Húsz éve dagad a Google

A Google pontosan két évtizede működik céges formában, de már akkorára nőtt, hogy egyre többen értekeznek a társaság feldarabolásáról – írja a Bitport.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Google története a weblapok közti kapcsolatok matematikai analízisével foglalkozó kutatási témaként kezdődött. Magát a google.com címet 1997-ben, a Google Inc. nevű vállalatot pedig 1998-ban jegyezték be, hogy mára az internetes korszak legnagyobb hatású cégévé fejlődjön. Mivel a Google egészen pontosan 1998. szeptember 4-én, vagyis tegnaphoz húsz évre kezdte meg céges működését (a cég ikonikus terméke, a Google Search csak szeptember 27-én lesz húsz éves), az évforduló kapcsán sokan elemezgetik a társaság eddigi történetét és jelenlegi helyzetét.

Feldarabolni a Facebookot?
A Facebook veszélyes monopóliummá vált, ezért a céget fel kellene darabolni – érvelnek a közelmúltban kampányt indító civil szervezetek.
A Google anyacége, az Alphabet tegnap 836 milliárd dolláros kapitalizációval a világ negyedik legértékesebb vállalata volt, tavaly 109,7 milliárd dolláros bevétel mellett 12,7 milliárdos nyereséget termelt. A Google keresőjén, mobil operációs rendszerén, webböngészőjén vagy videómegosztó oldalán keresztül rengeteg felhasználó számára a belépési pontot jelenti a világhálón, és nem lehetnek túl sokan, akik egyáltalán nincsenek kapcsolatban a vállalat egyik vagy másik szolgáltatásával.

Mindez idén nyáron, számokban kifejezve már azt jelentette, hogy a Google részesedése világszerte 90 százalék fölött volt a keresőpiacon. Az Android mobil operációs rendszer csaknem ugyanekkora, 88 százalék körüli jelenléttel rendelkezett az összes telepítést tekintve, míg a Chrome a böngészőpiac közel 60 százalékán trónolt. Ehhez jönnek az olyan, formálódó szegmensek, mint például a digitális asszisztensek piaca, amelyet a Google a köhögős indulás után már egyharmad részben ural.

Lehet, hogy túl nagyra nőtt?

Ezek a méretek természetesen lenyűgözőek, de sokak szerint hasonló nagyságrendű problémákat is felvetnek: ilyen a kvázi-monopóliumok piactorzító szerepe, az érdemi innováció megfojtása, a felhasználók vélt vagy valós érdekei, illetve az az egyszerű szempont, hogy a Big Tech szolgáltatók egyre nyilvánvalóbb és globális befolyása túl kevés kézben összpontosul. Mindezt a Google esetében már olyan, lefutott ügyekkel állítják párhuzamba, mint amilyen a 90-es években is volt a Microsoft operációs rendszerével és böngészőjével kapcsolatos fellépés.

A The Verge riportjában idézett szakértő szerint érdemes lenne szabályozni a Google felvásárlási lehetőségeit, pillanatnyilag ugyanis az a helyzet, hogy akit a cégóriás nem tud vagy nem akar menetből lenyomni, azt egyszerűen bekebelezi. Az akvizíciók korlátozása viszont nagyon betalálna: a Google eddigi története során már több mint kétszáz cégfelvásárlást hajtott végre, és kulcsfontosságú termékeinek (YouTube, Android, DoubleClick) jó része is ezekre épül. De fel lehet tenni azt a kérdést is, hogy a DeepMind akvizíciója nélkül a vállalat ugyanolyan nagyhatalom lenne-e a mesterséges intelligencia kutatásában és alkalmazásában. (Valószínűleg igen, csak ez sokkal-sokkal többe került volna neki.)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo