Most, hogy lassan újra indul az élet, más értelmet nyer a munkavállalói élmény fogalma. A cégeknek néhány hetük volt arra, hogy megszervezzék a kollégák otthoni munkavégzését és a korábban évek óta halogatott munkafolyamatokat digitalizálják. Ezt a megváltozott élethelyzetet és az új kihívásokat vizsgálja az idén harmadik alkalommal útjára indított Globális Munkavállalói Élmény Kutatásában a Kincentric. A kutatásban arra keresik a választ, hogyan hatott a járvány a vállalatok munkavállalói élmény megközelítésére, hogyan alakulnak át a HR prioritások és hogy a kialakult krízishelyzet elindítja-e a szervezeti kultúra jelentős átalakulását, vagy visszatérünk a régi kerékvágásba.
A munkavállalói élmény azt mutatja meg, hogyan érzik magukat a kollégák a munkavállalói életciklus különböző állomásain. A munkavállalói élmény akkor kezdődik, amikor egy cég iránt érdeklődő álláskereső először hall a vállalatról, vagy ellátogat a cég karrieroldalára, és nem ér véget akkor sem, amikor az adott vállalatnál dolgozó kolléga elhagyja a szervezetet.
„A munkavállalói élmény meghatározó pillanatok sokaságából áll. Egy vállalat úgy tud erre hatni, ha azonosítja a legfontosabb munkavállalói csoportjait és a számukra meghatározó életciklus szakaszokat. Más szóval, hogy adott életszakaszban melyek a csoport számára leginkább jellemző meghatározó pillanatok, és aztán ezeket tudatosan alakítják. A meghatározó pillanatok formálásában a vezetőknek kiemelt szerepe van” - mondja Bakos Réka vezető tanácsadó.
A digitális forradalom ellenére a cégek sikerességéért az ott dolgozók felelnek. A növekedés és a siker kulcsa lehet az, ha a vállalatok elhiszik, hogy munkatársaikon keresztül válhatnak kiemelkedővé. A kollégák megtartásában és elköteleződésében is fontos, hogy a munkahelyen emlékezetes és meghatározó élmények érjék őket. A munkahely a járvány idején azonban főleg otthonra tolódott, ahol az egyedül élőknek az elszigetelődés, a gyermekes munkavállalóknak a figyelem többszörös megosztása és a munka mellett végzett digitális oktatás is kihívást jelentett. Ebben a megváltozott helyzetben teljesen új eszközöket kellett alkalmazniuk a vezetőknek ahhoz, hogy a teljesítményhez szükséges motivációt és az összetartozás élményét fenntartsák, vagyis új típusú meghatározó pillanatokat alakítsanak ki.
„A karantén időszakában több nagy szektor (termelés, IT/Telekommunikáció, kiskereskedelem, SSC, Pénzügy/Biztosítás, Egészségügy) cég-és HR vezetőivel beszélgettem arról, hogyan érintette őket a járvány, hogyan reagáltak a megváltozott helyzetre és mit hoz számukra a jövő. Az egyik fő tanulság az, hogy a vállalatvezetők úgy gondolják: a munka világa jelentősen átalakul és nem térünk vissza teljesen a korábban megszokott kerékvágásba, számos változtatás hosszú távon is velünk marad. A kutatásban ezért kiemelten vizsgáljuk azt, hogyan alakultak át a munkavállalói élményt és tehetségmenedzsmentet érintő prioritások, de azt is, hogyan gondolkodnak a szervezeti kultúra alakításáról és változnak-e a vezetőkkel kapcsolatos elvárások" – mondta Uzsák Éva Virág, a Kincentric Magyarország ügyvezetője.
A Globális Munkavállalói Élmény Kutatás eredményeit júliusban elsőként a felmérést kitöltő cégek kapják meg, amiben egy jövő fókuszú gondolatébresztőt is megosztanak arról, hogyan támogassa a cégvezetés a gyors visszatérést és hogyan alakítsanak ki új normákat a régi, megszokott helyett. A kutatás itt elérhető el.