Idén már nem lesz létszámbővítés a vállalatoknál

A cégek 70 százaléka nem tervez létszámbővítést idén egy felmérés eredményei szerint. Azok, akik új alkalmazottat vesznek fel, úgy látják, hogy egyre nehezebb jó szakembert találni, és sok a piacon a tapasztalatlan pályakezdő fiatal.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A megkérdezett vállalatok 40,7 százaléknál volt az elmúlt évben létszámcsökkentés, míg 30,5 százléknál nem volt létszámváltozás. Nagymértékű létszámbővülésről csak 1,5 százalék számolt be, 10 százalék feletti létszámcsökkenés a válaszadók 10,2 százaléknál volt. A közepes cégeknél némileg biztatóbb a helyzet: náluk ugyanolyan arányban volt létszámbővítés és -csökkentés az elmúlt egy évben, míg a nagyobb cégeknél a kis létszámú csökkentés kétszer olyan gyakran fordult elő, mint a kis létszámú bővítés. A tervezett munkaerő-felvétel esetében a közepes és nagy cégek szinte ugyanúgy gondolkoznak, kb. 70 százalékuk nem tervez létszámbővítést az év második felében - derül ki a VT-SOFT felméréséből.


Forrás: VT-SOFT

A bővítés mellett döntő vállalatok megítélésük szerint nincsenek könnyű helyzetben, és a munkaerőkiválasztással kapcsolatos vélemények erősen megoszlanak a megkérdezettek körében. A válaszadók 33,7 százaléka úgy véli, nehéz megfelelően képzett, jó szakembert találni - ez részben a túlkínálat miatti bonyolultabb kiválasztási folyamat, részben pedig a jó szakemberek gyors elhelyezkedése miatt lehet. A pályakezdő fiatalok tömeges jelenléte sok vállalatnak okoz nehézséget, hiszen egy-egy álláshirdetésre rengetegen jelentkeznek megfelelő tapasztalat nélkül. A megkérdezettek 30 százaléka jelölte meg problémaként a pályakezdőket - ezek 76 százaléknál azonban nincs és nem is tervezik gyakornoki program bevezetését, ami megkönnyítené a későbbi munkaerőkiválasztást. A megkérdezettek mindössze 11,4 százalékának van gyakornoki programja, és további 10 százalék tervezi ennek bevezetését a közeljövőben. Ezek zöme a nagyobb, 200 fő feletti cégek közül kerül ki.


Forrás: VT-SOFT

A munkaerő toborzási módszerek tekintetében nem érezhető erőteljes változás. A cégek közel fele (45,7%) használja az egyszeri hirdetéses módszert, ami után kissé lemaradva a fejvadászon és a saját weboldalon keresztüli álláshirdetés szerepel. Érdekesség, hogy a közösségi felületeket (Facebook, LinkedIn) a válaszadók csak 3,1%-a használja a munkaerő keresés folyamán. A nagyobb mennyiségű és nem szakterületekre specializált munkaerő jelentős része a munkaügyi hivatal kiközvetítésével kerül a nagyvállalatokhoz. Dolgozói vagy egyéb más ajánlórendszerrel a vállalatok csak nagyon kis százaléka él. A HR szoftverek toborzási rendszerét a válaszadók 60%-a ítélte hatékonynak, ennek a funkciónak a használata azonban még mindig csekély.


Forrás: VT-SOFT

Véleményvezér

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo