vételár tekintetében. Miközben már hozzászoktak a relatíve alacsony banki kamatokhoz, a vételár közeli reménye ráébreszti őket: ahhoz, hogy a saját cégükben realizált jelenlegi hozamok gyümölcsét ugyanúgy és ugyanolyan mértékben élvezhessék egy több évtizedes jövőbeli időszakban, ahhoz irreális magasságokba kell emelni a kért vételárat.
A korábbi évekkel ellentétben most jobban tetten érhető a vevői proaktivitás, és többnyire a vevők teszik meg az első lépéseket a potenciálisan kinézett céltársaságok irányába. Hogy miért döntenek az organikus fejlődéssel szemben az olykor kockázatosabbnak tűnő akvizíciók mellett a vevők?
Az alábbi indokokat láttuk a leggyakrabban a cégvásárlási szándékok hátterében:
- a vevőkör gyorsabb és jelentős kiszélesítése,
- a meglevő kapacitás jobb kihasználása és hatékonyabb termelékenység
- a földrajzi lefedettség kibővítése
- a termék/szolgáltatási paletta horizontális vagy vertikális kibővítése
- a beruházások részleges kiváltása.
Egy érdekes, bővülő terület a hazai nyomdaipari szektor, amelyben a hosszú távra fókuszáló tulajdonosok továbbra is keresik a növekedési lehetőségeket. Az egybehangzó vélemények azt támasztják alá, hogy ezek középpontjában a beruházások vagy az akvizíciós lehetőségek állnak.
A beruházások – mivel hatásuk általában nem azonnal jelentkezik – elméletben később hozzák meg a várt eredményeket. Nemcsak a gépek beszerzése lehet időigényes, de azok installálása, teljes körű beindítása is hónapokat vehet el. Nem is beszélve a megkívánt speciális szakemberekről, akik a jelenlegi munkaerőpiacon nem állnak feltétlenül azonnal rendelkezésre. A jól átgondolt és strukturáltan felépített beruházások eredménye előbb-utóbb azonban megjelenik jobb hatékonyságban, gyorsaságban, illetve nagyobb volumenben. Egy beruházás levezénylése és integrálása a meglevő szervezetbe pedig még mindig könnyebb, mint egy teljes akvizíciót végigvinni, illetve az utána következő integrációt sikeresen végigfuttatni a vevő és eladó cég között.
Az akvizíciók ezzel szemben a gyorsabb növekedés ígéretét hordozzák magukban, mivel a vevők egy céges akvizícióval gépeket, szakembereket, megrendelést, ügyfélportfóliót, és belső folyamatokat is vásárolnak. Ezen indokokat felsorolva választják a nyomdaipari vállalatok is az akvizíciós forgatókönyvet, bízva abban – illetve a sikeresebbek tesznek is érte –, hogy a szinergiákkal sikerülni fog az „1+1=3 vagy több”-et elérniük.
A nyomdaipari piac nagyon széttöredezett, egyre növekszik a különbség a nagy szereplők és a kisméretű vállalkozások között. Bár a digitális technológia elősegítheti a kisebb szolgáltatók fejlődését, az már nyilvánvaló, hogy az ofszet nyomtatás a nagyobb nyomdákban marad. Mindezek mellett az a várakozásunk, hogy bizonyos fokú konszolidáció és felvásárlási hullám még a hazai piacon is átrendezi a jelenlegi nyomdaipari szereplők erőviszonyát.
Felkészülés és végrehajtás, végrehajtás…
Tehát első ránézésre az akvizíció jobbnak, eredményesebbnek tűnhet, ugyanakkor a számok azt is mutatják, hogy az akvizíciókban is van kockázat. Az amerikai Forbes 2015-ös felmérésének eredményei ma is érvényesek, rámutatnak, hogy a rosszul kezelt kockázatok, a cégstratégiák, céges kultúrák vagy a menedzsment összehangolásának hibája számottevő szerepet játszik abban, hogy az akvizíció nem hozza az elvárt sikereket. Nem elég a hosszú és az elején még teljesen bizonytalan kimenetű akvizíciós tárgyalásokat egy tapasztalt tranzakciós tanácsadóval végül sikeresen lezárni, de fel kell készülni az integrációval járó nehézségekre is.