Hogyan tartsuk meg ügyfeleinket?

Az üzleti életben mindenki a válság elleni csodaszert keresi, és a legtöbben a néhány még kószáló, fizetőképes új ügyfelet próbálják levadászni. A nagy küzdelemben sokan hajlamosak elfeledkezni azokról, akik egyszer már bizalmukat helyezték a cégbe. Pedig senki nem engedheti meg magának, hogy elveszítse akár egyetlen ügyfelét is. Ráadásul olcsóbb és hatékonyabb is a meglévők megtartására helyezni a hangsúlyt, mint újakat becserkészni.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A választás lehetősége számtalan termék és szolgáltatás között meg a válság miatti egyre növekvő árérzékenység kiélezte a versenyt a piacokon, és felerősítette az ügyfelek szolgáltatóváltásra való hajlandóságát. Ahhoz, hogy a tudatos vásárló sok esetben egyre kevésbé ragaszkodik megszokott szállítójához/szolgáltatójához, bizonyosan hozzájárul az is, hogy a cégek a folyamatos növekedés bűvöletében élnek, ezért mindenki új vevők megszerzésén gondolkodik, és elfelejtkezik arról, hogy a már meglévőkkel megfelelően foglalkozzék. Az újaknak szóló jobb ajánlatok, az aktív megkeresés, de sokszor egyszerűen csak az, hogy a konkurencia jobban tájékoztat, elég ahhoz, hogy valaki - akár megalapozottság nélkül - szolgáltatót váltson. A kliensek sikeres megtartása nem jelent mást, mint az ügyfelek megakadályozását abban, hogy még csak meg sem fontolva a váltást, a konkurenciát válasszák. (Itt olvashat néhány ügyfélszerzési tippet.)


Kép:PP/FényesGábor

Az új drága

A vevők fluktuációja elvileg nem kellene, hogy nagy gondot okozzon, hiszen amit „vesztünk a réven, az visszajön a vámon", vagyis a konkurenciától is vannak elvándorlók, akik nálunk új ügyfélként jelenhetnek meg. Nem szabad azonban elfelejtkezni arról, hogy az új ügyfél mindig sokkal drágább. Általános adatként azt szokták mondani, hogy a vevő megszerzése a költségek egyharmadát jelenti, míg a megtartása mindössze az egytizedét teszi ki. Minél tovább marad ügyfél valaki, annál nehezebben vált majd, és ha elégedett a szolgáltatással, az árérzékenysége is jelentősen kisebb, mint az új ügyfeleké. A másik és talán még fontosabb szabály, hogy az ügyfelek 20 százaléka adja egy cég bevételeinek a 80 százalékát. Ez a 20 százalék pedig egészen biztosan visszatérő vevőket jelent, akikre érdemes időt, energiát és pénzt is áldozni.
- Előfordul, hogy a vásárlók különböző okok miatt eltűnnek - például lakóhelyet változtatnak -, mégis a konkurencia termékét vásárolják, elégedetlenek a kapott termékkel vagy szolgáltatással, de ez mindössze pár százaléknyi lemorzsolódást jelent. Hatvannyolc százalék azért pártol máshoz, mert az adott cég egyáltalán nem mutatott érdeklődést az elégedettsége iránt - mondja Faragó Péter, a Skawa Innovation társtulajdonosa.

Pedig aki szűkülő piacon dolgozik, annak alapvető érdeke, hogy megtartsa meglévő vevőit. Az ügyfelek elvesztésének problémáját felmérések szerint a kkv-k maguk is érzékelik, azonban míg a kiemelt kérdések többségének megoldása számos külső tényezőtől függ, az ügyfélmegtartás terültét csak saját maguk tudják döntő mértékben befolyásolni. Az MGYOSZ és a PwC idei Vezérigazgató Felmérése ékesen bizonyítja, hogy a nagyobb cégek vezetői már felismerték ezt, és kiemelt figyelmet fordítanak az ügyfélkapcsolatok építésére és megtartására. A kutatás eredményei szerint új ügyfelek szerzése helyett egyértelműen a meglévő kapcsolatok ápolása és mélyítése a prioritás. Egyöntetű a vélemény, hogy a megkülönböztethetőség, a vásárlói döntések befolyásolása, a fogyasztói hűség kivívása és megtartása lesznek a közeljövőben a túlélés zálogai. (Sok minden múlik a sikeres kapcsolatépítésen. Itt olvashatja tippjeinket, hogy hogyan teheti sikeresebbé ügyfeleivel való kapcsolatát.)

Egyetlen rossz tapasztalat is rombol

A kiszolgálás színvonala az egyik legfontosabb tényező, amitől az ügyfelek lojalitása függ. Az udvariasság és odafigyelés alapvető elvárásai mellett nagy szerepe lehet, ha ismerősként üdvözölhetjük a vásárlót, hiszen mindenki értékeli azt, ha emlékeznek rá, ha nem kell felesleges időt töltenie az alapvető adatok ismételt megadásával minden alkalommal, vagy éppen magyarázkodással. Dedikált kapcsolattartói rendszer kialakításával, illetve a rendszer általánossá tételével ez elérhető, ráadásul nemcsak az ügyfél lesz elégedettebb, de a munka is hatékonyabbá válik.

Kapcsolat és hűség
A személyes jellegű kapcsolat és a lojális közösség kialakítására minden cég számára kézenfekvő megoldás a közösségi oldalakon való jelenlét, amely olcsó és hatékony eszköz, így optimális a kisebb cégeknek is. (Erről részletesen lásd a Piac & Profit 2012/2. számát.) A webkettes platformokon érdemes nyomon követni a márkanagyköveteket. Ők, más néven ügyfél-evangelisták, olyan rendszeres vásárlói egy üzletnek, akik szinte kényszert éreznek arra, hogy másokkal is megosszák tapasztalataikat. Az evangelisták száma egyenes összefüggésben van az eladások számával, hiszen minél többen ajánlják az adott üzletet, a termékeket vagy a szolgáltatásokat másoknak, annál biztosabb az értékesítés. Az evangelistákkal érdemes exkluzív kapcsolatot kialakítani. Exkluzív anyagokkal, termékek kipróbálásával növelhető tovább az elköteleződés és az ajánlások száma. De nemcsak őket, hanem minden hűséges fogyasztót lehet díjazni. Nemcsak az új ügyfeleknek kell különleges kedvezményeket kínálni, hanem azoknak is, akik rendszeresen minket választanak. A tendencia változása a nagyvállalatok, például a bankok üzeneteiben is megfigyelhető. A törzsvásárlói rendszer, a bizonyos vásárlás után járó mégoly aprócska ajándék vagy akár egy karácsonyi üdvözlőlap is, sokat nyomhat a latban.

Az ügyfél nem tesz különbséget ügyintéző és ügyintéző között, minden kontaktot a céggel magával azonosít. Fontos tehát, hogy valamennyi, az ügyfelekkel kapcsolatba kerülő kolléga és felület megfeleljen az elvárásoknak. Egyetlen kellemetlen telefon is rengeteget árthat, mivel az emberek jellemzően elvártnak veszik a kifogástalan kiszolgálást, de erőteljesen reagálnak a negatív tapasztalatokra, amelyekből akár egyetlen is elég a lojalitás elvesztéséhez. A tapasztalatokat pedig az emberek többsége megosztja ismerőseivel, különösen a közösségi oldalak térhódításával. A személyes ajánlásnak minden másnál nagyobb marketingereje van, muszáj tehát foglalkozni vele!

Nagyon fontos, hogy az ügyfelek mindig a lehető legegyszerűbben kapjanak választ a termékkel, szolgáltatással kapcsolatos kérdéseikre, megoldást a problémáikra. Ennek legegyszerűbb módszere egy jól karbantartott honlap üzemeltetése, amelybe lehetőség van már olyan kontaktot is beépíteni, hogy a vevő az interneten keresztül, ingyenesen telefonos kapcsolatot létesíthessen a cég ügyfélszolgálatával. Fontos, hogy megfelelő kapacitással működjön az ügyfélszolgálat, vagyis mindig legyen ember, aki felveszi a telefont, válaszol az e-mailekre a megígért határidőn belül. Az ügyfél-interakció, az, ha a vevő érzi, hogy fontos a cég számára, már önmagában növeli a megtartás arányát anélkül, hogy figyelembe vennénk, mennyire hatékonyan kezelte a konkrét problémát a cég.

Személyre szabva

Sok vállalkozásnál a meglévő ügyfelekkel mostohábban bánnak, mint az újakkal. Németh Antal, a Nemaradjügyfélnélkül.hu alapítója a kötelezőbiztosítás-váltás időszakát hozza példának, amikor sokszor megéri felmondani, és ugyanott újrakötni a szerződést éppen az új ügyfeleknek járó kedvezmények miatt. Pedig ez pluszmunkát jelent a kollégáknak - és így anyagi veszteséget a cégnek -, valamint elveszi azt a lehetőséget is, hogy egy adott ügyfelet minél jobban megismerve a neki éppen megfelelő szolgáltatást, terméket vagy kedvezményt ajánlva kössük a cégünkhöz a fogyasztót.

Az ügyfelek szisztematikus, tervszerű megtartásának módját alapvetően két csoportra osztják a szakemberek. A reaktív azon ügyfelekkel való foglalkozást jelent, akik már jelezték, hogy meg kívánják szüntetni a szolgáltatás igénybevételét, a proaktív magatartás pedig azokhoz a vásárlókhoz kapcsolódik, akik még nem tettek ilyen jelzést, de valamiből feltételezhető, hogy váltást terveznek. Erre a legtöbb szolgáltatás esetében már a tényleges megszüntetési szándékot megelőzően lehet következtetni az ügyfél szolgáltatás-igénybevételi szokásainak a megváltozása alapján. Ahhoz, hogy ennek felfedezésére egyáltalán elvi lehetőségünk legyen, monitorozni kell a kliensek szokásait, visszajelzéseket kérni tőlük, vagyis szükséges a vásárlások utánkövetése. Ha tudjuk, hogy egy ügyfélnek mikor jár le a szerződése, még a határidő előtt rábeszélhetjük a hosszabbításra. Ha tudjuk, mikor vásárolt utoljára, abból következtethetünk arra, mikor fogy ki a termékből, vagyis mikor lesz szüksége újabb beszerzésre, így időben megkereshetjük az ajánlatainkkal.

Követés: kérdőívtől CRM-ig

A legfontosabb tehát az ügyfelek minél jobb megismerése, amit ők értékelnek is. Viszonylag olcsó és hatékony megoldás lehet a teljes ügyfél-életciklus követésére az online kérdőívek vagy akár a telefonos megkeresés alkalmazása. Ennél is hatékonyabb az információk tárolására és rendszerezésére, valamint az ügyfélkapcsolati folyamatok támogatására kiváló megoldást kínáló CRM (customer relationship management) rendszerek használata. Ezek között vannak kisebb költséggel elérhető verziók is. Segítségükkel minden ügyfél-információ egyszerre, egy helyen megtalálható a megrendelésektől az adott vevő által kért összes ajánlaton és adaton át a hozzájuk kapcsolódó levelezésekig. Az információk birtokában rövidebb idő alatt lehetséges megfelelően kiszolgálni, és elemezhetők a vásárlási és fizetési szokások, adatok is. Ezek alapján a fogyasztásuk szerint hasonló vevők hasonlóan kezelhető csoportokba oszthatók. A szegmenseknél meghatározható, hogy kik hol helyezkednek el a hosszú távú értékesítési stratégiában, s melyek a rájuk szabott termékek. Ha ez a kommunikáció során is érvényesül, nagyjából biztosítható, hogy mindenki a neki megfelelő terméket kapja, a neki megfelelő reklámmal és értékesítővel. Végül, de nem utolsósorban meg kell említeni minden eladó legfontosabb mantráját, aminek betartásával sokszor még a szarvashibák is kiküszöbölhetők: a vevőnek mindig igaza van.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo