Idén még a Black Friday is más lesz

A naptár és a hivatalos számolgatás szerint november 27-én lenne a Black Friday napja. Viszont előreláthatóan folytatódik majd az a magyar Black Friday hagyomány, mely alapján lesznek webáruházak, akik a naptárban előbbre lapozva csapnak bele ezzel a címkével az akciózásba - írja friss elemzésében a Blokkk.com.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A kiskereskedelmi szakportál mint megjegyzi, ennek hátterében az áll, mivel a web sem száguldott a legutóbbi hónapokban a szokásos sebességével, inkább az élelmiszeres webvásárlásokban húznak bele a vásárlók. A hagyományos boltos termékpiacok pedig olyan visszaesést mutatnak, ami nyilván a weben is érződik, óvatosan nyitogatja a pénztárcáját a vásárló, bárhol bármit is vesz: a hagyományos iparcikkes boltokban a vásárlások értéke zuhan, a webes vásárlásokban pedig a növekedés üteme pottyant lejjebb a "szokásosnál".

Már akad, aki ma robbantott és kiírta, hogy Black Friday

Így nem véletlen, hogy egy hónappal a hivatalos Black Friday előtt is ezerrel száguldoznak az akciók, hangolnak a webáruházak.

A legnagyobbak közül az EDigitál az, már évek óta egy héttel beelőzte a többieket a Black Friday napjával. Most viszont kérdés, hogy az új tulajdonosa, az eMAG, aki kivárta eddig kivárta a hivatalos dátumot, mit enged neki. A Media Markt pedig többször is megnyomta a gombot az előző esztendő novemberében, háromszor is, ha jól számoltuk, nehogy valamelyik pénteken hiányozzon a Black Friday névsorból.

A Black Friday 2020-ban más lesz: az óvatosság és a pénztárca keményebben diktál

A Blokkk.com adatai szerint az elmúlt években a webáruházak novemberi bevétele 40 százalékot közelítő ütemben ugrott meg a korábbi év Black Friday akciókkal tűzdelt hónapjaihoz képest. Kivétel csak egy esztendő volt, 2019, amikor "csak" negyedével ugrott a webpiac. És növekedési ütemben le is körözte a webpiac novembere a decembert, amit nézve ismét csak a 2019-es év volt kivétel.

És a webes november lekörözi a decemberit

2020-ban előreláthatóan novemberben többet fognak költekezni a családok a webáruházakban, mint decemberben. Az elmúlt években nem ez volt a jellemző (2016-2019 között), ismét egy kivétellel. De hát a járvány diktálta óvatosság és a kitapintható bizonytalanság a mindennapi életvitelünkben a vásárlási szokásokban ebbe az irányba mutat. És azért egy rekord is várható, a webáruházak havi forgalma túllépi a 100 milliárd forintos lélektani határt. Nos, ebben a határvonalban a korábbi években nem volt eddig kivétel, 2020-ban viszont volt, az áprilisi boltzár idején:

2016 2017 2018 2019 2020*
november 36 50 70 87 110-115*
december 40 51 66 89 105-110*
(Forrás: Blokkk.com/KSH, érték: milliárd forint, webáruházak forgalma, */2020: előrejelzés)
A járvány a tavaszi hónapokban már dobott egyet a webáruházakon, de hát ez nagyon nem volt nehéz mutatvány, hiszen az iparcikkes boltok március közepétől már csak 15 óráig lehettek nyitva (a legtöbben pedig általában délután indulnának vásárolni), 28-tól pedig be kellett zárniuk, és ezt követően a vidékiekbe csak május 4-től, a fővárosiakba és a Pest megyeiekbe 18-tól lehetett menni. Ebben a két hónapban aki tornacipőt, vagy könyvet akart venni, annak maradt a web. Tehát ez egy kényszerpálya volt a vásárlók számára, de a piac az piac, a webáruházak bevétele pedig pokoli nagyot ugrott, hiszen például egy tornacipőt csak náluk lehetett megvenni:
webpiac 2019 2020 2020/2019
január 53 69 +30%
február 49 64 +31%
március 55 83 +49%
április 56 114 +104%
május 62 92 +49%
június 56 77 +37%
július 62 75 +20%
augusztus 58 73 +24%
(Forrás: Blokkk.com/KSH, érték: milliárd forint, 2020/2019: kiigazítatlan volumenindex)
Inkább online vásárolunk

Gyakorlatilag nincs olyan ember Magyarországon, aki ne hallott volna a Black Friday jelenségről, de míg tavaly az emberek 66 százalékát hidegen hagyták az akciók, és nem vásároltak ebben az időszakban, addig idén ez a szám 49 százalékra csökkenhet. A megkérdezettek több mint fele tervezi, hogy online vagy offline bezsebel valamilyen akciós terméket magának, vagy szeretteinek ebben a szezonban - derült ki a LogiNet és a Reacty Digital közös, 18-79 éveseket vizsgáló, reprezentatív felmérésből.

A Black Friday népszerűsége az online térben is töretlen: a koronavírus járvány árnyékában a kutatásban résztvevők közül minden ötödik fog online vásárolni, míg minden negyedik ember online és offline térben is akcióvadászatra indul 2020-ban.

Az online és offline kedvezményekre hajtók attitűdbeli különbségét mutatja, hogy míg az előbbit tervezők 62 százalékát kifejezetten zavarja a tömeg, addig a bolti vásárlást fontolgatóknak csak a fele mondta ugyanezt.

Egészséget a fa alá

Az ajándékvásárlás hevében úgy tűnik, nyitva felejtjük a pénztárcánkat az idei Black Friday időszakban: a két évvel korábbi adatokhoz képest mindössze 2000 forinttal kevesebbet költenénk a gazdasági kihívásokkal és a koronavírussal összefüggő, nem várt kiadásokkal járó időszak ellenére. Az akció-imádók átlagosan, fejenként 40 ezer forintot terveznek költeni kedvezményes árú termékekre.

A divatcikkek népszerűsége változatlan (36%), de a játék (27%), a szórakoztató elektronika (26%), a mobiltelefon (25%), a lakberendezés (24%), a háztartási gép (23%) és a szállásfoglalás (22%) kategóriák is nagy arányban kerülnek majd bele a virtuális vagy a valódi kosarakba. Nem meglepő módon az egészséggel és wellnesszel kapcsolatos cikkek vásárlása nőhet a legnagyobb mértékben: 2018-hoz képest 9 százalékkal többen, a válaszadók 23 százaléka tervezi idén, hogy egészséggel kapcsolatos ajándékot helyez a fa alá. Ez a koronavírus járvánnyal, és egészségtudatosabb döntésekkel mutathat összefüggést.

Évente hét alkalommal rendelünk külföldről
Évről évre nő az online vásárlások és a vásárlók száma is Magyarországon, a felnőtt lakosságból 3,3 millióan vásárolnak online és közülük több mint 2 millióan külföldről is, főleg Kínából rendeltek már terméket - derült ki a GKI Digital Magyar Posta felkérésére készített reprezentatív kutatásából. 2019-ben 14,8 millió darab rendelés származott külföldről, ennek 16 százaléka európai uniós országból, 84 százaléka, több mint 12 millió termék harmadik országból, ennek mintegy 70 százaléka Kínából érkezett. A külföldről online vásárló magyarok átlagosan évente 7 alkalommal rendelnek más országokból származó árukat. (MTI)
 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo