Szabó Judit szabadúszó színművész évek óta foglalkozik programszervezéssel. Vállalkozása egész évben működik: kérésre januártól decemberig elmegy kollégáival kulturális intézményekbe, szociális otthonokba vagy iskolákba, melyekben általában irodalmi- vagy szórakoztató műsorokat adnak elő. Nem kétséges azonban, hogy a legtöbb megbízást a Mikulás-hagyománynak köszönhetik.
- Valamennyi munkatársam végzett színész. A tevékenységet magánvállalkozóként végezzük, a számlán pedig a szolgáltatás megnevezése rubrikába az előadóművészi tevékenységet tüntetjük fel.
A legtöbb család szeretné, ha pontosan december 6-án érkezne a Mikulás, ezért egy-egy vállalkozás nem tud túlságosan sok megbízást elvállalni. A gyerekszórakoztatás területén az igazán erős szezon alig néhány nap egy évben – elsősorban Mikulás, gyereknap –, és erre ugyebár nem lehet üzletet építeni. Aki mégis szeretne, annak több területen is jelen kell lennie, komplex szolgáltatást nyújtva. Így az egész évben megrendezett céges és családi rendezvények, fesztiválok hidalják át a holtszezonokat. Ebben az esetben viszont többnyire már nem maguk a vállalkozók öltik fel a jelmezt. Ők a szervezésben, koordinálásban játszanak szerepet, az egyes programokat pedig – vagyis a Mikulást magát – alvállalkozók tartják.
A minőségi munka ezen a területen is elengedhetetlen. Olyannyira, hogy a Magyar Mikulás Alapítvány évek óta próbál intézményes, OKJ-s Mikulás képzést létrehozni. Nem csak a megjelenés fontos ugyanis, hanem az előadásmód és az, hogy a jelmezt magára öltő tudjon a gyerekekkel kommunikálni. Az Alapítvány szerint az etikai problémákról éppúgy kell beszélni, mint ahogy fontos a pszichológiai ismeret is.
Mikulások serege
De a megkeresés a rövid szezon alatt annyi, hogy egy nap alatt szinte megoldhatatlan. Az ünnepség ezért már 2-3 nappal korábban megkezdődik, és tovább is tart ugyanannyival - mondja Szabó. Az óvodákban általában igyekeznek törekedni a pontosságra, de ez idén kivitelezhetetlen, hiszen Szent Miklós püspök ünnepe vasárnapra esik. A gyerekek tehát nagy valószínűséggel nem a csoporttársak társaságában találkoznak először a Mikulással, ám ez a színész szerint egyáltalán nem zavarja össze őket.
A Mikulás-piacon igen nagy a kuncsaftokért vívott harc, ami leginkább a szezon rövidségének tulajdonítható. A tevékenység kisebb befektetést is igényel. A megrendelők egyre inkább elvárják a kiváló minőséget a megjelenésben is. Szó sem lehet már a piros kabát alól véletlenül kikandikáló sportcipőről, vagy házi készítésű vattaszakállról. Egy valóban jó minőségű (piros kabátból, sapkából és fekete csizmából álló) jelmez értéke több tízezer forint, igaz, ezeket nem szükséges minden évben külön megvásárolni.
A Mikulás-program során a színész házhoz megy, és rendszerint a szülők által előzetesen összeállított csomagot adja át a gyermeknek. Ha a megrendelő kéri, a Mikulás megdorgálja a gyerekeket esetleges csínytevéseikért, vagy éppen megdicséri őket, ha megérdemlik. A negyedórás műsor szokásos ára 15-20 ezer forint, de természetesen ennél akár drágább is lehet, ha a család krampuszokat is hív, vagy azt szeretné, ha a megbízott gondoskodna az ajándékok beszerzéséről is.
A NAV tájékoztatási osztályától megtudtuk: a Mikulás-programok szervezéséhez nem szükséges semmilyen speciális végzettség, de mivel jövedelemszerző tevékenység, mindenképpen számlaköteles. Aki nem magánvállalkozóként szeretne gyerekeket látogatni, megteheti adószámos magánszemélyként is.