A legjobb esetben is csak pár munkanapjuk marad a vállalkozásoknak és az adóhatóságnak arra, hogy felkészüljenek az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) változásaira, amelyeket február 20-án elfogadott a kormány. A márciusi indulásról rendelkezik ugyan, de szinte valamennyi részletszabály kidolgozását a nemzetgazdasági miniszter hatáskörébe utalja.
Tisztázatlan kérdések
A szakemberek szerint ez óriási veszéllyel jár, mivel a jelenlegi EKAER szabályozás egyrészről több helyen pontatlan (gondoljunk csak az és/vagy viszonyára), így nem tükrözi a jogalkotói szándékot, másrészről pedig nem számol az elméleti elgondolás gyakorlati megvalósításának nehézségeivel sem. Maga az rendszerfelület működése sem tökéletes, hiszen az gyakran akadozik, sokszor ellentmond a hatályos szabályozásnak, nem teszi lehetővé az előírások betartását. Az alábbiakban ízelítőül felsoroltunk pár olyan bizonytalanságot, amelyre a vállalkozások alig két héttel a próbaüzem vége előtt még nem kaptak választ:
- bizományosi értékesítések megítélése,
- a közúti fuvarozással járó és ún. álló ügyletek elkülönítése,
- mi a követendő eljárás, ha bérmunka során a bérmunkázó nem ismeri a feldolgozott, elkészített áru értékét,
- hogyan kell eljárni, ha fuvar közben változik a szállítási cím,
- láncértékesítések esetén az üzleti modell alkalmazását teszi lehetetlenné a jelenlegi rendszer (üzleti titkok és kapcsolati érdekek sérülése),
- külföldi partner által megbízott logisztikai szolgáltató átrakodása esetén az információáramlás elégtelenségének a magyar vállalkozó van kiszolgáltatva,
- logisztikai célú átrakodások hatása az EKAER bejelentési szabályok alkalmazására, a jogkövető módon működő, a jogszabály által szankcionálható fél kiszolgáltatottsága az adatokat nem megfelelő módon szolgáltató üzleti partnerei irányába.
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) szerint ezért rendkívül nehéz helyzetben vannak a vállalkozások, mert a rendszer március elsejei éles indulása előtt kilenc munkanappal még a részletszabályok tervezete sem ismert. Az áfacsalások megakadályozásával továbbra is komolyan kell foglalkozni, de a megoldás kidolgozásához nélkülözhetetlen az alapos szakmai előkészítés és a gazdaság szereplőivel való együttműködés - szögezi le közleményében az MLBKT. A közlemény szerint a tisztességes gyártókat, kereskedőket, fuvarozókat lehetetlen helyzetekbe sodorja a január elseje óta működő ekáer, miközben az utaztatásos áfacsalásokat nem akadályozza meg.
A szakmai szervezet közleményében arra mutat rá, hogy a jogszabály számos ponton betarthatatlan, a legnagyobb jóindulattal is. Olyan adatok szolgáltatására kötelezi ugyanis a vállalkozásokat, amelyeket képtelenség időben beszerezni a nemzetközi partnerektől. Ha a tesztidőszak élesbe fordul, az EU más tagállamaiban működő cégekkel való üzletkötés rendkívül sok egyeztetést és körültekintést igényel majd, amely kihat a gazdaság fejlődésére is - hangsúlyozzák.
„Az éles bevezetés előtt szükség volna a rendszer internetes felületének véglegesítésére és egy átfogó gyakorlati útmutató kidolgozására. Amikor ezek a feltételek rendelkezésre állnak, onnantól számítva legalább egy hónapnyi próbaüzemre lenne szükség ahhoz, hogy a vállalkozások megismerhessék az új szabályokat, feltehessék kérdéseiket a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak, tájékoztathassák külföldi partnereiket és felkészíthessék az automatikus adatátadásra a vállalatirányítási rendszereiket."- nyilatkozta Chikán Attila, az MLBKT elnöke.
Hasonló véleményt fogalmazott meg a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara is. A kamara állásfoglalásában úgy vélekedett, hogy a rendszer "súlyosan kockáztatja minden érintett magyarországi vállalat versenyképességét", súlyos, vélhetően maradandó károkat okozhat Magyarország nemzetközi termelési és logisztikai szerepének. "A rendszer tartósan súlyos fennakadásokat okozhat meglévő szállítási és termelési folyamatokban, hatalmas adminisztratív terheket ró a vállalatokra, jelentős, a piaci versenyhelyzetet veszélyeztető adatvédelmi kockázatokat hordoz" - mutatott rá a kamara.
A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara leszögezte: teljes mértékben támogatja a törvényalkotó azon szándékát, hogy kiküszöbölje az adócsalást és visszaszorítsa a feketegazdaságot. Ám megítélése szerint az ennek érdekében bevezetett EKÁER aránytalanul nagy károkkal jár a magyar gazdaság egészére nézve, ezért szorgalmazza, hogy az összes érintettel - termelők, fuvarozók, importőrök - folytatott érdemi egyeztetéseket követően alapvetően módosítsák a rendszert.
A kamara szerint egy felülvizsgált rendszerben a jelentési kötelezettséget azokra a termékcsoportokra célszerű korlátozni, amelyek bizonyíthatóan jelentős adócsalási kockázattal bírnak. Minimálisra kell csökkenteni a vállalatoknak okozott adminisztrációs pluszterhet, mentesíteni kell azokat az adózókat, amelyek más, elismert eljárások vagy rendszerek keretében átlagon felüli adózási transzparenciát mutatnak fel - javasolja a kamara, amely szerint megfelelő felkészülési időt kell biztosítani a vállalati szférának, és a bevezetés előtt alaposan tesztelni kell a rendszert.