Előző cikkemben arról írtam, miért elengedhetetlen, hogy egy cégvezető naprakész adatokkal rendelkezzen a cégéről, és miért nem számíthat ebben a könyvelőjére. A következő jó tanáccsal fejeztem be: ha nem kap elég adatot a könyvelőjétől, ne várjon tovább, hanem építsen saját vezetői információs rendszert, és higgyen abban, hogy az nem fog többletmunkát jelenteni.
A magyar vállalkozásokban nagyon sok törekvés van arra, hogy legyen valamilyen megoldásuk erre, de sajnos a helyzet nagyon rossz e téren. Röviden összefoglalom, mit tapasztalok ma a magyar cégekben:
- Excel táblák dzsungelét, ha összeadnánk munkalapok (fülek) számát, nem ritkán 3 számjegyű eredményt kapnánk
- ugyanazt az adatot többször is rögzítik, különböző szempontok alapján
- találkoztam már nagyon jól összerakott, képletekkel összekapcsolt táblázatokkal, amelyeknek az volt a baja, hogy pl. új tételtípusok felvétele hatalmas munkát jelentett rengeteg hibalehetőséggel a sok képletkapcsolat miatt,
- ugyanakkor láttam teljesen áttekinthetetlen táblázatokat is, amelyekből napokig tartott valamilyen kimutatást kigyűjteni, ha egyáltalán sikerült.
Hogyan fogjunk hozzá egy saját vezetői információs rendszer kialakításához?
4 nagyon fontos alapelv:
- Egyszerűségre törekedjünk, mert a bonyolultság áttekinthetetlenné teszi a dolgokat. Ha sikerül egyszerűen megalkotni a rendszert, akkor az áttekinthető és használható lesz.
- Tervezzük meg az egész rendszert, mielőtt nekilátnánk a megvalósításnak. Még a tervezés fázisában ellenőrizzük, hogy pontosak-e a lerajzolt folyamatok, és az adatok áramlása elvezet-e minket a kívánt eredményhez.
- A rendszert fentről elfelé építsük fel, vagyis először állítsuk össze, a cégvezető milyen információkat szeretne látni a döntései elősegítéséhez, és csak utána alakítsuk ki, mit és milyen formában kell rögzíteni.
- Ha bevonunk a kialakításba egy informatikához értő szakembert, akkor olyan szakembert válasszunk, aki meg tudja érteni a cégvezetés igényeit is, érti a gazdasági folyamatokat is, és képes közös nyelvet beszélni az érintett munkatársakkal.
- Rendkívül bonyolultak, sokszor áttekinthetetlenek még a létrehozója számára is.
- Nem tervezték meg előre, ha kellett egy újabb adat pl. egy számlához, akkor többnyire csináltak neki egy új táblázatot, vagy munkalapot.
- Nem azzal a szándékkal készültek, hogy belőlük könnyedén és gyorsan lehessen vezetői információkat nyerni, hanem az adminisztráció igényeihez és az azzal dolgozó személy Excel tudásához igazodtak.
- Sok panaszt hallottam azzal kapcsolatban, hogy az informatikusok más nyelvet beszélnek, nem értik meg a vezetők igényeit, ezért a vezetők és az informatikusok többnyire elbeszélnek egymás mellett, és a végeredmény egy kaotikus rendszer lesz.
Az alábbi lépések alapján:
- Mérjük fel a cégvezetés igényeit, és ennek alapján állítsuk össze azokat a kimutatásokat, amelyek ezeket az elvárásokat kielégítik.
- Gyűjtsük össze, hogy ezekhez milyen alapadatokra van szükség.
- Vizsgáljuk meg, hogy ezek az alapadatok rendelkezésre állnak-e, vagy előállíthatók-e a jövőben.
- Ha találunk olyan alapadatot, amelyik hiányzik valamelyik kimutatáshoz, akkor módosítsuk azt a kimutatást.
- Rajzoljuk le egy folyamatábrán, hogyan fognak áramlani az adatok a rögzítéstől a kimutatásig. Törekedjünk az egyszerűségre, és az adatok egyszeri rögzítésére. Ha a folyamatban sok vonal keresztezi egymást, akkor tervezzük át addig, amíg áttekinthetővé nem válik.
- Ha kész a terv, rendeljünk hozzá emberi erőforrásokat, kapacitásokat és időráfordítás igényeket. Ez alapján látni fogjuk, hogy működtethető-e a rendszer a jelenlegi személyi erőforrásokkal. Ha valamilyen erőforrás hiányzik, akkor készítsünk javaslatot annak megoldására.
- Azt is tervezzük meg, hogy fog működni az új és a jelenlegi rendszer a kialakítás időszakában és a bevezetés idején. Egy átmeneti időben többletmunkát jelenthet az adatok 2 helyen történő rögzítése a folyamatosság fenntartása végett, ehhez meg kell nyerni az érintett személyeket oly módon, hogy tudatosítjuk bennük, hogy később egyszerűsödni fog a munkájuk.
- Terjesszük a cégvezetés elé a tervet és a javaslatokat, és hagyassuk jóvá.
- Amikor megvan a jóváhagyás, akkor kezdjünk csak a megvalósításnak.
- A megvalósítást is alaposan tervezzük meg, a helyi adottságok figyelembevételé.
Bérczes István közgazdász www.businessa1.hu