Jön az újabb teher májustól

Változnak a munkába járási költségtérítés szabályai, amely elbocsátáshoz, valamint a vidékiek diszkriminálásához vezethet. A jogász szerint a cégek már-már luxus-kiadásként tekintenek a dolgozók munkába járásának költségeire. A munkaadók szerint viszont aránytalanul nagyok a rájuk rakódó terhek.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A munkába járási költségtérítés szabályai május elsejétől változnak, ekkortól ugyanis már 86 százalékos térítést kell a munkáltatóknak fizetniük dolgozóik számára. Eddig csak a vonatra járt a 86 százalékos térítés, autóbuszra, elővárosi közlekedési eszköznél 80 százalék volt a hányad. Az új rendelet - a felsoroltakon túl - kiterjeszti a közlekedési eszközök körét a menetrendszerinti hajóval és komppal. A dolgozó bármilyen közlekedési eszközt használ a más településről történő munkába járáshoz, a munkaadójának minimum a jegy vagy bérlet 86 százalékát kell megfizetnie. A HÉV és a busz 80 százalékos támogatási megkülönböztetése tehát megszűnik.

A támogatás felső határa 30 ezer forint

Az Országos Érdekegyeztető Tanács plenáris ülésén a felek között abban volt vita, hogy amíg a szakszervezetek maximum havi 40 ezer forintos költségtérítést tartanak szükségesnek a dolgozók hétvégi hazautazásához, a munkaadók 25 ezer forintban határozták volna meg a limitet, amely végül 30 ezer forint minden közlekedési eszközre 2010-ben. (Ez minden évben a KSH átlagos fogyasztó árindexével emelkedik.)

Az új rendelet mindezeken túl felveszi a támogatandó utazási eszközök közé a légi közlekedési járművet is, de csak a hazautazásnál. A hazautazás legfeljebb heti egy utazást jelent a lakó- és a munkahely között. Erre is vonatkozik a 86 százalékos támogatás, valamint a havi 30 ezer forintos támogatási limit.

A 9 forintos kilométerenkénti, adómentes autó-költségtérítés akkor jár, ha az alkalmazott lakó- és munkahelye között nincs közösségi közlekedés, vagy olyan a munkarendje, hogy csak hosszú várakozással lehetne igénybe venni a közösségi közlekedést. Hosszúnak számít az a várakozás, amely meghaladja az utazási időt.

A munkáltatókat képviselő Dr. Rolek Ferencet, Tóth Balázs HR vezetőt, és Dr. Sipos Márta munkajogászt arról kérdeztük, mit gondolnak az új szabályozásról, vajon segít vagy éppen ront a foglalkoztatáson, valamint a munkavállalók helyzetén.

Hogyan hat a foglalkoztatásra az új kormányrendelet?

Nem fizetik ki a cégek

Dr. Sipos Márta jogász azt tapasztalja, hogy nem tartják be a jogszabályokat a munkáltatók. Őket csak az érdekli, hogy jön-e munkába a dolgozó, hogy azt miként oldja meg, mekkora anyagi ráfordítást igényel, netán napi három órát kell-e utaznia, az már nem érdekli. A cégeknek nincs erre pénzük és fölös, már-már luxus-kiadásként tekintenek a dolgozók munkába járásának költségeire.

Sipos Márta szerint az új kormányrendelet pont az ellenkező hatást fogja kiváltani, mint amire az eredetileg létrejött, hiszen eddig sem nagyon fizették az utazási költségeket a munkáltatók, s azután még inkább nem fogják, főleg a kisebb cégek. - Ennek egész egyszerű oka van: forgó tőkehiány van, így vagy nem vesznek fel vidéki dolgozót, vagy egész egyszerűen nem fizetik ki az utazási költségtérítést - fogalmazott a jogász.

Nem éri meg bírósághoz fordulni

A másik ok pedig a munkajogban keresendő. - Valószínűleg azért nem fizetik a munkáltatók, mert tisztában vannak azzal, hogy a költség felmerülését a dolgozónak kell azt a bíróság előtt követelnie, igazolnia. S erre nincs erőforrása a munkavállalónak. Különben is, a munkáltató biztosan tőle szabadulna meg a legközelebbi létszámleépítés során - nyomatékosítja a jogász. Úgyhogy csak óvatosan kell jogainkat gyakorolni. - Ráadásul a költségek felmerülését csak részletes adatok lekérdezésével, aprólékos munkával lehet bizonyítani - mondja a jogász. Azért jó belegondolni, a munkavállalónak kell költenie a saját ügyében - aki épp a ki nem fizetett pénze után "fut" - azért, hogy bebizonyítsa az igazát.

Sipos Márta hozzátette: elenyésző a bírósághoz fordulók száma, több évtizedes pályafutása során mindössze egyre emlékszik, amikor egy közalkalmazott követelte a neki járó utazási költségtérítést, nem kapta meg. A közszolga a jogviszonya megszűnése után indított pert érte.

Miért a munkáltatónak kell a szülői látogatást fizetnie?

Dr. Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének alelnöke elismerte, a kkv szektorban bizonyára sokan nem tudják kitermelni ezeket a költségeket. Nem mindegy ugyanis, hogy egy 100 ezer forintos fizetés mellé még 30 ezer forintos költség társul. Ez a fizetéshez képest aránytalanul nagy költség, így előfordulhat, hogy leépítésekhez vezet - mondja Rolek. A munkaadói oldal képviselője úgy véli, az új szabály a mobilitást azonban nem fogja visszavetni, mivel mindössze 6 százalékos növekedésről van szó, amely mértékében nem olyan szigorú - teszi hozzá az MGYOSZ alelnöke.

Rolek Ferenc úgy véli, hogy pont azok a dolgozók kerülnek még nehezebb helyzetbe, akiknek igen is számít az a plusz 20-30 ezer forint, amitől eleshetnek, azért mert a cég úgy dönt, a 86 százalék már nem vállalható a cég számára. De előfordulhat az is, hogy a felek megegyeznek egymás között.

Rolek Ferenc szerint a rendelet módosítása fundamentalista változásokat nem fog hozni. Ugyanakkor azt mondja, van egy-két olyan részlete, amelynél nem vették figyelembe javaslataikat, ilyen például a légi közlekedésre kiterjesztett utazási költségtérítés. Úgy véli, ez indokolatlanul került bele a törvénybe. Bár ez kevesebb munkavállalót érint, mint a többi közlekedési eszköz.

A munkaadók képviselője szerint a munkáltatók kénytelenek betartani a kormányrendeletet, de nem örülnek, hiszen ez egy újabb munkáltatói terhet jelent. A másik problémaként azt említette meg, hogy az új kormányrendelet a hétvégi hazautazást és a napi bejárást költségeinek elszámolását egyidejűleg lehetővé teszi. Ugyanis sokan élnek nagyvárosban, azonban az állandó lakcímük a születési helyükre szól, így életvitelszerűen hazautaznak szeretteikhez, legalábbis papíron.

A munkáltatónak pedig azt is állnia kell. Példaként egy szombathelyi születésű munkavállalót hoz fel a szakember, aki felköltözött Dabasra és onnan jár be Budapestre dolgozni. Ha az illető kéri, akkor a munkáltatónak nemcsak a napi ingázást, hanem a hétvégi hazautazást is ki kell fizetnie. Rolek Ferenc ezt a részt kivenné a kormányrendeletből ugyanis szerinte az visszaélésekre adhat okot és a hétvégi szülői látogatásnak nem sok köze van a munkahelyhez, így nem is nekik kellene azt fizetniük.

Sipos Márta szerint viszont egy cégnek ennyire teherbírónak kell lennie. Ezen a véleményen van Tóth Balázs, a CG Electric Systems Hungary HR vezetője is, azzal kiegészítve, hogy a támogatás formájában hozandó végső döntést a munkaadó és a munkavállaló párbeszédre kellene bízni, hogy maguk találhassák meg az optimális megoldást. A jogász szerint egyébként itt a különélés szabályai jönnek elő. Ez ugyanis munkavégzéssel összefüggő költség. A munkáltatók azonban, amit csak lehet, a dolgozóra hárítanak, mondja Sipos.

Hogyan látja egy cég HR vezetője?

Tóth Balázs HR vezető elmondta, ők eddig is kifizették az utazási költségtérítést és nem okoz gondot számukra a hat százalékos többlet sem, mivel nem érint akkora dolgozói létszámot. Azt viszont mérlegelni kell, hogy nem minden iparágban és földrajzi területen vannak ilyen szerencsésnek mondható helyzetben vannak a munkaadók.

A vidéki telephelyeiken pedig buszjárattal segítik a dolgozók bejárását, így jár be a dolgozók harmada, arra sem lesz túl nagy hatással a változás. Ami viszont problémát okoz nekik, hogy a dolgozónak nyilatkoznia kell arról, melyik formát választja, és nekik azt el kell fogadniuk. A 9 forintos kilométerenkénti, adómentes autó-költségtérítésnél pedig csak akkor adható, ha a dolgozó nehezen, vagy egyáltalán nem tud bejutni a munkahelyére közösségi közlekedéssel. Tóth szerint veszélyben van az a dolgozói réteg, akik messziről autóval járnak be. Mivel a tömegközlekedés több időt és energiát igényel. - Nem mindegy ugyanis, hogy napi 1 órát vagy 2, 5 órát utazik az ember - érvel a HR vezető.

Tóth Balázs ugyanakkor egyetért Rolek Ferenccel abban, hogy a munkaadókra rakodó terhek aránytalanul nagyok. A hétvégi hazajárás költségeinek megtérítése például nem - kifejezetten - a munkáltatót kellene, hogy terhelje, továbbá, munkáltatói szempontból különösen furcsa költséghelyzet alakulhat ki egy alacsonyabb bérrel, és távoli állandó lakcímmel rendelkező munkatárs esetében. Ráadásul az utazási költségtérítés ezen formája a kisebb cégeket nehéz helyzetbe sodorhatja, mivel sok kisvállalkozás nem tudja azt kitermelni igaz, bizonyos bérszint alatt nem is jellemző Magyarországon a nagy mobilitás.

A HR vezető ezen kívül a 30 ezres felső határt tartja problémásnak. Sok olyan dolgozóról tud, akik ennél jóval többet (40-60 ezer forint) számoltak el, hiszen messziről járnak be, pl. 80-90 kilométerről. Nekik ennek az összegnek egy része ki fog esni. Ez a CG dolgozóinak öt százalékát érinti.
Tóth Balázs szerint a légi közlekedési járműveken történő utazás támogatása lehetetlen kérés. Még szerencse, hogy ez nem érint sok embert, így nem lesz túl nagy hatása a foglalkoztatásra.

Van megoldás?

Tóth Balázs jónak tartja a 86 százalékos költségtérítést, ugyanakkor a munkáltatóra bízná annak eldöntését, hogy a 9 forintos kilométerenkénti, adómentes autó-költségtérítést adja a dolgozónak, vagy tömegközlekedést fizeti neki. A HR vezető szerint jó lenne, ha a dolgozó és a munkáltató együtt választhatná ki, dönthetné el a legoptimálisabb megoldást. Hozzátette: ha nagyon messziről jelentkezik valaki, akkor már az interjún felhívják a figyelmét, hogy az ingázás napi szinten hány órát tesz ki, illetve tájékoztatják a terület albérleti lehetőségeiről a jelöltet.

A munkáltatók szerint is korrekt megállapodásra kellene törekedni, hiszen a foglalkoztatóknak sem egyszerű a helyzetük. - Mindkét fél igényeihez jobban igazodó rugalmas szabályozásra volna szükség - véli Rolek Ferenc. A MGYOSZ alelnöke hozzáfűzte, van olyan térség, ahol a munkáltató ennél is nagyobb összeget is képes kifizetni, csakhogy megfelelő embert találjon. Ezt hozta fel Sipos Márta is.

Utazási kupon a dolgozónak

A jogász szerint az is problémás, hogy eddig a munkáltató kapta meg az államtól ezen összeget. Sipos egész egyszerűen kupon formájában a dolgozónak adná ezt az összeget, amit bérletre, jegyekre válthatna be a jegyirodákban. Természetesen úgy is lennének visszaélések, de már azzal is beljebb lennénk - mondja a jogász.

Sipos Márta azt mondja, hogy a dolgozók nem nagyon tudnak mit tenni, ha a munkáltató önkényesen úgy dönt, nem fizeti ki az utazás költségeinek rá eső részét. Azt mondja, egy esetben fizet "önként és dalolva" a cég, még pedig akkor, amikor nincs munkaerő. - Az már ugyanis kényszerítő erő, egyébként nem különösebben érdekli őket a dolgozóik sorsa - írja le a munkáltatók hozzáállását. Igen jellemző munkáltatói reakció az is, amikor a munkáltató azt mondja: "Senki nem kényszerített arra, hogy kiköltözzél Budapestről Szigetszentmiklósra. Viseld döntésed következményeit."

HR Portal

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo