Feltartóztathatatlannak tűnnek az apró rajzolt lények: alig két héttel az indulás után a Pokémon Go az Apple’s App Store és a Google Play appboltokban is átlépte a 15 milliomodik letöltést. A felhasználók aktivitásának elemzése szerint az átlagos játékos naponta 33 percet tölt a játékban: ötven százalékkal többet, mint a Facebookon. Csak az Egyesült Államokban az applikáció 1,6 millió dolláros bevételt generál a Nintendónak – naponta! (Még a Twitteren is ez a téma!)
Egy ilyen óriási sikerhullám sok vállalkozást sarkall arra, hogy felszálljon a Pokémon Go expresszre, hiszen a hatalmas érdeklődést könnyű kihasználni, és a játékosok segítése számtalan jó marketinglehetőséget kínál a cégeknek. (Erről itt írtunk korábban.)
Csakhogy nem minden cégnek érdemes részt vennie a Pokémon-őrületben. Minden fél évben berobban a közösségi oldalakon a következő „nagy durranás”, amit azután gyorsan elfelejtenek. Egy előre megtervezett marketingstratégiába viszont ezeket a népszerű divathullámokat nem biztos, hogy sikeresen be lehet illeszteni. Így a Pokémon-kampány, bár csábítónak tűnhet, hosszabb távon viszont többet árthat, mint amennyit rövid távon nyerünk rajta.
Nem mindig érdemes átírni a stratégiát
Mindegy, hogy mekkora a cégünk, jó esetben már akár december közepére megszületik a következő évi marketingterv. Sokan úgy vélik, hogy a marketingtervet egyszerűen ráérzéssel össze lehet állítani. Ez hatalmas tévedés. Ahhoz, hogy valóban jó, és valóban marketingterv születhessen meg, megfelelően rá kell látni az adott szervezet helyzetére, piaci szerepére. Figyelembe kell venni a külső és belső körülményeket, és többek között az is fontos, hogy ne csak az adott évben gondolkodjunk. Ebbe a stratégiába nem biztos, hogy be tudjuk illeszteni a pokémonokhoz hasonló fellángolásokat. A marketinges csapat sem örül, ha egy ilyen hirtelen ötletet dobunk be: egy kampány megtervezéséhez hetekre is szükség lehet, így akár már vége is szakadhat egy-egy hóbortnak, mire belefognánk.
Ha ráugrunk az éppen aktuális trendekre, akár közvetlenül is rosszul érintheti a pénztárcánkat. A források átszervezése egy csábító új lehetőségre, mint a Pokémon Go, ugyanis SEO szempontból sem ígéretes. Azok a vállalkozások, amelyek folyamatos, jól felépített tartalommarketinget alkalmaznak, szakmai tartalmakat szolgáltatnak, keresőoptimalizálási szempontból rosszul járhatnak, hiszen amikor mindenki egy dologról ír, lényegesen nehezebb kitűnni a tömegből, így a weboldalunk látogatottsága is csökkenhet.
Bejön a célközönségünknek?
Nem minden felhasználó rajong a pokémonokért: éppen ellenkezőleg, egyre többen inkább idegesítőnek tartják kis rajzolt lényeket. Mielőtt tehát a marketingünk középpontjába helyeznénk az applikáció lényeit, érdemes meggyőződnünk arról, hogy a célközönségünket is érdekli a téma.
Annak ellenére, hogy egy ilyen trendben, mint a Pokémon Go, részt venni nem mentes minden kockázattól, sokat hozhat a konyhára. Valójában minden újdonság hordoz kockázatokat is, de vállalkozóként ez inkább fel kell, hogy villanyozzon minket – persze csak az ésszerű keretek között. Nem kell tehát mindenbe beleugrani, de érdemes érdeklődéssel figyelni az újdonságokat, megatrendeket, elemezni, hogy mit jelentenek a mi cégünk számára. Aki pedig úgy véli, hogy vállalkozásának inkább használna, ha részt venne az őrületben, annak még mindig érdemes beszállnia.