Költségoptimalizálás négy keréken

Az autó szinte nélkülözhetetlen munkaeszköz a legtöbb vállalkozás számára. Mutatja ezt az is, hogy az újautó-beszerzésekben egyre nagyobb a cégek súlya: 2009-ben az összes értékesítés több mint fele vállalkozások számára történt, 2010-ben pedig - miközben a teljes újautó-értékesítés a válság előtti érték negyedére csökkent - ez a mutató már elérte a 70 százalékot. A hatékony működés érdekében az autókkal kapcsolatos költségeket is számba kell tehát venni, és nem kell feltétlenül belenyugodni, hogy ez hatalmas tételt jelentsen a cég büdzséjében. Megfelelő finanszírozással, típusválasztással, az üzemanyag-fogyasztás kontrollálásával, flottamenedzseléssel jelentős megtakarítások érhetők el ezen a területen.

Lízing: Kedvező, de azért érdemes számolni

Egy gépkocsi értéke már abban a pillanatban jelentős csökkenést mutat, amikor kigurul a szalonból, s az idő múlása csak ront a helyzeten. Éppen az alacsony értékállóság miatt lehet egy cég számára költségtakarékos megoldás az operatív lízing. Egy alsó középkategóriás autó havi lízingdíja 3-4 éves futamidővel számítva 80-120 ezer forint az autoszektor.hu információi szerint, amiben már benne vannak az olyan állandó költségek is, mint a biztosítások (kötelező és casco) és a súlyadó. További előny, hogy nincsenek beszálló költségek, ráadásul menet közben is lehet változtatni, autót cserélni, nagyobbat kisebbre, vagy fordítva, persze ehhez szerződésmódosítás is kell. A futamidő végén a vagyontárgy visszakerül a lízingbeadóhoz, így a -vevőnek lehetősége van újabb, akár vadonatúj autót választani. A lízingbeadó pluszszolgáltatásokat is vállalhat, például szervizt. Emellett a flottaüzemeltetés is költségtakarékos megoldás lehet. Itt az igénybe vevőt nem terheli az üzemeltetés, így csökken a cégautókhoz kapcsolódó adminisztráció, és könnyebbséget jelent az is, hogy a flotta ügyeiben mindössze egyetlen partnerrel kell kapcsolatot tartani.

A lízing súlya folyamatosan nő a hazai cégek, ezen belül is a kis- és középvállalkozások körében a Magyar Lízingszövetség adatai szerint. Bár 2011-ben a szerződések száma 5,5 százalékkal csökkent, a finanszírozási összeget tekintve 19 százalékos növekedést könyvelhetett el a piac. Tovább növelheti e finanszírozási forma elterjedését az is, hogy 2012. január elsejétől levonható a személygépkocsik bérbevétele utáni áfa: az Európai Unióban 2008 óta hatályos rendelkezést az EU nyomására kellett módosítani. A céges használat mértékében visszaigényelhető áfa a lízingbevevők számára átlagosan 3-5 százalékos árcsökkenést jelent Lévai Gábor, a szövetség főtitkára szerint. Összességében mindez azt eredményezi - figyelembe véve a szervizdíjak alakulását és egyéb járulékos tényezőket is -, hogy autóbeszerzésre akár a készpénzes vásárlásnál is kedvezőbb megoldást jelent a lízing.

Ez különösen akkor igaz, ha figyelembe vesszük az áttételes kötődéseket is, például azt, hogy a lízing esetén nem kell a cég működőtőkéjét lekötni, ráadásul egy kevéssé értékálló jószág megszerzésére. A változtatásnak azonban hátrányai is vannak, hívja fel a figyelmet Hegedűs Sándor, az RSM DTM adószakértője, a cégek adminisztrációs terhe ugyanis jelentősen emelkedhet. Miután az áfa akkor vonható le, ha a szolgáltatást adóköteles termékértékesítéshez, szolgáltatásnyújtáshoz használják fel, vagyis kizárólag a céges használat arányában, feltételezhető, hogy - noha ezt az áfatörvény nem említi, és a jogszabályváltozás óta adóhatósági tájékoztató sem foglalkozott ezzel - a már szinte elfelejtett útnyilvántartás bemutatása nélkül adóhatósági megállapítás fog következni. Útnyilvántartás vezetése esetén a szakemberek szerint átlagosan az áfa 70-80 százalékának visszajutásával számolhatnak a cégek.

A teljes cikk a Piac&Profit magazin márciusi számában olvasható.

Finanszírozási nehézségek ellen
A lízing szabályainak változásával további bővülésre számítanak a lízingszektorban: a céges vásárlásoknak akár közel 90 százaléka ily módon finanszírozott gépkocsi lehet. (A haszongépjárművek esetében már jelenleg is ötből négy a lízingelt darabok aránya.) Azért is növekedést várnak, mert a válság hatására megfontoltabbá, jelenleg pedig inkább túlzottan óvatossá váltak az ügyfelek. A racionális döntéseken túlmutató félelem megszüntetése érdekében a lízingszövetség – a tájékoztatáson kívül – a fizetési terheket csökkentő megoldások kidolgozását is tervezi azoknak a gépjármű-lízingelőknek, akik fizetőképességük határán vannak. A lízingcégek jelenleg is kínálnak fizetéskönnyítő megoldásokat, amelyek közül a legjobbakat egységesen kínálja majd a szervezet minden ügyfelének. A szövetség leendő adósmentő tervének legkritikusabb pontja, hogy ha egy finanszírozó cég elengedi a tartozás egy részét, akkor az ügyfélnek az elengedett tartozás után törvény szerint személyi jövedelemadót és ajándékozási illetéket kell fizetnie. A szervezet azt szeretné elérni, hogy az általuk adott fizetési kedvezmény adó- és illetékmentes legyen, vagy kedvezmény járjon utána – olvasható a Világgazdaságban.

Véleményvezér

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo