Kudarcleckék kézikönyve

A céges szervezeteknek éppúgy van életgörbéjük, mélypontjuk, csúcspontjuk s gyógyítható működési zavaraik, mint az emberi testnek. A How the Mighty Fail: And Why Some Companies Never Give In című könyvben a céges entrópia, energiavesztés, szétesés és bukás előjeleit elemzi Jim Collins.

A pozitív üzleti sztorikra koncentráló, összesen hétmillió példányban elkelt Built to Last és a Jóból kiváló (Good to Great) után mintha a „bukás-ómenológia” tudományágát készülne megalapozni Collins, aki szerint a bukás alapvető okai legtöbbször a szervezeten belülről erednek. Hatezer évet felölelő adathalmazból – a régi világbirodalmakat is szervezetként értelmezi – rémisztő felismerésre jutott: az öt szakaszból álló bukási forgatókönyvben a cégek szinte sosem látható, nyilvánvaló módon jutnak el a negyedik fázisig! Vagyis a bukás okai úgy fejlődnek ki, mint a rákbetegség. Kívülről életképesnek tűnhet egy cég, amikor belülről már rongálja a korrózió.

A jó hír az, hogy a leépülés fokozatosan és nem egyik napról a másikra történik. Számos fordulópont akad, ahol felismerhető, hogy baj van. A jó vállalkozó fokozatosan a zuhanás ellen dolgozik. A menedzsment hipochondriája a cég stabilitását illetően az egészséges paranoia jele. További jó hír, hogy számos vállalat, amely eljutott az összeomlás szélére, nemcsak győztesen, de erősebben került ki a bukás rémével folytatott küzdelemből. Hasonló fordulaton esett át egykor a Merck, az HP, a Texas Instruments, a Disney, a Boeing, az IBM.

Minden vállalkozás bevállal kockázatokat, felvesz hiteleket, elindul rizikós irányokba. De van esztelen és átgondolt kockázatás. Egy elmélet szerint célszerű úgy tekinteni egy cégre, mint egy hajóra: ha a hiba a vízfelszín felett üt léket a hajótesten, kijavítható, de ha a víz alatt – és ha ráadásul nagy lyukat –, abból végzetes süllyedés lesz. Minden nagy erőforrást felőrlő projekt esetében az a kérdés, hogy ha nem sikerül, akkor mekkora lyukat üt a szervezeten, és főleg a víz felett vagy alatt.

Collins elismerte, kutatómunkájának legnagyobb meglepetése az volt, hogy milyen mélyre süllyedhet egy vállalkozás, és még onnan is lehet útja-módja a felemelkedésnek. Ami annyit tesz, hogy akik bedobják a törülközőt, talán túl korán teszik, amikor még nem is lenne menthetetlen a helyzet.

Bukásgyanús viselkedés 5 lépésben

1. Siker utáni elbizakodottság

Az emberek elhiszik, hogy a siker folytatódni fog, függetlenül attól, hogy mit és hogyan dönt a szervezet. A sikeremberek és a sikercégek elvesztik a tisztánlátásukat afelett, miért jutottak a csúcsra. „A legjobb vezetők, akiket tanulmányoztunk, nem érzik úgy, hogy megértették az összes lehetséges tényezőt, ami a sikert hozta.”

2. Sokat akarás

A fegyelmezetlen gigantománia elhatalmasodása további hibákhoz vezet. Ekkor jön létre a túlnövekedés, a túlterjeszkedés. A cég túl nagy beruházásokba fog, túl sok versenytársat vásárol fel, túl szélesen diverzifikálja tevékenységét. Kívülről ez még mindig a siker bizonyítékának látszhat! Collins úgy definiálja a fegyelmezetlenséget, hogy a menedzsment olyan új ágazatokban telepedik meg, amelyekre „nincs égető vágya”, illetve hogy az nincs szinkronban a cég financiális kapacitásaival. Veszélyes például, ha a terjeszkedés gyorsabb, mint ahogy a vállalkozás képes lenne rendkívüli színvonalat nyújtani, míg az adott területen működő versenytársak képesek. Így az új fejlesztésbe, termékbe, szolgáltatásba fektetett pénz elveszik, s az erőforrások átcsoportosítását a cég főprofilja sínyli meg. Az, amelynek a kezdeti sikert köszönhette. A vállalat értékrendszerének kompromittálása szintén fegyelmezetlenségnek számít.

A kezdő vállalkozók 9 alaphibája
Ha az ember vállalkozó, időről időre előfordul, hogy valami nagyon nem a tervek szerint alakul. Ez a normál üzletmenet része. De nem minden hiba a véletlenek csúnya összjátékának következménye.
3. Gikszerek ignorálása

Az üzleti eredmények még jók, de már gyűlnek a baljós ómenek. A kedvezőtlen adatokat azonban vagy kimagyarázzák („csak átmeneti nehézség”, „nem olyan rossz”), azokért külső tényezőket hibáztatnak, vagy egyenesen ignorálják. Rossz jel például, ha a korábban nagy teljesítményű teamek produktivitása csökken, vagy ha a cégvezető nagy pénzeket költ olyanra, amiben nincs a cégnek tapasztalata, vagy a piaci adatok nem igazolják a projekt elindítását.

4. Gyors megoldás keresése

Amikor a válságjelenségek már láthatóak, a pánikszerű kapkodással végrehajtott radikális változtatások nem vezetnek eredményre. A tényezőkkel való szembenézés helyett a cégek belső átszervezéseket hajtanak végre, sokat egymás után. Rendszerint összes reményük egy túl korán bejelentett új termékben van, amely azonban még nincs kiérlelt állapotban.

5. Belenyugvás a vesztésbe

Beismerése annak, hogy a cégnek befellegzett.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo