1. Érthető termékleírás
Már-már mém lett abból az esetből, amikor egy felhasználó a XVI. Lajos korabeli székekre hasonlító műanyag ülőalkalmatosságot rendelt online. Nagyon megörült, hogy olcsó. De amikor házhoz szállították, kiderült, hogy mindössze 5 centiméteres. Miniatűr darab. Nosza, kirakta a Twitterre a tenyerében is elférő "bútort". Mi ebből a tanulság? A termék alapinformációi legyenek érthetően feltüntetve.
2. Marketing rocksztár
Nem utolsó szempont, hogy a vásárlónak élményt is adjunk, ne csak egy árucikket. A szelfi-kultúrában a jól fényképezhetőség alapkövetelmény. A kiterjesztett valóság (augmented reality) érvényesülésével lehetővé válik, hogy a terméket megjelenítsük a mobiltelefonunk képernyőjén, virtuálisan belehelyezzük életterünkbe, s fotózkodjunk vele.
Az Ikea például megengedi, hogy appján keresztül berakjuk a kívánt helyre, szobába, szobasarokba a kiszemelt bútort, hogy lássuk, hogyan néz ki ott, mielőtt megvennénk, sőt egy családtag akár oda is állhat a (még jelen nem lévő) bútor mellé. Nyilvánvalóan egy-egy ilyen fotó ingyenreklámként is funkcionálhat, ha a (leendő) vásárló megosztja a közösségi médián.A narratívák, a sztorik megelőzik a híreket és a képfolyamban megjelenő dolgokat 2018-ban. Az Instagram Stories 24 órán át élő tartalom. De hasznos és népszerű, mert az emberek sokkal szívesebben osztanak meg élményeket, mint a sajtóorgánumok híreit.
4. Lokáció
A lokáció jóval többet nyújt, mint egy óriásplakát. A geolokációs appokban felugró hirdetések és reklámspotok már a felhasználó aktuális helyzetmeghatározására építenek. Ma már mindenki az okostelefonján lóg a kocsijában, amikor a piros lámpánál vagy a közlekedési dugóban várakozik. Ha az ember autóval elhalad egy szőnyegbolt mellett, felugrik a hirdetése a telefonján. A Vaze és sok más app is így adagolja és szabja személyre a hirdetéseket. A vásárló áll a kirakatunknál és a telefonját nézi, de lehet, hogy a konkurenciánk hirdet rá. A felhasználó szokásait nem tudjuk megváltoztatni. De rá tudjuk venni, hogy arra használja a habitusait, ami nekünk jó. Maholnap az abszolút személyre szabásra használják ezeket a lokáció-alapú reklámokat: Tegnap néztél egy másik boltunkban tévét, gyere be, kétszáz méterre tőled van egy boltunk, van két példányunk abból a tévéből, vedd meg most.
5. Adatgyűjtés - wifivel
Ma már minden marketingtevékenység afelé irányul, hogy adatokat gyűjtsünk be a jövendőbeli -vagy remélhetőleg visszatérő- vásárlóról. Minden bolt kínál saját wifit. Ezzel rávehetjük tehát a vásárlót, hogy menjen rá a landing page-ünkre, vagy QR kódot és messenger kódot adhatunk, amivel chatbothoz irányíthatjuk. Ezek alapján pontosan tudhatjuk, kik és mikor voltak a boltunkban. Itt jön be a big data: az algoritmusok és a mesterséges intelligencia ez alapán már viselkedésmintákat is tud elemezni.
Összefoglalva tehát, az alapelvek a következők:
- Offline környezetben adatokat gyűjtünk a vásárlóról.
- Élményt adunk neki, ami jól mutat vizuális tartalomként is és megosztható.
- Kipróbálhatóvá tesszük a terméket.
- A begyűjtött adatokat alapján utol tudjuk érni az embereket.