A kiskereskedelmi szakportál mint megjegyzi, ennek hátterében az áll, mivel a web sem száguldott a legutóbbi hónapokban a szokásos sebességével, inkább az élelmiszeres webvásárlásokban húznak bele a vásárlók. A hagyományos boltos termékpiacok pedig olyan visszaesést mutatnak, ami nyilván a weben is érződik, óvatosan nyitogatja a pénztárcáját a vásárló, bárhol bármit is vesz: a hagyományos iparcikkes boltokban a vásárlások értéke zuhan, a webes vásárlásokban pedig a növekedés üteme pottyant lejjebb a "szokásosnál".
Már akad, aki ma robbantott és kiírta, hogy Black Friday
Így nem véletlen, hogy egy hónappal a hivatalos Black Friday előtt is ezerrel száguldoznak az akciók, hangolnak a webáruházak.
A legnagyobbak közül az EDigitál az, már évek óta egy héttel beelőzte a többieket a Black Friday napjával. Most viszont kérdés, hogy az új tulajdonosa, az eMAG, aki kivárta eddig kivárta a hivatalos dátumot, mit enged neki. A Media Markt pedig többször is megnyomta a gombot az előző esztendő novemberében, háromszor is, ha jól számoltuk, nehogy valamelyik pénteken hiányozzon a Black Friday névsorból.
A Black Friday 2020-ban más lesz: az óvatosság és a pénztárca keményebben diktál
A Blokkk.com adatai szerint az elmúlt években a webáruházak novemberi bevétele 40 százalékot közelítő ütemben ugrott meg a korábbi év Black Friday akciókkal tűzdelt hónapjaihoz képest. Kivétel csak egy esztendő volt, 2019, amikor "csak" negyedével ugrott a webpiac. És növekedési ütemben le is körözte a webpiac novembere a decembert, amit nézve ismét csak a 2019-es év volt kivétel.
És a webes november lekörözi a decemberit
2020-ban előreláthatóan novemberben többet fognak költekezni a családok a webáruházakban, mint decemberben. Az elmúlt években nem ez volt a jellemző (2016-2019 között), ismét egy kivétellel. De hát a járvány diktálta óvatosság és a kitapintható bizonytalanság a mindennapi életvitelünkben a vásárlási szokásokban ebbe az irányba mutat. És azért egy rekord is várható, a webáruházak havi forgalma túllépi a 100 milliárd forintos lélektani határt. Nos, ebben a határvonalban a korábbi években nem volt eddig kivétel, 2020-ban viszont volt, az áprilisi boltzár idején:
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020* | |
november | 36 | 50 | 70 | 87 | 110-115* |
december | 40 | 51 | 66 | 89 | 105-110* |
(Forrás: Blokkk.com/KSH, érték: milliárd forint, webáruházak forgalma, */2020: előrejelzés) |
webpiac | 2019 | 2020 | 2020/2019 |
január | 53 | 69 | +30% |
február | 49 | 64 | +31% |
március | 55 | 83 | +49% |
április | 56 | 114 | +104% |
május | 62 | 92 | +49% |
június | 56 | 77 | +37% |
július | 62 | 75 | +20% |
augusztus | 58 | 73 | +24% |
(Forrás: Blokkk.com/KSH, érték: milliárd forint, 2020/2019: kiigazítatlan volumenindex) |
Gyakorlatilag nincs olyan ember Magyarországon, aki ne hallott volna a Black Friday jelenségről, de míg tavaly az emberek 66 százalékát hidegen hagyták az akciók, és nem vásároltak ebben az időszakban, addig idén ez a szám 49 százalékra csökkenhet. A megkérdezettek több mint fele tervezi, hogy online vagy offline bezsebel valamilyen akciós terméket magának, vagy szeretteinek ebben a szezonban - derült ki a LogiNet és a Reacty Digital közös, 18-79 éveseket vizsgáló, reprezentatív felmérésből.
A Black Friday népszerűsége az online térben is töretlen: a koronavírus járvány árnyékában a kutatásban résztvevők közül minden ötödik fog online vásárolni, míg minden negyedik ember online és offline térben is akcióvadászatra indul 2020-ban.
Az online és offline kedvezményekre hajtók attitűdbeli különbségét mutatja, hogy míg az előbbit tervezők 62 százalékát kifejezetten zavarja a tömeg, addig a bolti vásárlást fontolgatóknak csak a fele mondta ugyanezt.
Egészséget a fa alá
Az ajándékvásárlás hevében úgy tűnik, nyitva felejtjük a pénztárcánkat az idei Black Friday időszakban: a két évvel korábbi adatokhoz képest mindössze 2000 forinttal kevesebbet költenénk a gazdasági kihívásokkal és a koronavírussal összefüggő, nem várt kiadásokkal járó időszak ellenére. Az akció-imádók átlagosan, fejenként 40 ezer forintot terveznek költeni kedvezményes árú termékekre.
A divatcikkek népszerűsége változatlan (36%), de a játék (27%), a szórakoztató elektronika (26%), a mobiltelefon (25%), a lakberendezés (24%), a háztartási gép (23%) és a szállásfoglalás (22%) kategóriák is nagy arányban kerülnek majd bele a virtuális vagy a valódi kosarakba. Nem meglepő módon az egészséggel és wellnesszel kapcsolatos cikkek vásárlása nőhet a legnagyobb mértékben: 2018-hoz képest 9 százalékkal többen, a válaszadók 23 százaléka tervezi idén, hogy egészséggel kapcsolatos ajándékot helyez a fa alá. Ez a koronavírus járvánnyal, és egészségtudatosabb döntésekkel mutathat összefüggést.